KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Graffiti – nešvar i na dopravních stavbách

Graffiti – nešvar i na dopravních stavbách

Publikováno: 10.7.2018
Rubrika: Zajímavosti

Lidé malovali po stěnách jeskyní už odpradávna. A malovali vším, co nechávalo nějaký otisk – a čím výraznější, tím lepší. Od nepaměti je asi někde v nás hluboce zakořeněno nechat o sobě nějakou zprávu či poselství – nežijeme však jeskyni. A graffiti jsou dnes tím, co zanechává nejvýraznější stopu, bohužel někdy až urážející. Vidíme to dnes a denně kolem sebe, kam se jen podíváme – na fasádách domů, na historických památkách, na sochách, vlacích, sloupech, podchodech, v metru i na dopravních komunikacích. A protože nám není jedno, v jakém prostředí žijeme a kudy jezdíme, dali jsme se cestou zkulturňování prostředí dálnic, silnic, železnic a zastávek tramvajových tratí.

GRAFFITI NA DÁLNICÍCH A ŽELEZNICÍCH

Věnujeme se odstraňování graffiti na dopravních stavbách již několik let – máme za sebou odstraněné graffiti na řadě úseků na dálnicích D1 u Ostravy, D2 u Hustopeče, D5 kolem Plzně či na D8 u Nové Vsi a to z opěrných zdí, protihlukových stěn, pilířů mostů a podchodů. Na železnici jsme odstraňovali graffiti z protihlukových stěn na zmodernizovaném úseku Praha Běchovice – Úvaly.

Někomu se může zdát, že jde o„ boj s větrnými mlýny“, ale není tomu tak. Každý graffiťák sice chce, aby jeho dílo bylo vidět co nejlépe a co nejdále, ale co to udělá s jeho egem, když mu jeho „úžasný“ výtvor odstraníme? A znovu a znovu? Je dlouhodobě prokázáno, že recidiva je velmi nízká, max. 0,5 %. Na argumentaci, že se graffiťák vrátí a počmárá místo znovu je skoro banální odpověď: Tráva se také seká, i když pořád roste.

ANALÝZA A POSTUP

Pojďme se na tento problém podívat trochu podrobněji. Nejdříve provedeme analýzu, protože mnohdy byly aplikovány různé druhy prostředků a barev, které jsou velmi agresivní. Místy jsou graffiti i vícevrstvé, což se většinou zjistí až začátkem mytí a proto doporučujeme počítat v rozpočtu s rezervou. Úspěch vyčištění také záleží na stáří graffiti, členitosti a druhu povrchu.

Na místo odstraňování graffiti je třeba dostat vodu a el. energii. To zajišťuje mobilní souprava s nádrží na vodu a ohřevem, s kompresorem, s dlouhými hadicemi (až 100 m) a s vysokotlakými tryskami. A dále je to už „jen“ o kombinaci počasí (teploty), použité chemie, času jejího působení a zkušeností. Čistíme ze všech druhů povrchů a pravda je, že to jde někdy ztuha. Jako jedni z mála jsme schopni odstranit graffiti i z průhledných ploch protihlukových stěn (typicky z materiálu PMMA nebo PC), kde jiné technologie po sobě zanechávají matné či vyleptané plochy.

CHEMIE A DALŠÍ DOPORUČENÍ

Používáme výhradně špičkovou švédskou chemii, která je šetrná k životnímu prostředí, je biologicky rozložitelná a je v souladu se zpřísňující se evropskou chemickou legislativou (REACH a CLP).

Po odstranění graffiti lze aplikovat ještě hydrofobní nátěr nebo antigraffiti ochranu ploch (na bázi vosku nebo silikonu), která umožňuje podstatně lepší, jednodušší a finančně méně náročné odstranění případných opakovaných posprejování.

U velkých ploch, jako jsou protihlukové stěny, není nutno antigraffiti povlak aplikovat na celou stěnu – stačí většinou do určité výšky, na začátku či na konci a kolem únikových otvorů, tj. na místech, kde sprejer počítá s rychlou možností útěku. I malé škody se pohybují nad 5 000 Kč.

ČIŠTĚNÍ NÁSTUPIŠŤ

Na závěr bych se rád zmínil i o další speciální činnosti a to čištění vodorovných ploch nástupišť na nádražích, tramvajových či autobusových zastávkách nebo v podchodech a na schodech od zašlé letité špíny, kávy, moči, holubinců, žvýkaček atd. I k tomuto máme specializované vybavení – soupravu s vibračními či rotačními disky a s ohřevem vody, opět za použití šetrné chemie. Věřte, nevěřte, ale některá nástupiště se od svého uvedení do provozu ještě nemyla.

ZÁVĚR

Pokud si zakládáme na tom, jak jsme kulturní národ a jak jsme světoví, tak se podle toho také začněme chovat.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
„Průhledné“ výplně PMMA před…… a po čištěníPilíř mostu před…… a po čištěníStěna před …… a po čištěníNástupiště před a po čištěníFotodokumentace mytí na hlavním nádraží v Plzni – 2. nástupištěFotodokumentace mytí na hlavním nádraží v Plzni – 2. nástupiště

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (179x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (105x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (98x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice