KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Realizace IV. koridoru na území Jihočeského kraje

Realizace IV. koridoru na území Jihočeského kraje

Publikováno: 23.10.2009
Rubrika: Zajímavosti

Stavební práce na stavbě „Modernizace trati Veselí nad Lužnicí – Tábor, 1. část, úsek Doubí u Tábora – Tábor“ byly ukončeny v červenci tohoto roku. Zmodernizovaný úsek zajišťuje kvalitní železniční spojení v rámci Jihočeského kraje. Podrobné informace o jeho zajímavých částech a stavebních postupech přináší tento článek.

Realizace IV. koridoru na území Jihočeského kraje

Dodavatelem stavby se stalo Sdružení Doubí – Tábor složené ze tří renomovaných stavebních firem – OHL ŽS, a. s., SUBTERRA a. s. a VIAMONT DSP a. s. Vedoucím členem sdružení byla firma OHL ŽS, a. s. Dodávka veškerých stavebních prací byla rozdělena do několika stavebních postupů (SP), které na sebe navazovaly a popisovaly stavební činnosti v jednotlivých stavebních úsecích mezi Doubím u Tábora a Táborem.

PRŮBĚH REALIZACE
Během roku 2007 bylo rozhodnuto rozšířit stavbu o vybudování nové železniční zastávky Tábor – Čápův Dvůr a prodloužení stávajícího podchodu v železniční stanici Tábor pod celou sudou kolejovou skupinou s výstupem ve Vodňanského ulici. Byly také zahájeny dvě souběžné stavby:

  • Stavba „Přeložka komunikace II/409 v Plané n. L.“, jako náhrada za zrušený přejezd v Plané n. L.
  • Stavba „Přemostění nádraží v Táboře“.

Rozšíření modernizace o výše uvedené zakázky a nutnost realizovat je v těsné součinnosti se stavebními objekty (SO) a provozními soubory (PS) modernizace koridoru si vyžádalo přehodnocení původně navržených stavebních postupů a ještě efektivnější využití poskytnutých výlukových časů. Vše se nakonec podařilo bez nutnosti razantně měnit již dříve stanovený harmonogram výstavby a termín pro ukončení stavby zůstal nezměněn. Modernizace necelých 12 km koridoru zahrnovala mnoho zajímavých stavebních dodávek, z nichž jsme pro tento článek vybrali pouze ty nejzajímavější.

PLANÁ NAD LUŽNICÍ
Železniční stanice Planá nad Lužnicí prošla velkou změnou uspořádání a celkového vzhledu. Jen málo stanic této velikosti se může pochlubit železničním přejezdem, dvěma podchody pro pěší, stovkami metrů protihlukových stěn a dalšími stavebními objekty, které k železniční stanici patří. Vše bylo zrealizováno během šesti měsíců výstavby v 2. polovině roku 2007. Předcházely tomu rozsáhlé demolice objektů železniční stanice a objektu starého obilného sila v místě nákladiště. Nová konfigurace kolejového zhlaví ve směru na Tábor znamenala rovněž zábory pozemků s následným posunutím kolejí.

SEZIMOVO ÚSTÍ
Podobně zajímavou částí je úsek od km 77,700 do km 78,100 v Sezimově Ústí, kde se, na rozdíl od celé stavby, stavělo nové těleso pro 2. kolej vlevo ve směru staničení. To přineslo napřímení oblouku před mostem v km 78,214 přes Kozský potok. Nově postavená mostovka zmíněného mostu pod kolejí č. 1 a 2 je nejvyšší na celé stavbě (±16 metrů nad hladinou).

TÁBOR
K nejnáročnějším částem celé modernizace patřily stavební práce v teritoriu města Tábora a jeho předměstí. První z nich byla výstavba zcela nového železničního mostu v místě zvaném Černé mosty, kde jsou nad křižovatkou tří nejrušnějších ulic města umístěny tři železniční mosty. Naším úkolem byla kompletní výstavba prostředního z nich. Samotnému snesení staré konstrukce, demolici opěr a vlastní vybudování nového mostu předcházela etapa přeložek inženýrských sítí ve vozovce pod mostem. Podmínkou města bylo provádět vše bez přerušení dopravy. Po rekognoskaci staveniště a polohy inženýrských sítí byl navržen postup pro město Tábor zcela nevídaný, a to vyloučení dopravy pod mosty a její převedení na objízdné trasy.

Na přelomu měsíců dubna a května roku 2007 byla tedy oblast Černých mostů cca na 25 dnů uzavřena. Průchod pro pěší byl s výjimkou několika dnů, kdy byla snášena stará ocelová konstrukce mostu, zachován. Most byl předán do provozu pro jednu kolej na konci roku 2007 a celý pro obě koleje byl dokončen na jaře roku 2008. Další neméně zajímavou stavební konstrukcí je nový ocelový železniční most v Táboře nad silnicí I/3. Jedná se o dvoukolejný ocelový most s průběžným štěrkovým ložem, hlavní nosnou konstrukcí je tzv. Langrův trám, ocelový trám vyztužený obloukem. Na místo stávajícího jednokolejného ocelového mostu byla po dobudování krajních podpor zasunuta a uložena nová konstrukce mostu. Most byl složen a svařen na montážním roštu, který byl souběžný se stávajícím tělesem tratě. Po dokončení montáže byl most nejdříve vysunut podélně, poté zasunut příčně a uložen na ložiska. Všechny zmíněné operace byly prováděny za minimálního omezení dopravy. Jen při snášení staré konstrukce byla z důvodu bezpečnosti doprava na cca 2 – 3 hodiny přerušena.

Podobně působivý je i objekt nové lávky pro pěší na Maredově vrchu, což je náhrada za zrušený přejezd na předměstí Tábora. Jedná se o ocelobetonovou spřaženou konstrukci, která se díky svému zalomení a neobvyklému půdorysnému uspořádání stala velice zajímavou dominantou dané lokality. Další stavební dodávky, zrealizované v železniční stanici Tábor, již nejsou tak nápadné, ale rozhodně patří mezi objekty, na které by se nemělo zapomínat. Jde například o nově vybudované osvětlovací věže, které zajišťují standardní osvětlení kolejiště a umožňují tak bezpečnou práci a pohyb v nočních hodinách.

Rovněž vybudování dvou ostrovních nástupišť v délce 350 m a jednoho krajního nástupiště zajišťuje dostatečný počet nástupních hran pro větší spokojenost cestujících. Přístup na nástupiště vede novým podchodem, jehož prodloužení umožnilo pěší spojení oblasti centra a přednádraží s městskou části Tábora – Blanickým předměstím. Vstupy i výstupy z podchodu jsou bezbariérové za pomoci výtahů. V našem článku jsme se dotkli nejzajímavějších částí této význačné stavby. Existuje však ještě velká skupina stavebních objektů a provozních souborů, které zůstávají běžnému pozorovateli skryty, přestože jsou stejně důležité a potřebné. K nim patří SO a PS sdělovacího a zabezpečovacího zařízení, napájení, diagnostiky a informačních činností. Všechny již jmenované oblasti výstavby včetně železničního svršku a spodku, trakčního vedení a dalších objektů, umožňují bezpečné a kvalitní železniční spojení mezi Doubím u Tábora a Táborem.

ZÁKLADNÍ INFORMACE O STAVBĚ:
Délka trvání stavby: 32 měsíců (prosinec 2006 až červenec 2009)

Jednotlivé stavební úseky
1. stavební úsek: 71,700–73,759 km (část stavby mezi vloženou provizorní výhybkou 1X a železniční stanicí Planá n. L.)
2. stavební úsek: 73,759–75,253 km (železniční stanice Planá n. L.)
3. stavební úsek: 75,523–80,993 km (část stavby mezi Planou n. L. a Táborem)
4. stavební úsek: 80,993–83,473 km (železniční stanice Tábor)

Implementation of 4th Corridor in the territory of Southern Bohemia
Modernisation of the track Veselí nad Lužnicí – Tábor, Part 1, section Doubí u Tábora – Tábor” was completed in July this year. The article provides for brief list of the most interesting construction deliveries which may be seen when doing sightseeing of this important structure, such as the construction of new railway station in Plané nad Lužnicí, construction of the Black Bridge in Tábor, or the bridge over the Kozský brook in Sezimovo Ústí being the highest  hest of the whole structure with its 16 meters.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
ŽST Planá nad Lužnicí při výstavběZárubní zeď Planá nad LužnicíVýstavba mostu nad Kozským potokem v Sezimově ÚstíSezimovo Ústí – železniční svršekMost 58-20-06-1ŽST Tábor Černé mosty – nový stav, červen 2008Práce spojené s výstavbou mostu v oblasti Černé mosty v TábořeNový železniční most v TábořeLávka pro pěší na Maredově vrchu v Táboře

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (183x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (115x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (96x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice