5/2013 - listopad
Editorial
Na železničních koridorech
Letos je to shodou okolností přesně dvacet let od spuštění výstavby tranzitních železničních koridorů. Stavba I. koridoru z Děčína do Břeclavi začala v roce 1993 modernizací trati Úvaly – Kolín a původně měla být dokončena v roce 2000. Pomineme-li chybějící přestavbu některých železničních uzlů a výrazně sníženou rychlost pod 80 km/h hned na osmi úsecích, skončily stavební práce na podzim roku 2004.
Stavba II. železničního koridoru z Břeclavi do Petrovic u Karviné (mimochodem historicky jde o páteřní trať Severní dráhy císaře Ferdinanda) trvala sedm let (1997–2004) a k dokončení chybí ještě klíčová přestavba železničního uzlu Břeclav – hotová by měla být v roce 2015.
III. západovýchodní koridor by měl být dokončen podle původních plánů v roce 2016 a v plném proudu jsou i modernizace na IV. tranzitním železničním koridoru mezi Děčínem a Dolním Dvořištěm, kde by mohly stavební práce skončit někdy kolem roku 2018.
Pro českou dopravu a ekonomiku jde o klíčové páteřní projekty, i proto jsme se rozhodli aktuální Silnice železnice věnovat primárně železniční infrastruktuře. Zaprvé se letos definitivně několik důležitých tras zprovoznilo (Votice – Benešov, Zbiroh – Rokycany). A další významné úseky se už buď staví, nebo se na jejich přípravě horečně pracuje.
Přeji Vám úspěšný závěr roku a dobrý vstup do toho příštího.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Železniční infrastruktura
- Modernizace trati Votice – Benešov u Prahy z pohledu projektanta
- Modernizace trati Votice a Benešov u Prahy
- V čem je technicky zajímavá a významná stavba Benešov – Votice u Prahy?
- Opěrná konstrukce z vyztužené zeminy na IV. železničním tranzitním koridoru Praha – Horní Dvořiště
- Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany
- Výhody spolupráce biologicko-ekologického dozoru s vedením stavby na příkladu Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany
- Železniční uzel Plzeň
- Eskalátory od Schindlera Vás dovezou až k vlaku
- Optimalizace trati Praha Bubeneč – Praha Holešovice
- Doufám, že dumpingové ceny na železnici brzy skončí
- Čtvrtá trasa pražského metra
- Modernizace dispečerské řídicí techniky na železničních tratích v ČR
- Rekonstrukce železniční stanice Stará Paka
- Diagnostika a záznamová zařízení na PZS
- Oprava únosnosti železničního spodku Karlovy Vary – Chodov, 1. TK km 186,614–186,794 – projektové řešení sanace a nepřetržitý autorský a geotechnický dozor
- Výpravní budovy a jejich dispoziční uspořádání I. Od koněspřežné dráhy po současnost
- Tenzometrické měření tlaků v železničním spodku na trati Pardubice hl. n. – Jaroměř
- Omezení vzniku a prohlubování lokálních závad použitím technologie prolévání kolejového lože pryskyřicí
- Naklápěcí vlaky mohou jezdit mezi Zbirohem a Rokycany rychlostí 160 km/h
- Tři stavby železničního uzlu Plzeň
- Správa železniční dopravní cesty spustila masivní modernizaci zabezpečení zastaralých železničních přejezdů
Hluk
- Hluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatření
- Transparentní protihlukové stěny – účinná ochrana před hlukem
- Stanovení korekcí emisí hluku v závislosti na konstrukci železničního svršku v podmínkách České republiky
Zajímavosti z oboru
- Nasákavost asfaltových izolačních pásů pro izolaci betonových mostovek
- Asfaltová pojiva – kudy dále?
- Spojením společností RONN a MEA vzniká silný hráč na poli odvodňovacích a konstrukčních systémů
- Funkce asistenčního systému držení jízdního pruhu v pracovních místech na pozemních komunikacích
- Porovnání modelů pro výpočet hustoty dopravního toku
- Jízda přes dva jízdní pruhy
- Opravy cementobetonového krytu na dálnici D11 na úseku km 23,25 – 25,55
Komerční prezentace
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.