KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Mosty    Letmo betonované mosty „Valy“ a „Rieka“ na dálnici D3

Letmo betonované mosty „Valy“ a „Rieka“ na dálnici D3

Publikováno: 22.9.2016
Rubrika: Mosty

V rámci výstavby dálnice D3 v úseku Svrčinovec – Skalité jsou v současnosti (červenec 2016) stavěny mostní objekty 244-00 a 248-00 s celkovou délkou 592,026 m a 501,492 m (obr. 1). Mosty převádí dálnici D3 v polovičním profilu R11,5/80 (pouze pravý most) přes údolí Gorilova potoku (244-00) a údolí potoku Rieka (248-00).

ÚVOD
Konstrukční uspořádání mostů je totožné. V příčném směru se jedná o jednokomorovou konstrukci s konzolami (obr. 2). Uložení mostu je na opěrách a krajních podpěrách pomocí dvojic hrncových ložisek. Na pilířích 3-7 (4-7 pro most 248-00) jsou realizovány rámová spojení. Uložení mostu je kolmé. Spodní stavba masivní, železobetonová, pilíře jsou konstantního průřezu. Most je založen hlubinně na vrtaných pilotách.

NÁVRH MOSTU
Mostní objekt 244-00 převádí pravý směr dálnice D3 po nosné konstrukci, která je tvořena spojitým nosníkem o 9 polích s rozpětím 37,5 m + 57,997 m + 4 × 92,0 m + 58,0 m + 40,0 m + 29,5 m v ose NK. Most má kolmé uspořádání, v podélném směru je niveleta dálnice v konstantním spádu 3,6 % (stoupá ve směru staničení). Směrově probíhá osa D3 v přímé, v přechodnici i v pravotočivém kruhovém oblouku R = 1 250 m. Dostředný příčný sklon mostu je 2,5 %.

Nosná konstrukce mostu 248-00 je tvořena spojitým nosníkem o 8 polích s rozpětím 24,501 m + 40,0 m + 58,006 m + 92,024 m + 2 × 92,020 m + 58,012 m + 42,510 m v ose NK. Most má kolmé uspořádání, v podélném směru je niveleta dálnice v údolnicovém zakružovací oblouku R = 70 000 m se sklony polygonu oblouku 0,90 % a 2,00 %. Směrově probíhá osa D3 v přechodnici a v pravotočivém kruhového oblouku R = 594,25 m. Dostředný příčný sklon mostu je 3,5 %.

POPIS KONSTRUKCE
Založení mostu
Založení obou mostů je hlubinné. Opěry i pilíře jsou založeny na pilotách průměru 900 mm. Délky pilot jsou proměnné od 7,0 do 12,0 m. Pilotové základy sestávají z 12 – 41 pilot. Přes některé základové spáry procházely nevrtatelné horniny a piloty musely být částečně nebo plně nahrazeny mikropilotami.

Pilíře a opěry
Příčný řez krajních pilířů s ložisky je tvaru písmene H s příčnou stěnou orientovanou napříč osy mostu (tzn. průřez je tužší v příčném směru a měkčí v podélném směru). Šířka pilíře je 7,0 m a délka (žeber) je 1,6 m. Stěna spojující oba pásy je široká 3,5 m a má tloušťku 0,4 m. 

Vahadlové pilíře jsou tvořeny dvojicí štíhlých stěn. Stěnové podpěry jsou šířky 7,0 m. Tloušťka stěn je 0,90 m pro krajní stěnové podpěry a 1,0 m pro vnitřní stěnové podpěry. Vzájemná vzdálenost stěn je 1,50 m (2,3 m pro vnitřní podpěry). Na čelních pohledových stranách je vytvořen prolis tloušťky 0,40 m v šířce 2,30 m. Pilíře jsou s nosnou konstrukcí spojeny rámově. Vysoké vnitřní stěnové podpěry jsou ve spodní části spojené příčlí tloušťky 0,8 m, která je ukončena 20 m pod hlavou pilíře. Krajní stěnové pilíře jsou po čas výstavby ztuženy montážními přípravky. 

Výška pilířů je s ohledem na konfiguraci terénu a výškové vedení nivelety od 7,60 až do 75,975 m. Opěry jsou navržené železobetonové se závěrnými zídkami a rovnoběžnými zavěšenými křídly.

Nosná konstrukce
Nosná konstrukce obou mostů je z dodatečně předpjatého betonu a je v příčném řezu tvořena monolitickou komorou s vyloženými konzolami. Výška nosné konstrukce v místě nivelety je proměnná, 2,7 m uprostřed rozpětí až 5,0 m v ose uložení stěnových podpěr. Náběh je realizován na délce 42,50 m ve tvaru paraboly 2 °, přičemž v délce 5,00 m nad podpěrou (2,5 m na obě strany od osy uložení) je konstrukce konstantní výšky. Tloušťka stěn (0,35 m) a horní desky je v rámci pole konstantní, proměnná je pouze tloušťka dolní desky v oblasti vahadel. Dolní deska má tloušťku 150 mm v poli a je zesílena na 400 mm u podpory. Šířka NK je 13,41 m, z toho 7,0 m je šířka středního komorového nosníku.

Každé vahadlo sestává ze zárodku délky 12,0 m, ke kterému se letmo přibetonuje z každé strany 8 lamel délky 5,0 m (první lamela má délku 4,0 m). Uzavírající lamela mezi vahadly je délky cca 2 m. Zárodky procházejí soudržné vahadlové kabely podélného předpětí a vnější kabely podélného předpětí.

Příčníky nad krajními pilíři jsou tvořeny stěnou tloušťky 2,5 m s kónickým zalomeným otvorem výšky 2,0 m, šířky 2,3 m ve spodní části a 1,5 m v horní části. Pevnostní třída betonu mostovky je C45/55.

Podélné předpětí nosné konstrukce je navrženo soudržnými konzolovými a polovými kabely a dále nesoudržnými kabely spojitosti vedenými v komoře mostu (obr. 4). Kabely konzolové jsou navrženy s ohledem na vykrytí normálových napětí v podélném směru při postupné montáži vahadel a jsou vedeny v horní desce komorového průřezu. Uprostřed vahadlových polí budou instalovány 2 dvojice dolních  polových kabelů. Kotvení kabelů je v nálitku ve spodním rohu komorového průřezu. V části na pevné skruži jsou vedeny horní a dolní polové kabely. Kotvení kabelů je v koncovém příčníku a na druhé straně ve stěně (horní kabely) či v nálitku ve spodním rohu komorového průřezu (dolní kabely). Kabely spojitosti jsou kotveny v koncových a v některých vnitřních příčnících. Kabely jsou vychylované v příčnících nad podpěrami a v deviátorech. Deviátory se budou betonovat současně s nosnou konstrukcí a jsou tvořeny stěnou tloušťky 600 – 700 mm.

VÝSTAVBA MOSTU
Pilíře jsou betonované na posuvném bednění po taktech délky 5 m. Doba trvání betonáže jednoho taktu je cca 10 dní.

Po realizaci založení a spodní stavby se nejdříve na stěnových pilířích vybetonují zárodky nosné konstrukce v délce 12 m. Zárodky jsou betonovány ve 3 fázích – dolní deska s částí stěn (cca 1 m), zbylá část stěn a horní deska. Lamely jsou na vahadlech budovány metodou letmé betonáže s délkou taktu 5 m (první takt dl. 4 m). Celý průřez NK je betonován najednou. Spojovací segment má délku cca 2 m. Předpokládaná délka trvání jednotlivých etap je následující: zárodek 60 dní, lamela 12 dní.

V průběhu výstavby vahadla jsou napínané jednotlivé horní lana. Po spojení dílčích vahadel budou napnuté polové kabely.

Současně s výstavbou vahadel probíhá výstavba krajních polí (bez náběhu) na pevné skruži, a to ve dvou fázích – korýtkový průřez, horní deska. Po zbudování komory na pevné skruži bude tato předepnuta horními a dolními polovými kabely.

Po zmonolitnění celé nosné konstrukce budou napnuty volné kabely spojitosti.

STATICKÁ ANALÝZA
Pro globální analýzu konstrukce byl vytvořen prostorový prutový model zahrnující v sobě postup výstavby a dlouhodobé účinky zatížení (obr. 7). Analýza byla provedena programovým systémem MIDAS CIVIL. Na konstrukci byly dále aplikovány veškeré nahodilé a vedlejší zatížení dle STN EN 1991 a následně vytvářeny kombinace v souladu s STN EN 1990. Statické modely vyšetřují jak stádium plného provozu, stadium rekonstrukce mostního svršku, tak i všechny stadia výstavby mostu. Pro plný provoz jsou řešeny časy uvedení do provozu a konec životnosti mostu (100 let).

Jednotlivé konstrukční části mostu byly posouzeny dle STN EN 1992-1-1 a STN EN 1992 2. Vliv smykového ochabnutí byl zaveden pomocí spolupůsobící šířky horní desky, a to zredukováním šířky konzol.

Zvýšená pozornost byla věnována posouzení štíhlých stěnových pilířů. Ve výpočetním modelu pro výstavbu vahadel byly geometrické imperfekce zohledněny vychýlením pilířů v podélném a příčném směru a úloha byla počítána geometricky nelineárně. V provozním stavu byly pilíře modelovány v projektované geometrii a získané vnitřní síly byly zvětšovány o geometrické imperfekce a účinky druhého řádu dodatečně.

Konstrukční uspořádání, množství předpětí a postup výstavby byly ovlivněny hlavně kritérii mezního stavu použitelnosti (MSP), a to především kontrolou šířky trhlin na NK. Stav dekomprese musí být splněn pro častou kombinaci zatížení (STN EN 1992-2 Tab. 7.101N). Během provádění je tahové napětí v betonu omezeno průměrnou hodnotou pevnosti betonu v tahu fctm (STN EN 1992-2 článek 113.3.2(103)).

Návrh příčné výztuže NK vycházel z posouzení mezního stavu únosnosti (MSÚ) na kombinované účinky smyku, kroucení a příčného ohybu. Pro analýzu příčného směru byl vytvořen deskostěnový model celé konstrukce. Mezní stav únosnosti pro únavu byl proveden dle přílohy NN v STN EN 1992-2 a stojí za zmínku, že únavové namáhání v daném případě rozhoduje v některých místech o příčném vyztužení vnějších konzol.

ZÁVĚR
Výstavba obou mostů byla zahájena v říjnu roku 2013. Zhotovitelem mostů je firma Váhostav-SK, a. s. V současnosti (červenec 2016) je dokončena nosná konstrukce obou mostů a probíhá výstavba říms a ostatního příslušenství. Plánované dokončení stavby v říjnu 2016.

Free Cantilevered Bridges „Valy“ and „Rieka“, Freeway D3
The project of two bridges on the motorway D3, Slovak Republic, Svrčinovec – Skalité will be described in the paper. The bridges of the total length of 590 m (Valy) and 498 m (Rieka) cross a valley at a height of 85 and 62 m. High piers are formed by a pair of walls. The post-tensioned concrete deck with length of the main span of 92 m is formed by a one cell box girder with overhangs. The design of the box girder and thin piers and the process of erection will be described in detail.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Podélné řezy – nahoře 244-00, dole 248-00Obr. 2 – Příčný řez mostem – vlevo most 244-00, vpravo most 248-00Obr. 3 – Výstavba pilířů – most 248-00Obr. 4 – Schéma podélného předpětí mostu 248-00Obr. 5 – Výstavba nosné konstrukce – most 244-00Obr. 6 – Výztuž zárodku včetně chrániček volných kabelů a přípravků pro kotvení vozíkůObr. 7 – Výpočetní model mostu 248-00 – fáze, kdy je vahadlo P4 spojeno s NK na pevné skruži, vahadlo P7 je těsně před spojením s pevnou skruží a probíhá výstavba vahadel P5 a P6Obr. 8 – Pohled na most 248-00

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Rekonstrukce Negrelliho viaduktuRekonstrukce Negrelliho viaduktu (82x)
Od dubna roku 2017 probíhá komplexní rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze podle projektové dokumentace zpracované pr...
Rekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou BoleslavíRekonstrukce mostu přes Labe mezi Brandýsem nad Labem a Starou Boleslaví (74x)
Obyvatelé souměstí Brandýs nad Labem – Stará Boleslav se dne 6. 8. 2012 dočkali otevření posledního ze soustavy sedmi mo...
II/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci DavleII/104 Davle, most ev. č. 104-001 přes řeku Vltavu v obci Davle (64x)
Most v Davli, který ležící na soutoku řeky Vltavy a Sázavy, byl v letech 2017 – 2018 komplexně rekonstruován. Převádí ko...

NEJlépe hodnocené související články

Most přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představujeMost přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v Pirně se představuje (5 b.)
Článek představuje stavbu mostu přes údolí Gottleuby (Gottleubatalbrücke) v rámci přeložky spolkové silnice B172 v Pirně...
PONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mostyPONVIA CONSTRUCT s. r. o.: nejen provizorní mosty (5 b.)
Společnost PONVIA CONSTRUCT s. r. o. je českou stavební společností. Součástí širokého portfolia služeb a činností ve st...
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČRMostní závěry s jednoduchým těsněním spáry v ČR (5 b.)
Mostní závěry s jednoduchým těsněním spáry – druh 4 dle TP 86:2009 jsou nejvíce používané na novostavbách a rekonstrukcí...

NEJdiskutovanější související články

Posouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolíPosouzení indikací ve svarech lamelových pásnic mostu přes Lochkovské údolí (3x)
Stavba spřaženého ocelobetonového mostu byla zahájena na podzim roku 2007. Jeho nosná konstrukce byla dokončena koncem r...
Rekonstrukce železničního mostu v Boršově nad VltavouRekonstrukce železničního mostu v Boršově nad Vltavou (2x)
V roce 2015 byl uveden do provozu zrekonstruovaný most, který je součástí stavby “Revitalizace trati České Budějovice – ...
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009 (2x)
Cílem kritiky je, aby naše stavby byly trvanlivé s minimální údržbou, hospodárné a aby si investor, projektant a zhotovi...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice