KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Nový úsek D1 výrazně zrychlí spojení mezi Brnem a Kroměříží

Nový úsek D1 výrazně zrychlí spojení mezi Brnem a Kroměříží

Publikováno: 27.10.2009
Rubrika: Zajímavosti

Zprovoznění druhé etapy stavby úseku dálnice D1 Mořice – Kojetín umožní řidičům cestu z Brna do Kroměříže za pouhých 35 minut. Stavbu v celkové hodnotě 2,2 miliardy korun provedlo sdružení dodavatelů pod vedením společnosti Skanska DS a. s. Investorem je Ředitelství silnic a dálnic ČR, finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury a evropský Fond soudržnosti.

„Úsek Mořice – Kojetín značně uleví obyvatelům obcí Stříbrnice a Křenovice, kteří jsou v současnosti vystaveni každodennímu hluku a exhalacím automobilů, zejména z kamionové dopravy. Tím, že se velká část dopravy převede ze současné přetížené silnice I/47 na D1, se zároveň zpříjemní a usnadní cesta řidičům, kteří budou moci bezpečněji a pohodlněji cestovat směrem na Zlín,“ říká projektový  manažer Skanska DS a. s. Martin Fišer.

Dálnice D1 v úseku Mořice – Kojetín je jednou ze souboru staveb v úseku Vyškov – Hulín – Přerov – Lipník nad Bečvou. Trasa D1 bude pokračovat dále směrem k Lipníku nad Bečvou stavbami D1 0136 Říkovice – Přerov a 0137 Přerov – Lipník nad Bečvou, kde se napojí na D47 Lipník – Bělotín (v provozu od listopadu 2008) a směřuje na Ostravu. Nové projekty prodlouží D1 v okolí Kroměříže o více než 20 km, z okolních obcí stáhnou veškerou nákladní dopravu a také zrychlí spojení mezi Brnem a Zlínem.

D1 MOŘICE – KOJETÍN
Technické údaje
Součástí stavby druhé etapy je více než 80 stavebních objektů, mimo jiné mimoúrovňová křižovatka Kojetín, která na dálnici připojuje stávající silnici I/47, 14 mostních objektů (z toho tři přes vodní toky a 11 dálničních), oboustranné dálniční odpočívadlo Křenovice a nové biokoridory umožňující bezpečnou migraci zvířat. Tvar zemního tělesa dálnice v předmětných úsecích byl navrhován především s ohledem na rozsah zemních prací v konkrétním místě a na geologickou skladbu podloží. V oblasti mostů byla provedena rozsáhlá sanační opatření ve formě pilot a sanačních vrstev pod násypy.

Úsek Mořice – Kojetín prochází mimo zastavěné území na pozemcích, které jsou v převážné části zemědělsky využívány. Z těchto důvodů nebylo nutné přistoupit k demolicím stávajících objektů. Trasa části D1 0134.1/II si však vyžádala realizaci četných přeložek a úpravy inženýrských sítí a vodních toků.

Celá stavba se nachází v extravilánu a křižuje množství vodních toků a přírodních biokoridorů. Při její výstavbě byl proto kladen důraz na co nejnižší negativní dopad na okolní prostředí, zejména při realizaci přeložek vodních toků a nových biokoridorů. Směrové řešení je tvořeno směrovými oblouky o minimálním poloměru R = 3.800 m. Komunikace je navržena v celém úseku bez dostředného klopení v základním střechovitém příčném sklonu 2,5 %. Niveleta ve většině úseku stoupá jednotným sklonem 0,3 %, v závěru úseku přechází vrcholovým zakružovacím obloukem o poloměru R = 350.000 m do klesání 0,44 %. Vozovka je betonová, pouze v oblasti mostů a vysokých násypů s předpokládaným sedáním je navržena vozovka asfalto-betonová.

Odvodnění je řešeno pomocí otevřených silničních příkopů a betonovými monolitickými žlaby při okraji vozovky, kterými je voda svedena uličními vpustěmi do středové kanalizace a následně do příkopů. Příkopy jsou ukončeny nornými stěnami uzpůsobenými k osazení stavítek v případě havárie.

INFORMACE O STAVBĚ:
Název stavby: Dálnice D1, stavba 0134.1 Mořice – Kojetín, II. etapa
Místo stavby: Olomoucký a Zlínský kraj
Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Projektant: HBH Projekt spol. s r. o.
Zhotovitel: Sdružení Mořice – Kojetín, II. etapa (Skanska DS a. s. – vedoucí sdružení, Dálniční stavby Praha, a. s., EUROVIA CS, a. s.)

New section of D1 shall significantly accelerate the connection between Brno and Kroměříž
Putting the second stage of the structure of the D1 highway section Mořice – Kojetín into operation shall enable the drivers to get from Brno to Kroměříž in only 35 minutes. The structure in total amount of CZK 2.2 billion was carried out by an association of contractors under the leadership of the company Skanska DS a. s. The D1 highway in the section Mořice – Kojetín is one of the sets of structures in the section Vyškov – Hulín – Přerov – Lipník nad Bečvou. The D1 route will continue towards Lipník nad Bečvou by means of structures D1 0136 Říkovice – Přerov and 0137 Přerov – Lipník nad Bečvou, where they will connect to D47 Lipník – Bělotín (in operation since November 2008) and it is directed towards Ostrava.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Most přes potok HlavniceThermospot – profilované vodorovné dopravní značení z termoplastické hmoty, pokládka na otrýskaný povrch vozovky.Začátek úseku D1 0134.1 s provizorním sjezdem u StříbrnicMÚK Kojetín

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (144x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (111x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (95x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice