KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Hlavní nádraží v Bělehradě spuštěno

Hlavní nádraží v Bělehradě spuštěno

Publikováno: 21.9.2016
Rubrika: Železniční infrastruktura

AŽD Praha dokončila modernizaci zabezpečovacího zařízení hlavní stanice Bělehrad Centrum – Prokop v Republice Srbsko v rekordním čase 420 dní. V lednu 2016 se představitelé AŽD Praha společně s velvyslankyní České republiky v Bělehradě paní Ivanou Hlavsovou a ekonomickým diplomatem Jiřím Králem zúčastnili slavnostního dokončení první fáze rekonstrukce železniční stanice Bělehrad – Centrum (Prokop). Akce se zúčastnil i předseda vlády Srbska Aleksandar Vučić, který stanici slavnostně otevřel. Na realizaci první fáze rekonstrukce se v rámci konsorcia firem vedených srbskou společností Energoprojekt podílela také česká společnost AŽD Praha, která byla hlavním dodavatelem moderní zabezpečovací technologie.

Akce se kromě premiéra Vučiće zúčastnila i místopředsedkyně vlády a ministryně stavebnictví, dopravy a infrastruktury Zorana Mihajlović, primátor Bělehradu Siniša Mali velvyslanci Kuvajtu a Turecka a zástupci kuvajtského fondu, který tuto investiční akci financoval.

Místopředsedkyně vlády Srbska a ministryně stavebnictví, dopravy a infrastruktury Zorana Mihajlović uvedla, že dokončením první fáze tohoto důležitého projektu se hlavní město Srbska znovu vrací na železniční mapu Evropy a Balkánu.

Práce na první fázi rekonstrukce začaly 3. prosince 2014, a byly dokončeny v rekordním termínu 420 dnů. S ukončením první fáze začaly na hlavní bělehradské nádraží konečně zajíždět i meziměstské vlaky z Nového Sadu a Pančeva.

Část projektu, který realizovala společnost AŽD Praha, zahrnovala projektování, výrobu, dodávku, instalaci, zkušební testy a uvedení do provozu plně elektronického staničního zabezpečovacího zařízení ESA 44-SB, včetně venkovních prvků jako jsou elektromotorické přestavníky řady EP600, elektrické ohřevy výhybek, LED návěstidla typu LLA-2, počítače náprav a další. Celkově bylo zabezpečeno 42 výhybek na 10 kolejích.

V čele konsorcia firem, jehož členem bylo i AŽD Praha, stála největší srbská stavební a technologická společnost Energoprojekt Holding a projekt byl financován z úvěru Kuvajtského fondu pro arabský ekonomický rozvoj (KFAED). Hodnota projektu byla 25,8 mil €, z čehož smlouva se firmou AŽD Praha dosahovala hodnoty 4,2 mil €.

Stanice Bělehrad Centrum – Prokop je čtyřicet let starým projektem, který měl být řešením modernizace železničního uzlu. Jeho výstavba s četnými přestávkami a změnami v plánování trvá již od roku 1977. Premiér Vučić přislíbil jeho dostavbu do konce roku 2018, kdy by se Prokop měl stát hlavním železničním nádražím Bělehradu. V následující fázi je plánována výstavba železniční budovy, přístupové komunikace a doprovodná infrastruktura. Do roku 2018 má být též dokončeno i obchodní centrum nad krytým nástupištěm nádraží. Očekává se, že dofinancování této části projektu bude zapojena i turecká strana.

Dokončení modernizace stanice Bělehrad Centrum – Prokop je v prvé řadě velkým úspěchem ryze české firmy AŽD Praha, které se podařilo do projektu dostat i proti silné konkurenci společností jako je Thales, Siemens nebo Alstom. Firma AŽD Praha, nejen že uspěla v boji o zakázku, ale dokázala, že je schopna takto technicky komplikovaný projekt (velká část venkovních prvků se montovala v tunelech a podzemních částech stanice) řešit i v rekordním čase. To dohromady vytváří jedinečnou referenci pro celý balkánský trh a zlepšuje naši pozici pro jednání o dalších projektech, jako je např. připravovaná modernizace zabezpečovacího zařízení hlavního nádraží v černohorské Podgorici anebo modernizace stanice Tamnava v tepelné elektrárně TENT. Spolupráci s českým partnerem velmi pozitivně ohodnotili nejen zástupci srbských železnic, ale i samotný premiér Republiky Srbko, pan Vučić.

Včasné dokončení projektu bylo velkým politickým zájmem srbského premiéra a hlavní vládnoucí strany a premiér tohoto úspěchu ve svém velmi emotivním projevu účinně využil. Nádraží Bělehrad Centrum – Prokop tak začíná vracet po dlouhých letech Srbsko na železniční mapu Evropy.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Výstavba stanice Bělehrad Centrum – Prokop trvá bezmála čtyřicet let, dokončena má být za dva roky; proslov srbského premiéra.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (94x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...
Vysokorychlostní trať Praha – Benešov – BrnoVysokorychlostní trať Praha – Benešov – Brno (77x)
Ministerstvo dopravy České republiky společně se Správou železniční dopravní cesty zahájilo aktivní přípravu projektu Ry...
Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (63x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice