Zdvoukolejnění čeká i zbytek tratě mezi Hradcem a Pardubicemi
Rubrika: Zajímavosti
Frekventovaná trať z Pardubic do Hradce Králové bude po celé své délce dvoukolejná. Vloni byla dokončena modernizace a zdvoukolejnění prostřední, stavebně nejméně problematické části mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem, nyní se připravují rekonstrukce zbytku 22kilometrové trati.
Pardubický krajský radní Jaromír Dušek, bývalý známý železničář, poukazuje hlavně na potřebu zdvoukolejnění nejslabšího místa celé trati – mostu přes Labe v Rosicích nad Labem. Zkapacitnění samotného mostu by totiž vyřešilo největší problém trati, kterým je úzké hrdlo kvůli navazující trati z Rosic kolem pardubického nádraží na Chrudim. Na to, že samotný dvoukolejný most by měl pozitivnější dopad než zkapacitnění a zrychlení celého zbytku trati, poukazují i další odborníci. „Jako problematický bod na trati 031 Pardubický kraj spatřuje ‚nejužší místo‘ na předmětném úseku, a to jednokolejný železniční most v úseku Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice nad Labem, který je příčinou problematického jízdního řádu v úseku Chrudim – Pardubice hl. n., protože trať 238 je zaústěna do železniční stanice Pardubice-Rosice nad Labem spolu s tratí Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice nad Labem (trať 031) právě přes tento jednokolejný most,“ řekl Dušek.
Celkově však Pardubický kraj od počátku podporoval rekonstrukci trati Pardubice – Hradec Králové. Původní stav podle Duška v žádném případě neodpovídal našemu století a kapacitně byla trať vyčerpaná. Předloňské zahájení modernizace v úseku Stéblová – Opatovice nad Labem podle něj pro kraje znamenalo průlom umožňující budoucí objednání většího množství vlaků, aby se cestujícím mohla nabídnout rychlá, bezpečná a četnější doprava mezi krajskými městy. Rekonstruovaná trať je dimenzována až na rychlost 160 km/h a díky zdvoukolejnění prvního osmikilometrového úseku už nyní nejrychlejší spoje zvládnou cestu mezi oběma krajskými městy za 17 minut. „Je třeba zmínit, že propagovaná vysoká rychlost mezi Opatovicemi n. L. a Stéblovou není pro veřejnou dopravu takovým přínosem, jako by bylo zdvoukolejnění zmíněného jednokolejného mostu přes Labe v úseku Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice nad Labem. Dle názoru Pardubického kraje měla být zahájena modernizace v úseku Pardubice hl. n. – Hradec Králové hl. n. právě zdvoukolejněním uvedeného mostu, což by velmi pomohlo nejen kapacitně, ale i při konstrukci jízdních řádů vlaků na a z Chrudimi,“ podotkl Dušek. Zdvoukolejnění mostu přes Labe v Rosicích se však nedočkáme dříve než v roce 2020. „První etapa modernizace trati – úsek mezi Opatovicemi a Stéblovou – je už hotový. Na druhý úsek mezi Stéblovou a Rosicemi se nyní soutěží zpracovatel dokumentace, zahájení stavby plánováno na přelom let 2017/18, hotovo má být do roku 2020. Uzel Pardubice je ve stejné fázi příprav. O něco napřed je třetí úsek mezi Hradcem a Opatovicemi, kde už je autor dokumentace vysoutěžený, nyní se začíná kreslit a předpoklad zahájení stavby je v druhé půlce roku 2017,“ uvedl pardubický poslanec Martin Kolovratník. Celkové náklady na zdvoukolejnění zbytku tratě mezi oběma krajskými městy jsou odhadovány na 3,5 miliardy Kč.
Rychlosti 160 km/h na již hotovém úseku dosáhnou jen rychlíky, osobní vlaky v Opatovicích nad Labem naopak jezdí pomaleji než dřív. Vznikla tu totiž nová zastávka, která je blíže k obci než původní nádraží, ale do vybudování další nové zastávky v sousedním Březhradu vlaky stále zastavují i na starém nádraží. To je vzdálené sotva kilometr a vlakům se mezi oběma stanicemi tudíž nevyplatí zrychlovat.
Právě most přes Labe je společný jak pro trať 031 z Pardubic do Hradce, tak 238 z Pardubic do Chrudimi. Důvodem je úvraťová jízda vlaků směřujících na Chrudim právě v úseku z Pardubic do Rosic nad Labem. Tento nevyhovující stav by vyřešila přeložka „chrudimské“ tratě, která by z pardubického nádraží vedla opačným směrem – nikoliv na Rosice, ale podél koridoru na Českou Třebovou, přičemž v Pardubicích-Pardubičkách by se po trase bývalé vlečky stočila na jih, vedla by kolem Nemošic a Ostřešan a poblíž Medlešic před Chrudimí by se napojila na stávající trať. Stavba je vyprojektovaná a je součástí stavby železničního uzlu Pardubice.
První část stavby ostřešanské spojky bude součástí přestavby železničního uzlu Pardubice – z ní bude obsluhován Foxconn, popř. zastávka Dubina.