2/2018 - červen
Editorial
Inženýrská tradice
V čísle se nám sešlo několik velmi dobrých materiálů, na které bych vás rád upozornil. Jak už jsme avizovali v minulém vydání, detailně se zabýváme rekonstrukcí Negrelliho viaduktu v pražském Karlíně. Stavaři a restaurátoři ruku v ruce postupují doslova kámen po kameni a jejich práci si můžete projít hned ve třech různých textech. Je fascinující, že viadukt sloužil prakticky neopravovaný 160 let. V kvalitě inženýrských prací je na koho navazovat.
Výjimečnou inženýrskou stavbou jsou rozhodně i tunely Ejpovice, jejichž realizace se blíží ke zdárnému konci. Nejdelší železniční tunel v síti SŽDC tuneláře překvapil složitou geologií, prorážku posledních metrů si ale i se sv. Barborou náležitě užili. O prorážce se podrobně rozepsal stavbyvedoucí Ejpovic Petr Hybský.
Projektanti rovněž akcelerovali přípravu dálniční sítě. O středočeské části D3 se dočtete v aktuálním vydání, jihočeským stavbám se budeme podrobně věnovat v tematickém bloku příštích Silnic železnic. Postupné dokončování čtvrtého železničního koridoru i dálniční napojení Jihočechů na Prahu a Rakousko se snad konečně stane více než sci-fi příběhem z politických plakátů. A třeba se dočká i majitel KOH-I-NOORu Vlastislav Bříza a nebude muset zahraniční hosty vozit z letiště helikoptérou, protože na současné D3 by se hanbou propadl. Tedy pokud by dojel.
A rád bych upozornil ještě na úvodní železniční materiál. V roce 2009 koupil švýcarský Stadler konstrukční tým Siemensu (bývalého ČKD Tatra ve Zličíně). Firma se slavnou historií – kdysi jezdila třetina tramvají se znakem ČKD – se dostala na pokraj samotné existence. Za necelých deset let je jasné, že Stadler trefil jackpot. Pražský tým se utěšeně rozrůstá a Češi se podílejí na řadě extrémně zajímavých projektech po celé Evropě. Šance i pro menší dodavatele, jak se dostat na švýcarského výrobce. Článek určitě stojí za přečtení.
Dobré čtení přeje
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Kolejový průmysl
- STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu
- „Bimodální vozidla bychom rádi uplatnili i v Česku,“
- Varšavské metro využije posunovací lokomotivu z CZ LOKO
- EffiShuntery 500 jezdí v barvách Škody Auto, CZ LOKO k nim dodává i desetiletý full service
- Integrační služby nejen pro železniční průmysl
- Aktivace zabezpečovacího zařízení v Ankaře
- Novinky v produkci SaZ
- Nátěrové hmoty pro nákladní kolejová vozidla
- Škoda Transportation je 100% vlastník finského Transtechu
- Náhrada lokomotiv v době předodjezdové přípravy nákladních vlaků – možnost výrazných ekonomických přínosů pro železniční dopravce
- Společnost ZAT přišla s inovativním řešením pro zkvalitnění staveb DDTS
Železniční stavby
- Rekonstrukce Negrelliho viaduktu z pohledu zhotovitele
- Rekonstrukce Negrelliho viaduktu II.
- Cihla k cihle, kámen ke kameni
- Ražba tunelů Ejpovice
- Oprava železničního náspu Červený potok
- Rekonstrukce SZZ Veselí nad Moravou
- Rekonstrukce zastřešení v žst. Praha hlavní nádraží z pohledu projektanta
- Swietelsky Rail CZ vyjel na hlavní trať, lemují ji zakázky v Plzni, Praze, Brně i Lounech
- Trvanlivé konstrukce na železničních stavbách
- Zvýšení traťové rychlosti v úseku Řikonín – Vlkov u Tišnova
- Modernizace stanice metra Skalka
- Nová tramvajová trať na Povel
- Rozhodování o nádraží v Brně usnadnila vizualizace
- „Klíčový je pro nás rychlý servis,“
- SŽDC zahájila modernizaci koridoru ze Sudoměřic u Tábora do Votic
Zajímavosti z oboru
- 100 miliard korun na rozvoj české dopravní infrastruktury
- I/65 Kremnica – Kremnické Bane
- Dálnice D3: Václavice – Voračice
- ŘSD zahájilo výstavbu dálnice D11 v úseku Smiřice – Jaroměř
- Jak parametry vjezdu okružní křižovatky ovlivňují bezpečnost silničního provozu
- Mezitímní rozhodnutí zrychlí výstavbu důležitých dopravních staveb až o čtyři roky
- Výstavba vysokorychlostní železnice může využitím digitálních technologií ušetřit Česku miliardy korun
- Graffiti – nešvar i na dopravních stavbách
- Svodidla z ostravské huti pomáhají zlepšovat bezpečnost na českých silnicích už 50 let
- Aktuální trendy ve financování manipulační a těžké dopravní techniky
- Metodika postupu odhalování podvodů u digitálních tachografů
- Na pardubickém zámku byly oceněny nejzdařilejší stavby v Pardubickém kraji
- Efektivní technologie oprav vozovek a monitorování mostů
- Několik otázek pro Ing. Kristýnu Miláčkovou, technika kvality a přípravářku společnosti Metrostav
- Změny smlouvy o dílo dle FIDIC v předmětu a ceně díla
- Železniční uzel Brno má být u řeky, rozhodla centrální komise Ministerstva dopravy
- Vysokorychlostní trať Praha – Drážďany II.
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.