KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Rekonstrukce Harrachovského tunelu na trati Liberec – Harrachov

Rekonstrukce Harrachovského tunelu na trati Liberec – Harrachov

Publikováno: 29.8.2016
Rubrika: Železniční infrastruktura

Více než sto let stará trať spojující Tanvald a Harrachov se v minulém roce dočkala rekonstrukce. V rámci stavby byl především vyřešen špatný technický stav Harrachovského tunelu a Jizerského viaduktu. Stavební projekt, který vrátil lesk jedné z nejkrásnějších tratí v České republice, proběhl pod taktovkou společnosti STRABAG Rail a. s.

Trať mezi Tanvaldem a Harrachovem byla postavena v letech 1899 – 1902 jako důležité spojení průmyslových regionů Liberecka a Jablonecka se západní oblastí Slezska, jejímž významným střediskem bylo město Hirschberg (Jelenia Góra). Z památkově chráněného kořenovského nádraží (701 m. n. m.) pokračuje železnice táhlým obloukem ve tvaru podkovy skrze skalní zářez a přes most nad řekou Jizerou, kterým přechází z Jizerských hor do Krkonoš. Právě tudy, tedy po toku řeky Jizery probíhala státní hranice mezi Rakousko-Uherskem a Pruskem, později Československem a Německem. Po rozhodnutí o propojení těchto dvou oblastí, byly zvoleny dva technicky odlišné způsoby, jak se vypořádat s mimořádnými výškovými poměry tohoto regionu. Pruská strana realizovala převýšení pomocí soustavy ramp, zatímco Rakousko-Uhersko se přiklonilo k výjimečnému 4,43 km dlouhému Abtovu systému dvoupásové ozubnice v ose koleje na sedmikilometrovém úseku Tanvald – Kořenov překonávající výškový rozdíl 235 metrů se stoupáním až 58 ‰, které je největší v České republice.

Železniční ozubnicová trať s provozními objekty Tanvald – Harrachov (vč. včetně mostního objektu) je kulturní nemovitou památkou zapsanou v Ústředním seznamu kulturních památek ČR pod rejsř. č. 13137/5-5455.

Stavba se nachází v rozsáhlém chráněném území – Krkonošském národním parku a CHKO Jizerské hory v mezistaničním úseku mezi stanicemi Kořenov – Harrachov. Tyto okolnosti klady na zhotovitele řadu nároků z hlediska ochrany životního prostředí. Postupovalo se v souladu s nejpřísnější environmentální politikou, která vychází z vnitřních směrnic společnosti STRABAG Rail a. s.

Předmětem stavby byla rekonstrukce Harrachovského tunelu, včetně rekonstrukce železničního svršku v navazujícím úseku trati km 36,145 – 37,371, odvodnění hlubokého oboustranného zářezu v km 36,2 – 36,4 zřízeného v masivu libereckých žul a rekonstrukce tzv. Jizerského viaduktu – ocelového mostu v km 36,628.

Cílem stavby bylo zvýšení traťové rychlosti a odstranění nutnosti zavádění pomalé jízdy 10 km/h v dotčeném úseku v zimním období z důvodu výskytu zalednění v tunelu a v zářezu. Toto omezení znamenalo časové zpoždění vlaku 6,5 min v jednom směru.

Práce byly prováděny za nepřetržité kolejové výluky v úseku Kořenov – Harrachov v období 04 – 09/2015.

Rekonstruovaný úsek se vyznačuje složitými směrovými poměry, kde se vyskytují oblouky o poloměrech až 199 m. Tyto podmínky kladou speciální požadavky na materiály pro použití na železničním svršku. Z důvodu malých poloměrů a malé tloušťky štěrkového lože byly použity ocelové Y pražce rozdělení „l“ s pružnými svěrkami Skl14 – upevnění S15. V tunelu byly použity ocelové Y pražce s antikorozní úpravou včetně upevňovadel. V celém rekonstruovaném úseku byly použity kolejnice se zvýšenou odolností proti otěru HSH 250. Toto opatření zásadním způsobem prodlužuje životnost železničního svršku z hlediska opotřebení kolejnicových pasů v obloucích s takovými poloměry.

Provedenou rekonstrukcí byl odstraněn špatný technický stav tunelu. Byla zde použita technologie montáže deštníkové izolace, díky které byly odstraněny průsaky spodních vod. Tyto průsaky negativně ovlivňovaly jak stavební stav objektu, tak v zimních měsících železniční provoz.

Součástí rekonstrukce bylo rovněž usměrnění přítoků vod v hlubokém skalním zářezu v km 36,200 – 36,400, kde v zimních měsících docházelo k trvalému zalednění, které bránilo bezpečnému průjezdu vlaků. Regulace přítoků vod z levé strany byla provedena vytvořením žeber. Tato žebra byla vybudována postupnými řízenými odstřely
skalního masivu. 

Rekonstrukce zahrnovala rovněž železniční ocelový most tzv. „Jizerský viadukt“ v km 36,628, který je technickou národní památkou.

Jedná se o čtyřpolový most délky cca 116 m s výškou nad terénem až 25 m. Ocelové konstrukce všech mostních polí byly zasaženy povrchovou korozí do hloubky 3 – 5 mm, podlahy na mostě byly silně zasaženy korozí, zábradlí výšky 1,0 m neodpovídalo platným normám. Z důvodu zvýšení rychlosti v tomto úseku na 55 km/h a uložení mostní konstrukce v oblouku byla provedena rekonstrukce mostovky a příslušenství (podlahy, zábradlí, mostnice aj.). Dále byla provedena oprava PKO a sanace spodní kamenné stavby.

Realizace této stavby nepatřila k těm nejjednodušším, což bylo dáno polohou, právními podmínkami a v neposlední řadě i technologickými nároky. Realizační tým dodavatelské společnosti uplatnil pro dosažení úspěšného dokončení díla své bohaté zkušenosti z předchozích realizací a vnesl do stavby další hodnoty.

Stavba „Rekonstrukce Harrachovského tunelu na trati Liberec – Harrachov“ je od října roku 2015 po úspěšném dokončení provozována v režimu zkušebního provozu v rámci trati Tanvald – Harrachov a opět tak slouží široké veřejnosti.

Mapu situace naleznete ZDE.

Reconstruction of Harrachov Tunnel on the Liberec – Harrachov Track
More than one hundred year old track connecting Tanvald and Harrachov lived to see a reconstruction last year. First of all, the construction fixed the bad technical condition of Harrachov Tunnel and Viaduct over Jizera River. Construction project that revived the sparkle of one of the most beautiful lines in Czech Republic was carried out under the leadership of STRABAG Rail a. s. company.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Skalní zářez po rekonstrukciHarrachovský tunelHarrachovský tunelOcelové pražce typu YJizerský viaduktJizerský viadukt

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (91x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...
Vysokorychlostní trať Praha – Benešov – BrnoVysokorychlostní trať Praha – Benešov – Brno (78x)
Ministerstvo dopravy České republiky společně se Správou železniční dopravní cesty zahájilo aktivní přípravu projektu Ry...
Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim;1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad LabemModernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim;1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem (62x)
Navzdory odvěké rivalitě města mechu a města perníku, jak se Hradec Králové a Pardubice vzájemně mírně hanlivě nazývají,...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice