KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Regenerace náměstí Brumov-Bylnice – 1. etapa, (realizováno 2012)

Regenerace náměstí Brumov-Bylnice – 1. etapa, (realizováno 2012)

Publikováno: 2.10.2016
Rubrika: Zajímavosti

V polovině roku 2012 byla zprovozněna 1. etapa regenerace náměstí Hildy Synkové v Brumově-Bylnici, jehož úprava zabrala více než půl roku. Jednalo se o technické vyřešení a vzájemné sladění několika funkcí, které centrální náměstí měst a obcí mívají, a které se spolu o míru uplatnění, v takto významné ploše, většinou poněkud přetahují. O své zájmy zde soupeří úřady, obchody, historické památky, požadavky na dostatek parkovacích míst. V případě města Brumova-Bylnice navíc protíná náměstí i rušná automobilová komunikace. Ale zejména jsou to chodci, které je sem třeba přilákat a udržet atraktivitou prostoru.

Jako první tedy byla projektantem MORAVIA CONSULT Olomouc a. s. zpracována analýza předchozího stupně projektové dokumentace z r. 2009 (S-Projekt Plus a. s. Zlín, územní rozhodnutí vydáno 12/2011), která řešila celý prostor náměstí včetně dopravy, osvětlení, zeleně i likvidace domovního odpadu.

Vzhledem k finančním možnostem města, snížení celkových investičních nákladů a snaze získat část prostředků formou dotace z Evropského fondu pro regionální rozvoj, byl projekt ke stavebnímu řízení rozdělen do dvou etap.

Analýza projektu DUR v rozborové části vyhodnotila a pojmenovala hlavní klady i diskutabilní aspekty původního řešení. Byly navrženy některé změny vzešlé z diskuse s investorem, architektem, projektantem komunikací a Národním památkovým ústavem, územním pracovištěm v Kroměříži – zejména principy prostorové kompozice a začlenění důležitých architektonických prvků (barokní sochy, kašna, materiálové a výtvarné řešení jednotlivých funkčních ploch, design mobiliáře a osvětlení atd.). Došlo k úpravě odpočinkové zóny se stávajícími vzrostlými stromy, rozsahu pojížděných ploch a ploch pro zásobování a k úpravě ploch parkovacích stání tak, aby byly co nejméně vizuálně rušivé. Odlišně bylo řešeno umístění nové vzrostlé zeleně. Projednané a odsouhlasené změny byly zapracovány do DPS a DVZS. Projekt byl odevzdán v květnu 2011 a bezprostředně po získání stavebního povolení a výběru generálního zhotovitele (STRABAG a. s.) bylo přikročeno k realizaci.

Výsledné navržené řešení se od původního náměstí značně liší a to především nárůstem zpevněných ploch, sloužících i pro konání společenských akcí a nejrůznějších trhů, k instalaci vánočního stromu atd. Odstraněním nefunkčního zděného altánu a zredukováním velikosti stávající centrální zatravněné části, která v podstatě nutila chodce k obcházení náměstí pouze po obvodu, došlo ke zkrácení docházkových vzdáleností. Barokní socha sv. Gottharda se tak stala dominantní součástí náměstí, navržená úprava s redukcí parkovacích míst u sousoší Nejsvětější Trojice, v prostoru před budovou radnice, umožnila důstojné rozšíření klidové odpočinkové části s kašnou. V okolí kašny byla doplněna zeleň a parkové úpravy, nové chodníky byly přetrasovány tak, aby lépe navazovaly na stávající části.

Pro revitalizaci náměstí je klíčová organizace dopravy. Náměstí diagonálně protíná velmi frekventovaná silnice I. třídy, ze které jsou vedeny místní komunikace po obvodu náměstí. Tyto komunikace byly také mírně přetrasovány a zokruhovány. Byla přidána kolmá parkovací stání a parkovací stání pro TP osoby, plochy pro zásobování a noční stání rezidentů. V prostoru před radnicí byla zřízena místa pro přecházení a zpomalovací retardér. Dle platné legislativy byly upraveny stávající přechody pro chodce přes hlavní komunikaci I. třídy. Chodník pro pěší, probíhající souběžně s rušnou silnicí, byl doplněn sloupkovým hrazením s řetězy, sloužícím jako zábrana proti nežádoucímu přecházení mimo přechody pro chodce.

Dlažby nových místních komunikací byly provedeny z žulové kostky v kroužkovém kladu, pro parkování jsou použity žulové odseky s nepravidelným kladem. Spolu s oddělením jednotlivých parkovacích stání jednořádky z žulových kostek je funkční dělení ploch pro řidiče po vizuální stránce jasné a přehledné. Vjezdy v chodnících jsou řešeny rovněž z odseků, oddělených jednořádkem z žulových kostek. Nové chodníky byly provedeny z žulové mozaiky v řádkovém kladu, kolmém na obrubníky. Centrální plocha náměstí je vydlážděna všesměrně žulovými odseky a doplněna nepravidelně rozmístěnými velkoformátovými žulovými deskami, kladenými ortogonálně ve směrech navazujících pojížděných komunikací. V centrální ploše je provedena stavební připravenost pro instalaci vánočního stromu, dále je pamatováno na umístění demontovatelného letního podia vč. napojení na NN. Plocha kolem barokní sochy sv. Gottharda byla ponechána v původní niveletě terénu a nachází se tak ve snížené části, dlážděné nepravidelnou kamennou dlažbou. Pohledově je akcentována jednoduchým sloupkovým zábradlím s řetězy. Výškový rozdíl terénu u barokního sousoší Nejsvětější Trojice před budovou radnice byl vyřešen opravou s doplněním stávajícího kamenného schodiště a spádováním navazujících nových chodníků. Kolem podstavce sousoší byla vytvořena plocha, dlážděná nepravidelnou kamennou dlažbou. Stávající chodníky z pískovcových desek v prostoru kolem kašny byly jako součást této památky ponechány. Přechody pro chodce a místa pro přecházení byly provedeny bezbariérově vč. spádových klínů, varovných a výstražných pásů a navazujících vodících linií pro slabozraké. Umožňují tak bezpečný pohyb osob s tělesným postižením.

Osvětlení ploch bylo realizováno dvěma navzájem kolmými řadami stožárových svítidel v kombinaci s vysokými stožárovými svítidly, lemujícími hlavní komunikaci I. třídy. Vyšší stožárová svítidla vybíhají z prostoru náměstí a nahrazují stávající zastaralé osvětlení. Byla použita svítidla s „diamantovou optikou“, umožňující asymetrické nasměrování světelného kužele dle potřeby. Tím bude zabezpečeno, že nedojde k nežádoucímu přesvětlování fasád okolních obytných domů.

Mobiliář náměstí pak má umožnit pohodlné a komfortní užívání – sestává z rámových stojanů jízdních kol, odpadkových košů, informačního systému (ukazatele směrů, informační tabule, interaktivní mapy města před budovou radnice), zahražovacích kamenných sloupků u přechodů pro chodce. Jednotlivé prvky mobiliáře jsou umisťované v liniích, napomáhajících čitelnému funkčnímu dělení ploch.

Vzrostlá zeleň v místě kašny byla odborně ošetřena, nově navržená zeleň bude umístěna do řady spolu s osvětlením tak, aby nebyla v kolizi s navrženými parkovacími plochami.

Náměstí bude samozřejmě úplně „hotovo“ až po dokončení 2. etapy realizace a až se obyvatelé sžijí s provedenými změnami, které zvláště u redukce travnatých plocha či kácení překážející zeleně bývá všude největším zdrojem diskuzí a připomínek občanů. Lze si jen přát, aby se tomu tak stalo co nejdříve, naše zkušenosti s postupným akceptováním změn, kdy se nové řešení v místě tzv. zabydlí, jsou s odstupem času většinou pozitivní.

ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA

  • Objednatel: Město Brumov-Bylnice
  • Projektant: MORAVIA CONSULT Olomouc a. s.
  • HIP, dopravní řešení: Ing. Hana Zajíčková
  • Architekt: Ing. arch. Petr Skoumal
  • Stupeň: DPS, DVZS

Situace – 1. etapa (návrh)

Regeneration of Brumov-Bylnice Square – Stage 1 (Carried out in 2012)
The first stage of regeneration of a Hilda Synková Square in Brumov-Bylnice started in the mid-2012 and it lasted for more than half a year. The process included technical solution and mutual alignment of several functions common for central squares of towns and municipalities, which, however, often struggle for a certain extent of implementation in such an important area. The struggle of interests involves offices, shops, historic monuments and need for sufficient parking space. Moreover, in case of the town of Brumov-Bylnice, the square is cross-cut by a busy road. However, it is especially the pedestrians that need to be lured and kept here by the attractiveness of the space.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Bylnice – náměstíSocha sv. GotthardaÚprava přechodu pro chodceCentrální plocha náměstíMobiliářOkolí kašny

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (142x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (87x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice