KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Seriály    Silniční okruh kolem Prahy    Financování Silničního okruhu kolem Prahy – Stavby 514 Lahovice – Slivenec

Financování Silničního okruhu kolem Prahy – Stavby 514 Lahovice – Slivenec

Publikováno: 22.10.2009
Rubrika: Silniční okruh kolem Prahy, Ekonomika

Členství v Evropské unii umožnilo České republice využívat v plné míře finanční prostředky určené pro zvýšení životní úrovně občanů členských států. Konkrétním projektem, realizovaným mimo jiné prostřednictvím finanční podpory EU, je jedna z nejzatíženějších staveb dálničního typu v České republice – Silniční okruh kolem Prahy (SOKP).

Finanční podpora z fondů Evropské unie pro sektor dopravy v České republice byla ve zkráceném programovém období 2004–2006 realizována zejména prostřednictvím Operačního programu Infrastruktura a Fondu soudržnosti. V období 2007–2013 to pak je zejména prostřednictvím Operačního programu Doprava (OPD) a Regionálních operačních programů (ROP) a na území hlavního města Prahy díky Operačnímu programu Praha – Konkurenceschopnost.

SILNIČNÍ OKRUH KOLEM PRAHY
SOKP představuje jednoznačně nejdůležitější stavbu metropole a jejího okolí. Stavba celého okruhu je rozdělena do částí označených jako Stavby 510 až 520, které jsou po technické i finanční stránce nezávislé a schopné samostatného provozu. První přípravy projektu SOKP byly zahájeny téměř před šedesáti lety. První zmínky o silničním obchvatu kolem Prahy (tehdy nazývaného Pražský dálnicový okruh) jsou již z třicátých let 20. století, tj. z období vzniku historie dálnic na našem (tehdy československém) území. Hlavním důvodem, proč se tehdejší projektanti zabývali myšlenkou vytvoření okružní dálnice kolem hlavního města, bylo odklonění tranzitní dopravy vzniklé po dokončení plánovaných dálnic v Čechách, které měly všechny vést přes Prahu (tahy do Českých Budějovic, Plzně, Brna, Hradce Králové, Ústí nad Labem). Nicméně stavba okruhu byla schválena až v roce 1963 a budování prvních kilometrů začalo až v osmdesátých letech minulého století.

Je zřejmé, že cílem SOKP je snížit dopravní zatížení tranzitní dopravou, která je dosud vedena buď velmi blízko centra Prahy, anebo po zcela nevyhovujících silnicích v jejím okolí. Přínosy zprovoznění silničního okruhu byly v plné šíři dokumentovány ve studii „Dopravně-inženýrské podklady pro přípravu staveb silničního okruhu – podklady pro EIA východní části SOKP v úsecích D8 – R10 – D11 – I/12 – D1 – D3“ (Ústav dopravního inženýrství hl. m. Prahy, září 2000) a v aktualizovaném znění studie z června 2003 (stavby 511 a 512). Stavby SOKP jsou připravovány a řešeny v souladu s dopravním řešením územního plánu.

V současné době jsou v provozu stavby 510, 515, 516 a 517 (celkem 18 km). Ostatní stavby jsou v různém stadiu přípravy (celkem 65 km). SOKP je jednou z částí VI. multimodálního koridoru TEN-T (transevropské dopravní sítě) spojující dálnice D5 (z Prahy přes Plzeň na státní hranici ČR se SRN ve směru na Norimberk), D8 (z Prahy na státní hranici ČR se SRN směrem na Drážďany) a D1 (Praha – Brno – Ostrava s návaznostmi na Rakousko, Polsko a Slovensko).

FINANCOVÁNÍ ZE ZDROJŮ EU
Myšlenka TEN-T se objevila v osmdesátých letech minulého století v souvislosti s přípravou vnitřního trhu Evropského společenství. Volný pohyb zboží, osob a služeb mezi různými regiony by se nedal realizovat bez moderní a efektivní infrastruktury. Budování transevropské dopravní sítě významně posiluje ekonomický růst a přispívá k tvorbě pracovních míst. Zmínku o TEN-T lze najít v Maastrichtské smlouvě, kde je rozvoj transevropských dopravních sítí uveden jako jeden z předpokladů umožňujících vznik vnitřního trhu a upevňující hospodářskou a sociální soudržnost Společenství. Pro rozvoj transevropských sítí jsou vynakládány značné objemy finančních prostředků EU, a to přes rozpočet TEN-T nebo přes strukturální fondy či Fond soudržnosti. Vedle toho lze získat pro financování projektových záměrů úvěr od Evropské investiční banky.

Vzhledem k jeho strategickému významu SOKP je možno financovat z finančních zdrojů EU i jeho stavbu. Konkrétně je v současnosti z Fondu soudržnosti financována stavba 514 Lahovice – Slivenec (podpora je ve výši 38 % z Fondu soudržnosti, 62 % je z národních zdrojů), která společně se stavbou 513 Vestec – Lahovice, 512 dálnice D1 – Vestec (obě jsou spolufinancovány z fondů EU v rámci implementace OPD) a již provozovanou stavbou 515 vytváří jihozápadní část okruhu. Tento úsek zajišťuje propojení dálnic D5 a D1. Fond soudržnosti, který nepatří mezi strukturální fondy, poskytuje prostředky na velké investiční projekty v sektorech životního prostředí a dopravy (transevropské dopravní sítě) v členských státech Unie, jejichž HDP je nižší než 90 % průměru EU. Tuto podmínku Česká republika splňuje.

SOKP – STAVBA 514
Stavba 514 začíná v křižovatce s rychlostní komunikací R4 u Lahovic (kde se též napojuje na stavbu SOKP 513) a končí v napojení na již existující stavbu 515 Slivenec – Třebonice v blízkosti křižovatky s Výstupní Barrandovskou komunikací (VBK). VBK přivádí v současné době veškerou tranzitní dopravu z úseku 515 do městského vnitřního okruhu na Jižní spojku, která bývá postižena častými dopravními kongescemi. Připojení na stavbu 514 bude realizováno prostřednictvím stávajícího připojení silnice II. třídy č. II/599 do Lochkova v km 15,0 SOKP.

Celková délka úseku 514 je 6.030 m. Stavba 514 je zcela výjimečná a ojedinělá zejména proto, že je budována především na mostech nebo tunelech. Stěžejním dílem je překonání celého záplavového údolí soutoku řek Berounky a Vltavy dvojitou mostní estakádou dlouhou 2.065,5 m, navazující na komplikovanou mimoúrovňovou křižovatku (dále jen MÚK) se silnicí I/4 Praha – Strakonice – státní hranice ČR/SRN. Tato MÚK je téměř celá navržena na mostních objektech. Z mostní estakády pak trasa silničního okruhu vstupuje do silničních tunelů dálky cca 1.650 m, poté překonává (63 metrů hluboké) údolí vzpěradlovým mostem délky 420 m. Následuje mimoúrovňová křižovatka Lochkov a poté trasa navazuje na již provozovanou část silničního okruhu u Slivence.

REALIZACE STAVBY 514
V červenci letošního roku probíhaly zejména následující stavební práce:

Úsek 1 – Začátek stavby až jižní portály tunelů (délka 2.109 m)

V křižovatce MÚK Strakonická probíhala výstavba mostů, kanalizací a silničních násypů. Provoz na silnici Strakonická je v obou směrech přerušen a je veden na některých větvích budoucí křižovatky MÚK Strakonická. Úspěšně pokračují stavební práce na mostovkách mostu SO 204 mezi křižovatkou a tunelem.

Úsek 2 – Hloubené a ražené tunely
Oba tunely jsou proraženy, jsou vytvořeny propojky. Pokračovala úprava vyražených profilů, pokládky izolací na líc tunelového primárního ostění, betonáže ostění a práce na spodní úrovni tunelů (kabelovody, odvodnění, obrubníky aj.). Třípruhový tunel dokončil stavební práce potřebné pro zahájení prací na vozovkových vrstvách tunelu. Práce probíhaly na zásypech hloubených tunelů včetně hutnění.

Úsek 3 – Trasa od severního portálu do konce stavby (délka 1.812 m)
V červenci pokračovaly práce na vozovkách. V horní části trasy SO 102 byla uvedena do předčasného provozu pravá vozovka. V části hlavní trasy pokračovaly práce na středové kanalizaci. Intenzivně pokračovala montáž OK mostu SO 203.

Úsek 4 – SO 202 most Lochkov (most je situován uprostřed úseku 3)
Byl dokončen výsuv OK mostu. Na dokončené betonáži šikmých vzpěr mostu pokračovalo bednění a armování rámového rohu mostu (spojení hlav šikmých pilířů s OK mostu).

Počátkem září letošního roku bylo dokončeno budování nosné konstrukce levé estakády (ve směru od Lahovic ke Slivenci). Práce na pravé estakádě, ale i na dalších částech stavby 514 pokračují v mezích harmonogramu zajišťujícího dokončení stavby 514 společně s úseky 513 a 512 v letních měsících příštího roku.

ZÁVĚR
Dobudování silničního okruhu patří k prioritám současné vlády ČR. Realizací těchto staveb dojde k významnému snížení dopravního zatížení tranzitní dopravou, a tím k poklesu negativních vlivů na životní prostředí. Dokončení SOKP také zvýší rychlost tranzitní dopravy a současně zvýší dopravní bezpečnost (předpokládané snížení počtu dopravních nehod). Budování staveb 512 a 513 SOKP je kofinancováno z finančních prostředků EU; ze zdrojů Operačního programu Doprava. Konkrétně se jedná o Prioritní osu 2 – „Výstavba a modernizace dálnic a silnic ležících na síti TEN-T“. Řídícím orgánem tohoto operačního programu je Ministerstvo dopravy ČR.

ZÁKLADNÍ INFORMACE O STAVBĚ
Název stavby: Silniční okruh kolem Prahy, stavba 514 Lahovice – Slivenec
Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Koordinátor RDS: Valbek, spol. s r. o.
Zhotovitel: Sdružení Strabag/Hochtief/Bögl a Krýsl
Délka trasy: 6.030 m

Financing the Ring around Prague – Structure 514 Lahovice – Slivenec
The purpose of the article is to introduce a specific project implemented by means of EU financial support, and to inform the public about the fact that the European Union is participating financially even on the heaviest volume structures of the highway type in the Czech Republic, i.e. on the project of ring around Prague (SOKP/RAP). The article further deals with the sections of the structure 514 being under construction.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Letecký pohled – napojení MÚK Strakonická (SOKP 514) na most přes Vltavu (SOKP 513)Most přes údolí Berounky – pohled na celkovou rozpracovanost mostu, foto z července 2009Most přes řeku Berounku – letmá betonáž nosníku, foto z července 2009Most přes řeku Berounku – spodní pohled na bednění a letmou betonáž, foto z července 2009Most přes řeku Berounku – celkový pohled na spodní část mostu, foto z července 2009

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Pražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – ZlíchověPražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – Zlíchově (55x)
Pražský dálniční okruh byl od samého počátku jeho projektování v posledních měsících roku 1938 vždy trasován a projektov...
Betonáž spřažené železobetonové desky mostu přes Lochkovské údolíBetonáž spřažené železobetonové desky mostu přes Lochkovské údolí (34x)
Nejvyšším mostem v Praze, s výškou až 65 m nad údolím, bude brzo dálniční most, který se klene přes Lochkovské údolí....
Analýza ceny ropy (28x)
Doprava byla po celý vývoj lidského společenství základním a v mnoha směrech určujícím hybatelem podoby lidské společnos...

NEJlépe hodnocené související články

Pražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – ZlíchověPražský dálniční okruh: Plánovaný most přes Vltavu v Praze – Zlíchově (5 b.)
Pražský dálniční okruh byl od samého počátku jeho projektování v posledních měsících roku 1938 vždy trasován a projektov...
Rozhodovací kritéria přepravců v nákladní dopravě (5 b.)
Nejen v souvislosti se zavedením mýtného se neustále mluví o rozdělení přepravních výkonů v nákladní dopravě mezi silnič...
Dobeš: Na dopravních stavbách chceme ušetřit 26 mld. Kč (5 b.)
Ministerstvo dopravy chce na více než stovce dopravních staveb v hodnotě bezmála 200 miliard korun v následujících osmi ...

NEJdiskutovanější související články

Financování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-UherskaFinancování městské hromadné dopravy v metropolích bývalého Rakouska-Uherska (2x)
V roce 1911 se provozování MHD v tehdejších metropolích Rakouska-Uherska obešlo bez dotací. O 100 let později v roce 201...
Pražský okruh výrazně zkrátí cestujícím na Letiště Praha dobu jízdyPražský okruh výrazně zkrátí cestujícím na Letiště Praha dobu jízdy (2x)
Otevření Pražského okruhu v jižní části města zkrátí řidičům, kteří se potřebují dostat na letiště Praha/Ruzyně, dobu jí...
Řízení projektů dopravní infrastruktury a jejich financováníŘízení projektů dopravní infrastruktury a jejich financování (1x)
Každý rozsáhlý projekt od svého zrodu až do realizace prochází předem stanovenými procesy a také návrhy, které zaručují ...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice