KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Příklady prvních použití systémů Matière na Slovensku

Příklady prvních použití systémů Matière na Slovensku

Publikováno: 30.10.2009
Rubrika: Zajímavosti

Článek popisuje několik zajímavých aplikací Matière, přesýpaných subtilních železobetonových systémů na Slovensku, použitých jako železniční mosty, ale také například jako most převádějící novou lyžařskou sjezdovku v Nízkých Tatrách.

PRODLOUŽENÍ OHDZ A LYŽAŘSKÉ TRATI GRAND – BRHLISKÁ, OBJEKT SO-07
Na severním svahu pod vrchem Chopok (2.024 m) v Nízkých Tatrách probíhají rozsáhlé stavební práce, které mají za cíl přispět k ještě většímu rekreačnímu vyžití turistů mířících do tohoto malebného kraje. Jednou z úprav je i prodloužení lyžařské sjezdovky a její přivedení k nové stanici lyžařského vleku. V cestě tohoto prodloužení však stojí místní komunikace vedoucí od hotelu Grand k hotelu SNP. Tuto překážku bylo potřeba překonat. Komunikace je ve spádu asi 5 % a navíc ve směrovém oblouku s poloměrem přibližně 30 m. Z geometrického hlediska jde tedy o část šroubovice.

Investor (Jasná Nízké Tatry a. s.) spolu s hlavním projektantem (Dopravoprojekt a. s., divize Zvolen) zvažovali tři technologie mostu: monolit (rám), kombinace monolitu (opěry) a prefabrikace (nosníky) a celková prefabrikace (železobetonové nebo plechové přesýpané systémy). První dvě varianty byly zavrhnuty z důvodu požadavku na rychlou výstavbu objektu a minimalizování rizik spojených s výstavbou. Z prefabrikace bylo rozhodnuto pro materiál železobeton, a to ze dvou důvodů – zaručená životnost nosné konstrukce v náročných drsných horských podmínkách a také lepší estetický vzhled betonového tubusu. Řešení ze systému Matière také zaručovalo, že nebude omezen provoz na místní komunikaci, zejména doprava hotelových hostů a zásobování hotelu SNP.

Po rozhodnutí pro Matière variantu byla k projektu přizvána firma ABM Mosty s. r. o., která začala pracovat na realizační dokumentaci v součinnosti s hlavním projektantem. Díky dlouholetým projekčním zkušenostem firmy ABM Mosty s. r. o. s originálními Matière objekty byl projekt výrobní dokumentace prefabrikovaných dílců zhotoven v minimálním čase, a to i přes náročnost geometrie a tvaru jednotlivých dílců, neboť objekt je částí šroubovice a jednotlivé prstence tedy musí být lichoběžníkovitě zkoseny, což systémy Matière díky svému segmentovému uspořádání (dva boční dílce a jeden dílec klenbový) bez problémů umožňují. Následovalo předání hotového projektu do vlastní prefa výrobny ABM Mosty s. r. o., která je poblíž Bánské Bystrice. Výroba všech betonových prefabrikátů trvala pouhých pět týdnů. Těsně po skončení výroby byla zahájena samotná montáž objektu v nadmořské výšce 1.140 m n. mořem. Montáž celého objektu trvala pouhých šest dní.

Most o ploše zhruba 500 m2 je o jednom poli světlé šířky 11,3 m, což zabezpečí průjezd komunikace široké 7,5 m a chodníku o šířce 1,5 m. Minimální výška průjezdného profilu je 4,2 m a průchozí výška chodníku 2,5 m. Objekt je tvořen 18 prstenci, každý šíře 2,5 m, a jedenácti mostními křídli ze zkosených bočních Matière dílců. Boční dílce jsou velikosti CM4 30 m2 a klenba CM4 91 m2. Tloušťka konstrukce je pouhých 300 mm. Použitá třída betonu je C45/55. Použita byla receptura pro stupeň prostředí XF4. Založení mostu bylo na straně po svahu (tj. nad stávajícím terénem) na mikropilotách, na druhé straně proti svahu plošné na monolitické desce. V tuto chvíli probíhají finální zásypy objektu tak, aby celé dílo bylo připraveno na první letošní sníh a také první lyžaře.

MODERNIZACE TRATĚ ŽILINA – KRÁSNO NAD KYSUCOU, OBJEKTY SO 33 302 A 33 307
Na uvedeném úseku dvojkolejného VI. mezinárodního tranzitního koridoru byly realizovány dva objekty ze systému Matière Opti-Cadre, což je pravoúhlý rámový systém s náběhy v rozích. Systém je opět tenkostěnný, tedy subtilní, využívající ve svůj prospěch interakci se zásypovým materiálem a také se skládá z prstenců šíře 2,5 m jako obloukový systém Modularch. Každý prstenec tvoří dva boční dílce a jeden horní polorám, který je uložen na spodních dílcích kloubovitě. Pro menší světlé výšky je možno osadit horní polorám na předem připravené prefabrikované nebo monolitické základové pasy. A právě toto řešení je použito na výše uvedené akci. Objekt 302 má světlou šířku 4,0 m a výšku stojiny 2,9 m, objekt 307 má pak světlou šířku 5,0 m a výšku stojiny 1,8 m. Oba objekty byly montovány v krátkodobých částečných výlukách vždy od 20.00 hod. a vždy po polovinách. Montáž každé poloviny zabrala přibližně pět hodin, a to včetně dodávky prefabrikované mostní římsy, která je osazena na krajní rámový prefabrikát a také prefabrikovaných mostních křídel a jejich říms.

R3 HORNÁ ŠTUBŇA – OBCHVAT, NOVÝ ŽELEZNIČNÍ MOST SO201-00
Při přípravě na realizaci obchvatu obce Horná Štubňa hledal hlavní zhotovitel Skanska BS a. s. možnost, jak co nejvíce urychlit a zároveň zlevnit výstavbu nového železničního mostu, který převede stávající jednokolejnou trať Horná Štubňa – Prievidza v žkm 1,426 přes nově budovanou rychlostní komunikaci R3. Trať je zde vedena po vysokém násypu. Původní návrh nosné konstrukce představoval monolitické masivní mostní opěry, vybudované pod mostním provizoriem, a na nich uložené zabetonované ocelové nosníky. Tento postup znamenal dlouhodobé omezení provozu na trati a dvě plné výluky. Rovněž rychlost výstavby celého objektu by byla pomalá a zahrnovala by spoustu rizik spojených s monolitickou technologií výstavby. Mostní provizorium by také omezovalo pracovní činnost na budované rychlostní komunikaci.

ABM Mosty s. r. o. oslovilo zhotovitele s návrhem realizovat objekt pomocí prefabrikovaného systému Opti-Cadre světlosti 13,5 m a nabídlo, že zhotoví nosnou konstrukci během pouhých deseti dnů. Zhotovitel návrh akceptoval a přizpůsobil harmonogram prací a výluk nové technologii. Na celé zhotovení nového mostního objektu, tj. rozebrání kolejového svršku, zhotovení zářezu, zaražení 420 prefabrikovaných pilot, zhotovení podkladních betonů, smontování nosné konstrukce, zaizolování objektu, zasypání a zhotovení železničního svršku bylo vyhrazeno přesně 43 dní.

Mostní objekt je tvořen z 19 prstenců redukované šíře 1.750 mm. Šíře je zmenšena z důvodu nosnosti prvků, která i takto dosahuje u horních dílců až 46 t. Šikmost mostu je 41,92 g, z tohoto důvodu je na každé straně mostu po jednom mostním křídle, které je také řešeno jako prefabrikát. Nejvyšší výška křídla je 8,8 m a klesá ve sklonu 1 : 2,25 až po výšku 2,6 m. Krajní prstence jsou osazeny prefabrikovanou římsou. Po smontování objektu je potřeba zhotovit prostě vyztuženou monolitickou desku uvnitř objektu, která profil rámové konstrukce zespodu uzavře. Rovněž patky křídel musí být zmonolitněny z důvodu zajištění stability vysokých opěrných stěn. Maximální tloušťka mostovky je 800 mm a bočních dílců pouze 500 m, což je důsledkem zapojení zásypu do statických výpočtů a využívání interakce se zeminou vyvolanou deformací flexibilní prefabrikované konstrukce. Stejný princip se uplatňuje i u obloukové řady Modularch.

Skupina ABM Europe navrhuje, vyrábí a montuje železobetonové tenkostěnné systémy Matière již od roku 1993. Za tu dobu zhotovila téměř 500 těchto přesýpaných objektů obloukového (Modularch) i rámového (Opti-Cadre) tvaru. V létě roku 2006 byla založena divize pro středoevropský region ABM Mosty, která o rok později navrhla a zhotovila první Matière objekt v České republice – železniční most u Strakonic. V současné době se dokončuje projekt hned pěti subtilních velkorozponových dvouklenbových mostních konstrukcí pro pražský silniční okruh pro převedení místních biokoridorů a pracuje se na několika menších objektech jako např. kolektory, podchody atd. jak v Čechách, tak na Slovensku i Polsku.

ZÁVĚR
Mostní objekty zmíněné v tomto článku jsou vůbec prvním použitím celosvětově rozšířeného patentovaného systému Matière na území Slovenské republiky. Použitím osvědčeného, spolehlivého materiálu se zaručenou životností, jakým je kvalitní prostě vyztužený železobeton, získá investor, potažmo správce objektu, kompletně nový a bezúdržbový mostní objekt. Použité konstrukční řešení objektů opět potvrdilo známé výhody prefabrikovaných železobetonových systémů, tj. bezkonkurenční rychlost výstavby, vysokou přesnost dílců (jsou vyráběny v ocelovém bednění mimo stavbu) a zaručenou kvalitu betonu (certifikované prefa výrobny, krátká dopravní cesta betonu).

V případě systémů Matière jde ještě navíc o úsporu finanční díky interakci se zásypovým tělesem (subtilní konstrukce) a výhodou je také eliminace pomocné skruže či lešení. Je zřejmé, že tato technologie má díky své rychlé výstavbě velký potenciál využití jednak jako náhrada již dosluhujících železniční objektů, ale také jako technologie nových mostních objektů, kde je potřeba minimalizovat nároky na výluky. A jak je vidno i z představení prvního objektu v tomto příspěvku, rychlost, minimalizaci rizik při výstavbě a příznivý estetický vzhled dokáže ocenit i soukromý investor.

Examples of the first use of Matière systems in Slovakia
The article describes several interesting applications of Matière subtle ferro-concrete systems in Slovakia, used as railway bridges as well as, say, a bridge transferring the new ski run in Low Tatry.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Provoz na místní komunikaci zůstal zachován i během montáže objektu.Šestý den byl objekt kompletně smontovaný.Příznivý estetický vzhled uvnitř tubusuObjekt SO 33 307 u Žiliny po montáži první polovinyObjekt SO 201-00 (rám Opti-Cadre 13,5 m × 7,0 m), pátý den montáže

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (181x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (112x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (112x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice