3/2016 - červenec
Editorial
Mají VRT smysl?
Přes třicet let se u nás mluví o výstavbě vysokorychlostních tratí. Plánovaly se již v osmdesátých letech a několik (občas protichůdných) koncepcí vzniklo i po revoluci. Většinou se přijímaly s nadšením až do chvíle, kdy se měl stát opravdu zavázat k výstavbě a garantovat financování ekonomicky náročných tratí.
Ani dnes není jejich příprava jednoduchá. Na straně státní správy se zabývají VRT přesně dva lidé, což není rozhodně lidská síla, která by brala dech. Přesto se podařilo rozjet pilotní projekt z Prahy do Drážďan a studie ukazují, že by navzdory pesimistickým hlasům mohly dávat VRT v České republice smysl.
Nejen jako „pozemní letadlo“, jak se plánovaly dříve. Ale v širším komplexu, kam patří i zlepšení obslužnosti regionů kolem vysokorychlostních tratí, propojení s příměstskou dopravou – což se u této trati týká především Prahy – a samozřejmě napojení České republiky na páteřní železniční síť západní Evropy.
Rozhodli jsme se proto, že oslovíme všechny aktéry, kteří se přípravou VRT Praha – Drážďany zaobírají, a výsledky jejich snažení Vám přinášíme v aktuálním čísle.
Pěkné letní čtení přeje,
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
České projekty v zahraničí
- Stuttgart 21 – tunel Bad Cannstatt
- Mimoúrovňová křižovatka Kristineberg – Stockholm, Švédsko
- Hlavní nádraží v Bělehradě spuštěno
- Vystužené horninové konštrukcie s prefabrikovaným lícom aplikované na stavbe severného obchvatu Sofie
- Letmo betonované mosty „Valy“ a „Rieka“ na dálnici D3
- Realizácia stavby „ŽSR, Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500 – 159,100 pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – VI. etapa
- Realizace silničního mostu přes kolejiště v železniční stanici Púchov, Slovensko
- D3 – Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno) – Estakáda na D3 v km 7,500 nad cestou I/18, tratí ŽSR a vodní nádrží Hričov
Železniční infrastruktura
- „VRT z Prahy do Drážďan potřebujeme, nechceme vypadat jako mluvkové“
- „Rychlá železnice má smysl jen tehdy, když obslouží i regiony“
- Vysokorychlostní trať Praha – Drážďany
- „Marže nepokrývají technologický rozvoj“
- Přestavba železničního uzlu Plzeň pokračuje
- Zvýšení kapacity trati Týniště nad Orlicí – Častolovice – Solnice, 2. část; rekonstrukce žst. Častolovice
- Modernizace železniční stanice Česká Lípa
- Rekonstrukce Harrachovského tunelu na trati Liberec – Harrachov
Obalovny a lomy
- Silná surovinová základna je velkou výhodou
- „Budoucnost je v prodlužování životnosti a recyklaci asfaltů“
- Obalovny a nové technologie
- Jásot nad 10 stavbami není na místě
- Günter Kuhn, majitel skupiny KUHN HOLDING: kde je šance na obchod, tam se etablujeme
- Daniel Sys, ředitel společnosti KUHN-BOHEMIA: vážíme si všech zákazníků, ať už si koupí dumper nebo minibagr
- ČSOB Leasing: financování pro všechny druhy stavebních strojů
- COLAS CZ a závod Lomy: solidní partner pro každý projekt
- V České republice se představil rychlestavitelný jeřáb Liebherr L1
Bezpečnost na stavbách
Zajímavosti z oboru
- Regenerace náměstí Brumov-Bylnice – 1. etapa, (realizováno 2012)
- Bezbariérové přístupy do stanic pražského metra
- Memorandum o spolupráci mezi Vládou ČR a společností Foxconn technology group
- Zdvoukolejnění čeká i zbytek tratě mezi Hradcem a Pardubicemi
- Financial Close pro obchvat Bratislavy D4-R7
- Cestování v úseku Stéblová – Opatovice nad Labem je díky modernizaci rychlejší, bezpečnější a pohodlnější
- První elektrifikovaná dálnice na světě zahájila provoz
- Jubilejní X. ročník soutěže Stavba Moravskoslezského kraje ovládla BOLT TOWER
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.