4/2009 - září
Editorial
Zázrak zrození
V současné době se dokončuje tzv. jihozápadní segment Silničního okruhu kolem Prahy – sestávající z již provozovaného úseku 515 a částí 514, 513 a 512, které jsou ve výstavbě. Počínaje tímto číslem časopisu se budeme detailněji věnovat realizaci pražského vnějšího okruhu. Jako první jsme vybrali SOKP 514 Lahovice – Slivenec, který patří mezi nejvýznamnější. Jak složitostí a technickou náročností celé trasy, tak rovněž délkou (popř. výškou) jednotlivých částí.
Původní myšlenka projektu 514, která se přelila ve vzdušný a dynamický architektonický návrh, dává vznik stavbě sledující nejenom požadavky architektonické, geotechnické, technické či bezpečnostní, ale klade rovněž velký důraz na zachování původního okolního prostředí. Jejím dokončením se rodí velké dílo, které nejenom pozitivně ovlivní dopravní obsazenost naší metropole, ale také její celkový výraz. Ubudou nepříjemné kolony aut, bude se nám lépe dýchat a při vjezdu do hlavního města od jihozápadu nás přivítá největší křižovatka ve střední Evropě, projedeme po nejvyšším mostě v Praze, či po nejdelší estakádě v České republice – od tunelu mezi Lochkovem a Radotínem přes řeku Berounku až k novému mostu přes Vltavu. Ale to jsme již u segmentu 513, kterému se budeme věnovat příště.
Abychom však příliš nestranili jen silniční dopravě a zachovali potřebnou rovnováhu, zařadili jsme nyní do Silnic Železnic také detailní prozkoumání železniční stavby. Zaměřili jsme se na modernizaci IV. tranzitního železničního koridoru, jenž prochází jižními Čechami, a to na úsek Doubí u Tábora – Tábor, slavnostně otevřený v červenci tohoto roku. Zrození tranzitního koridoru v této oblasti se zrealizovalo za 32 měsíců a umožní mezinárodním rychlíkům jezdit u nás obvykle nevídanou rychlostí až 160 km v hodině. Není to však pouze posun k vyšší rychlosti, ale i k vyšším standardům. Blíže světu doufejme.
Věříme, že stavby, které nyní z mnoha stran popisujeme a hodnotíme, ocení nejen řidiči a obyvatelé Prahy i cestující po železnici a občané měst v okolí jihočeského Tábora, ale také odborníci. Právě jim je na stránkách časopisu určena nová rubrika Diskuze, v níž dostanou prostor k vyjádření svých názorů nejen na úroveň výstavby v dopravním stavitelství. Současně je odborným polemikám otevřen webový portál časopisu. Proto nám napište, jak to vidíte Vy. Těšíme se. A je jisté, že se Vaše diskuze promítnou do témat našeho periodika.
Mgr. Ludmila Doudová,
šéfredaktorka
Obsah
Silniční okruh kolem Prahy – část 514
- „Silniční okruh kolem Prahy považuji za komunikaci zcela mimořádného významu,“
- Financování Silničního okruhu kolem Prahy – Stavby 514 Lahovice – Slivenec
- „Nejdůležitější je vždy začátek, protože času bývá málo…,“ rozhovor s Ing. arch. Petrem Šafránkem
- Silniční okruh kolem Prahy – úseky 513 a 514
- Vybrané mostní stavby a tunely SOKP, části 514 Lahovice – Slivenec
- Dopravní význam staveb 512, 513, 514 SOKP
- „Stále narážíme na problémy s uvolňováním pozemků,“
- Kompletace, svařování a výsuny ocelové konstrukce mostu přes Lochkovské údolí
- Výroba OK mostu přes Lochkovské údolí v MCE Slaný
- Betonáž spřažené železobetonové desky mostu přes Lochkovské údolí
- Tunel v úseku 514 Lahovice – Slivenec pražského silničního okruhu
- „Tvarové řešení pilířů bylo významně ovlivněno požadavky architekta,“
- Výstavba částí Silničního okruhu kolem Prahy z pohledu realizátora
- Silniční okruh kolem Prahy, část 514 – anketa
IV. Tranzitní železniční koridor – část Doubí u Tábora – Tábor
- Realizace IV. koridoru na území Jihočeského kraje
- „Stavba byla unikátní tím, že byla v dané oblasti první,“
- První část modernizace železniční trati mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem je dokončena
- Zabezpečovací a telekomunikační technika na IV. tranzitním železničním koridoru
- IV. tranzitní železniční koridor, úsek Doubí u Tábora – Tábor – anketa
Projektování
Mosty
- Rizika chování patinujících ocelí použitých na mostních konstrukcích
- Anotace – Navrhování mostních konstrukcí podle Eurokódů
Tunely
Stavební stroje a zařízení
Technologie a materiály
Zajímavosti z oboru
- Příklady prvních použití systémů Matière na Slovensku
- Nový úsek D1 výrazně zrychlí spojení mezi Brnem a Kroměříží
- TCHAS získal miliardovou železniční zakázku v Polsku
- Nový obchodní ředitel pro dopravní stavby
- Projekt R6 klade velký důraz na ochranu životního prostředí
- Ke kultuře silničního provozu neoddělitelně patří i ochrana životů a majetku jeho účastníků
- Konference „Bezpečná dopravní infrastruktura, její odolnost v mimořádných situacích a řízení rizik“
- Českobudějovické okruhy se propojí v březnu 2011
- Západní obchvat Vilniusu
- Stavby SDS Exmost najdete na silnicích i železnicích
Diskuze
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na www.konstrukce-media.cz/predplatne.php, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.