KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Výhody spolupráce biologicko-ekologického dozoru s vedením stavby na příkladu Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany

Výhody spolupráce biologicko-ekologického dozoru s vedením stavby na příkladu Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany

Publikováno: 17.12.2013
Rubrika: Železniční infrastruktura

Naše společnost BIOKONSULTING, s. r. o. se zabývá profesionální ochranou přírody a životního prostředí na plošných i liniových stavbách již od roku 1994. Stavba „Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany“, prováděná společností Skanska, pak byla naší první zkušeností se železničním stavitelstvím. Na tuto stavbu jsme nastoupili v poněkud napjaté situaci, kdy stavba byla již v plném proudu, ekodozor na stavbě nebyl stanoven, a s ohledem na stanovené podmínky orgánů ochrany přírody zde vznikly určité komplikace a střety se stanovišti zvláště chráněných druhů. Avšak v poměrně krátké době se nám podařilo dostat stavbu zcela z uvedených problémů a konfliktů s orgány ochrany přírody. Naopak, stavba pak byla následně opakovaně pochválena za citlivý přístup k volně žijícím druhům i ke krajině.

To by ale nebylo možné bez úzké součinnosti s vedením stavby. Vím, o čem mluvím, když tvrdím, že to není zcela běžné, aby si vedení stavby uvědomovalo, jak důležitá je ona úzká spolupráce ekodozoru s vedením. Na mnohých stavbách jsme zažili velmi vlažný až laxní přístup k problematice ochrany přírody, někdy hraničící až s ignorací zákona o ochraně přírody, což však mívá v dnešní době již dosti nepříjemné „finanční“ důsledky. A my dobře víme, jak zatížené až přetížené je vedení takových velkých staveb. Ale stejně tak i víme, že uhlídat problematiku ochrany přírody a životního prostředí je pro stavbu zpravidla již nezvládnutelný problém nejen časový, ale i díky naprosto odlišné odbornosti.

Na stavbě „Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany“ byla však spolupráce s vedením stavby vynikající. Velmi rychle pochopili, že nám nejde o to „brzdit či komplikovat stavbu“, ale naopak hledat řešení k jejímu zdárnému dokončení i přes počáteční problémy. Jsem přesvědčený, že oboustranně profesionální přístup k této specifické problematice železničního stavitelství bylo to, co nás sblížilo. Podařilo se stabilizovat lokální druhové populace raka kamenáče – Austropotamobius torrentium (kriticky ohrožený druh), dále čolka horského – Ichtyosaura alpestris (silně ohrožený druh), kuňky žlutobřiché – Bombina variegata (silně ohrožený druh), či zmije obecné – Vipera berus (kriticky ohrožený druh).

Závěrem bych rád konstatoval, že se opět potvrdilo to, co víme již léta, a sice že společnost Skanska klade velký důraz na ochranu přírody a životního prostředí, a že to pro ni není prázdný pojem. A k tomu musím ještě dodat, že to velmi výrazně závisí na konkrétní osobě vedoucího stavby, neboť ten stanovuje a naplňuje formu i obsah stavby. To se na této stavbě potvrdilo, a jen proto bylo možné společnými silami „proplout“ jak úskalími limitů stanovených orgány ochrany přírody pro danou stavbu, tak i podmínek „určených přírodou“. A jak jsem již na začátku tohoto příspěvku uvedl, byla tato stavba pro naši společnost první zkušeností s problematikou železničního stavitelství. Od té doby jsme pracovali a pracujeme na dalších třech železničních stavbách.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Stavba naváděcích pásů pro migraci v rámci rekonstrukce mostu u Mýta v ČecháchRak kamenáčKuňka žlutobřicháZmije obecná

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (94x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...
Nová podbíječka Unimat ve stáji SkanskaNová podbíječka Unimat ve stáji Skanska (48x)
Skanska rozšířila své portfolio kolejové mechanizace o nejmodernější typ podbíječky od firmy Plasser & Theurer....
Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim;1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad LabemModernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim;1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem (47x)
Navzdory odvěké rivalitě města mechu a města perníku, jak se Hradec Králové a Pardubice vzájemně mírně hanlivě nazývají,...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice