KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Materiály    Předpokládané trendy rozvoje asfaltových pojiv

Předpokládané trendy rozvoje asfaltových pojiv

Publikováno: 27.10.2009
Rubrika: Materiály, Technologie

Již řadu let je poukazováno na potřebnou změnu v myšlení a činnosti při nakládání s přírodními zdroji, materiály i druhotnými surovinami. Realizace plánů je v mnoha oblastech stále spíše pozvolná. Hospodářský vývoj v posledních dvou až třech letech, a také vývoj znečištění planety a klimatické změny však nekompromisně ukazují na skutečnou potřebu kvalitativních změn. Je nutné se vydat cestou podstatně úspornější, výkonnější, ale i pokornější.

V oblasti silničního stavitelství musíme dnes již neoddiskutovatelně hledat cesty k materiálově a energeticky úspornějším konstrukcím, které však budou vykazovat vysokou výkonnost a delší životnost. Jedná se o daleko širší využívání druhotných surovin, které povede jak k úsporám materiálů, k ochraně životního prostředí a snížení spotřeby ropy, tak ke snížení závislosti na této surovině. Musí rovněž dojít i ke změně v pohledu na kvalitu technologií a prací. V České republice to vyžaduje např. výrazné změny v myšlení a zažitých postupech, které preferují nejnižší možné ceny bez ohledu na výslednou kvalitu, a dále upřednostňují „spřátelené dodavatele“, jež jsou ochotni se na tuto nesmírně riskantní a z dlouhodobého pohledu daňového poplatníka velmi nákladnou cestu vydat.

Někteří producenti se proto z výše uvedených důvodů systematicky věnují výzkumu, vývoji a zavádění asfaltových pojiv do praxe. Oblastí zájmů v souvislosti s asfaltovými pojivy je několik:

1. Technologie za stude
V této oblasti probíhají práce na nových formulacích asfaltových emulzí, zejména pro emulzní mikrokoberce. Jedná se hlavně o možnost náhrady některých typů emulgátorů za jiné – na ekologicky šetrné bázi. Současně je sledována možnost využití nových modifikačních a aditivačních přísad, které zvýší odolnost vyráběných směsí a umožní jejich využití při extrémně se zvyšujícím zatížení.

2. Nízkoteplotní pojiva
V oblasti snižování teplot při výrobě a pokládce asfaltových směsí probíhají ověřovací zkoušky na pojivech, která umožní výrobu a pokládku směsí na servisních teplotách ≤ 120 °C. V běžné nabídce jsou dnes pojiva na bázi FTP (Fischer – Tropsch Parafin) – použitelná při teplotách ≤ 150 °C, pojiva s přísadou zeolitových vláken a řada dalších produktů.

3. Snižování emisí H2S
Postupně jsou ve všech rafineriích, které vyrábějí asfaltová pojiva, prováděny úpravy, které umožní splnit předpis EU, jenž stanovuje dodávat asfalty s max. obsahem H2S ≤ 5 ppm, což je výrazný prvek pro snížení dopadů na životní prostředí. V některých rafineriích (např. TRM Leuna v Německu) jsou tato pojiva již k běžnému použití.

4. Využití druhotných surovin
V této oblasti běží paralelně několik vývojových úkolů. Pro trh v České republice je zajímavá informace, že ve skladu Kouřim je instalováno nové multifunkční míchací zařízení s vysokou účinností, které mimo jiné umožní i zpracovávání granulátu z odpadní pryže. Jedná se o společný projekt ČVUT a několika firem z Německa, Francie, Španělska a USA. Technologie umožní výrobu a použití CRM se skladovací stabilitou a odstraní tak některé technologické problémy, které jsou známy u dosud testovaných technologií. Systém umožní přimíchávat cca 10 % drceného granulátu z odpadní pryže. Dnes se standardně nabízejí speciální typy pojiv, určené pro recyklaci za tepla i za studena. Pojiva obsahují regenerační činidla a jejich formulace umožňují dosáhnout velmi dobrých výsledků při použití R-materiálu. Současně jsou stále hledány a ověřovány možnosti využití i dalších druhotných surovin.

5. Zvyšování výkonových parametrů
Zde se pozornost zaměřuje opět na několik oblastí. Jednou z nich je zlepšení přilnavosti ke kamenivu i v případě, že je používáno kamenivo se zhoršenou přilnavostí. Jsou ověřovány některé typy aditiv, které umožňují průmyslovou výrobu a splňují podmínku tepelné stálosti. Tato pojiva jsou již běžně nabízena na trhu. Další oblastí je možnost využití aditiv, která zlepší výkonnost pojiva po celou dobu jeho životnosti. Již několik let probíhá např. velmi úspěšné testování pojiv s přísadou PPA (polyfosforická kyselina), která představuje jednu z možných cest. Zde je však nutno velmi pečlivě sledovat reakce s asfalty, které pocházejí z různých typů ropy. Tato pojiva jsou ověřována i na stavbách v ČR, SR a Maďarsku.

6. Bio-pojiva
Tato oblast zatím na českém trhu nezaznamenala velký zájem uživatelů. V některých zemích (Francie, Velká Británie, Dánsko, Rakousko) jsou bio-pojiva dlouhodobě ověřována s bio-příměsemi, a to na základě výzkumu a vývoje. Typy Bio jsou použitelné zejména pro recyklaci a tenkovrstvé technologie (nátěry).

ZÁVĚR
Jak je patrné z uvedeného stručného přehledu některých trendů, je intenzivně vyvíjena činnost v oblasti trvale udržitelného rozvoje, zlepšení hospodárnosti a zvýšení výkonových parametrů asfaltových pojiv. Množství kvalitativně vhodných typů ropy pro výrobu asfaltů se neustále dramaticky snižuje, a je tedy nutné hledat možnosti pro zabezpečení rostoucích požadavků na konstrukce vozovek, aniž bychom zvyšovali negativní vlivy na životní prostředí. Je důležité zdůraznit, že tyto cesty existují. Jsou dány i možnosti pro další rozvoj, ale tento trend má pochopitelně svoji cenu. Ukazuje se však, že stále ještě nenastal zlom v myšlení a v přístupu, který je zažitý, a který preferuje pouze extenzivní rozvoj s množstvím jednoduchých materiálů za nejnižší cenu. Je proto potřeba si uvědomit, že tato cesta je u svého konce a budoucnost bude patřit vysoce výkonným speciálním pojivům, která budou vyžadovat kvalitní technický servis výrobce a spolupráci s uživateli. To ale předpokládá oboustranně aktivní přístup, který, zejména v oblasti asfaltových technologií netuhých vozovek, přinese kvalitativní postup v technologické oblasti.

Expected Trends of Development in Asphalt Cements
In the road construction, the producers have been looking for ways to achieve material and energy economical construction with high efficiency and longer service life for several years. They have been dealing with research, development and application of asphalt cement mainly in these areas: low-temperature binder, decrease of H2S emissions, utilising secondary raw materials, and increase of performance parameters or bio-binders.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové směsi a vrstvy mostních vozovek – revize ČSN 73 6242 (151x)
V oblasti mostních asfaltových konstrukčních vrstev, které zahrnují ochranné vrstvy izolací a kryt vozovky musela být no...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (111x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (71x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

NEJlépe hodnocené související články

Přehled metod používaných při hodnocení stavu pozemních komunikací (5 b.)
Jen stěží se najde řidič motorového vozidla, který by se nikdy nevyjadřoval ke stavu té či oné pozemní komunikace. Nejča...
Metodika pro termografické měření objektů dopravní infrastruktury (5 b.)
V roce 2016 byla v Centru dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV) vytvořena metodika pro termografické měření objektů dopravní ...
Ověření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiáluOvěření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiálu (5 b.)
Příspěvek se zabývá alternativním uplatněním R-materiálu vzniklého z konstrukčních vrstev asfaltového betonu. Je uveden ...

NEJdiskutovanější související články

Mýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republiceMýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republice (4x)
Příspěvek se zabývá hodnocením výsledků tvorby ochranné vrstvy patinujících ocelí u ocelových konstrukcí, které byly umí...
Současné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešeníSoučasné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešení (1x)
Špatný stav našich silnic, často prezentovaný v médiích, není způsoben tím, že bychom silnice neuměli stavět. Hlavní pří...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (1x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice