KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Zdvoukolejnění čeká i zbytek tratě mezi Hradcem a Pardubicemi

Zdvoukolejnění čeká i zbytek tratě mezi Hradcem a Pardubicemi

Publikováno: 18.9.2016
Rubrika: Zajímavosti

Frekventovaná trať z Pardubic do Hradce Králové bude po celé své délce dvoukolejná. Vloni byla dokončena modernizace a zdvoukolejnění prostřední, stavebně nejméně problematické části mezi Stéblovou a Opatovicemi nad Labem, nyní se připravují rekonstrukce zbytku 22kilometrové trati.

Pardubický krajský radní Jaromír Dušek, bývalý známý železničář, poukazuje hlavně na potřebu zdvoukolejnění nejslabšího místa celé trati – mostu přes Labe v Rosicích nad Labem. Zkapacitnění samotného mostu by totiž vyřešilo největší problém trati, kterým je úzké hrdlo kvůli navazující trati z Rosic kolem pardubického nádraží na Chrudim. Na to, že samotný dvoukolejný most by měl pozitivnější dopad než zkapacitnění a zrychlení celého zbytku trati, poukazují i další odborníci. „Jako problematický bod na trati 031 Pardubický kraj spatřuje ‚nejužší místo‘ na předmětném úseku, a to jednokolejný železniční most v úseku Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice nad Labem, který je příčinou problematického jízdního řádu v úseku Chrudim – Pardubice hl. n., protože trať 238 je zaústěna do železniční stanice Pardubice-Rosice nad Labem spolu s tratí Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice nad Labem (trať 031) právě přes tento jednokolejný most,“ řekl Dušek.

Celkově však Pardubický kraj od počátku podporoval rekonstrukci trati Pardubice – Hradec Králové. Původní stav podle Duška v žádném případě neodpovídal našemu století a kapacitně byla trať vyčerpaná. Předloňské zahájení modernizace v úseku Stéblová – Opatovice nad Labem podle něj pro kraje znamenalo průlom umožňující budoucí objednání většího množství vlaků, aby se cestujícím mohla nabídnout rychlá, bezpečná a četnější doprava mezi krajskými městy. Rekonstruovaná trať je dimenzována až na rychlost 160 km/h a díky zdvoukolejnění prvního osmikilometrového úseku už nyní nejrychlejší spoje zvládnou cestu mezi oběma krajskými městy za 17 minut. „Je třeba zmínit, že propagovaná vysoká rychlost mezi Opatovicemi n. L. a Stéblovou není pro veřejnou dopravu takovým přínosem, jako by bylo zdvoukolejnění zmíněného jednokolejného mostu přes Labe v úseku Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice nad Labem. Dle názoru Pardubického kraje měla být zahájena modernizace v úseku Pardubice hl. n. – Hradec Králové hl. n. právě zdvoukolejněním uvedeného mostu, což by velmi pomohlo nejen kapacitně, ale i při konstrukci jízdních řádů vlaků na a z Chrudimi,“ podotkl Dušek. Zdvoukolejnění mostu přes Labe v Rosicích se však nedočkáme dříve než v roce 2020. „První etapa modernizace trati – úsek mezi Opatovicemi a Stéblovou – je už hotový. Na druhý úsek mezi Stéblovou a Rosicemi se nyní soutěží zpracovatel dokumentace, zahájení stavby plánováno na přelom let 2017/18, hotovo má být do roku 2020. Uzel Pardubice je ve stejné fázi příprav. O něco napřed je třetí úsek mezi Hradcem a Opatovicemi, kde už je autor dokumentace vysoutěžený, nyní se začíná kreslit a předpoklad zahájení stavby je v druhé půlce roku 2017,“ uvedl pardubický poslanec Martin Kolovratník. Celkové náklady na zdvoukolejnění zbytku tratě mezi oběma krajskými městy jsou odhadovány na 3,5 miliardy Kč.

Rychlosti 160 km/h na již hotovém úseku dosáhnou jen rychlíky, osobní vlaky v Opatovicích nad Labem naopak jezdí pomaleji než dřív. Vznikla tu totiž nová zastávka, která je blíže k obci než původní nádraží, ale do vybudování další nové zastávky v sousedním Březhradu vlaky stále zastavují i na starém nádraží. To je vzdálené sotva kilometr a vlakům se mezi oběma stanicemi tudíž nevyplatí zrychlovat. 

Právě most přes Labe je společný jak pro trať 031 z Pardubic do Hradce, tak 238 z Pardubic do Chrudimi. Důvodem je úvraťová jízda vlaků směřujících na Chrudim právě v úseku z Pardubic do Rosic nad Labem. Tento nevyhovující stav by vyřešila přeložka „chrudimské“ tratě, která by z pardubického nádraží vedla opačným směrem – nikoliv na Rosice, ale podél koridoru na Českou Třebovou, přičemž v Pardubicích-Pardubičkách by se po trase bývalé vlečky stočila na jih, vedla by kolem Nemošic a Ostřešan a poblíž Medlešic před Chrudimí by se napojila na stávající trať. Stavba je vyprojektovaná a je součástí stavby železničního uzlu Pardubice.

První část stavby ostřešanské spojky bude součástí přestavby železničního uzlu Pardubice – z ní bude obsluhován Foxconn, popř. zastávka Dubina.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Ilustrační foto

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (145x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (110x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (89x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice