KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Asfaltová pojiva – kudy dále?

Asfaltová pojiva – kudy dále?

Publikováno: 7.1.2014
Rubrika: Zajímavosti

V posledním období se fenoménem českých medií stalo silniční stavitelství. Výpady proti zhotovitelům jsou na denním pořádku, byť používané argumenty mají zpravidla silné populistické zabarvení. Veřejnost zajímají senzace a skandály, události spíše negativní, protože ty pozitivní jsou spíše nudné. Tento stav vedl k tomu, že oblast inženýrského stavitelství má dnes negativní image v očích laické veřejnosti. Na druhou stranu daňový poplatník (a tedy i laická veřejnost) je tím, kdo silniční hospodářství financuje. Bohužel ale není nějak zájem informovat objektivně, protože bychom si museli přiznat, že část problémů, které se v této branži ukazují, je skutečně na straně firem, které jsou do této oblasti zapojeny, nicméně velký podíl má i druhá strana, tedy stát. Neschopnost či neochota zaplatit odborníky vede postupně k tomu, že dochází k poklesu odbornosti na straně zadavatelů, což má pochopitelně fatální následky. Obdobně je tomu i v oblasti správy a údržby, kde rovněž dochází k propadu odbornosti opět se všemi vážnými důsledky pro konstrukce vozovek. Připočteme-li k tomu úroveň rozhodování politických reprezentací, které se v naší zemi postupně střídají, neschopnost vytvořit jakoukoliv byť jen elementární strategii a potřebu při přeskupení politických sil měnit vše, co dosud fungovalo, dostáváme postupně obrázek aktuální situace.

Právě fungování státu při správě veřejného majetku, kterým bezesporu je i silniční síť, je počátkem řady problémů, které všichni vidíme. Jednak si není třeba nic nalhávat – veřejná zakázka byla a je všude prostorem pro možnou korupci a Česká republika není výjimkou. Výběrová řízení s fenoménem nejnižší ceny vedou v podstatě ke dvěma důsledkům – nižší kvalitě prací a tedy životnosti staveb, dále pak k vyšším nákladům, protože položku „vícepráce“ lze dohledat u většiny staveb. Dramatický pokles údržby vozovek vč. Odvodňovacích systémů pak vede jednak ke zhoršení bezpečnosti provozu, jednak ke zhoršení životního prostředí i k rychlejší degradaci konstrukcí. Pokud tuto situaci spojíme s naprostou anarchií ze strany řady uživatelů (viz zemědělská, stavební a jiné činnosti), stupeň znečištění povrchů, příkopů atd. nemůžeme se objektivně nacházet v jiné situaci. Bohužel není ani možné toto vyřešit vyvinutím výrovku či technologie. Zde může pomoci pouze disciplinovanost, kontrola a někdy i sankce.

Samostatnou problematikou je způsob financování. Jeho nastavení nutí stavební společnosti nerespektovat často technologické předpisy a práce provádět v klimaticky nevhodných podmínkách. Situace v letošním roce je toho jen dalším důkazem. Bohužel o tomto fenoménu media mlčí.

Z hlediska technického je pak nutné připočítat i další faktor, kterým jsou evropské normy a s nimi související předpisy. Evropské normy pod heslem „freedom of trade“ rozvolnily řadu technických norem. To vedlo a vede k tvorbě dalších navazujících a upřesňujících předpisů a tedy k znepřehlednění celé základny. Vliv zájmových skupin je enormní, takže nalezení opory v technických předpisech není dnes jednoduché a vede prostě v řadě případů jen k nerespektování technologické kázně. Navíc „volnost obchodu“ umožňuje působení subjektů, které komerčně fungují, fungují i na nízkých cenách, avšak bez často bez potřebných technických znalostí a bez zodpovědnosti.

Toto se beze zbytku vztahuje na oblast asfaltových vozovek, na oblast asfaltových směsí a tedy i na oblast asfaltových pojiv.

Oblast výroby asfaltových pojiv je bezesporu oblastí, která do určité míry rozhoduje o kvalitě, výkonnosti a životnosti asfaltových vozovek. Protože se jedná o součást rafinérských procesů, je kvalita základních pojiv do značné míry závislá na kvalitě vstupní ropy a úrovni technologie zpracování v jednotlivých rafineriích. Ani zde si není třeba předestírat, že výroba asfaltů je prioritou pro rafinerie. Priority je nutné hledat v lehkých a středních destilátech, těžké destiláty jsou pak spíše „ropným zbytkem“. Tomu odpovídá i přístup k hodnocení vstupních rop (vč. Pohledu na dostupnost a cenu), či přístup k nastavení destilace a konverzních jednotek v rafinerii.

Nicméně díky výzkumu a vývoji jsme dnes schopni tato základní pojiva z destilací chemicky upravit a dodat jim vlastnosti, které skutečně splňují i velmi náročné požadavky na kvalitu a, výkonnost a životnost. Bohužel je každá taková operace spojena s náklady a odráží se v ceně.

Proto je pro oblast silničního stavitelství neoddiskutovatelné, že musíme hledat a najít cesty k materiálově a energeticky úspornějším konstrukcím, které však budou vykazovat vysokou výkonnost a delší životnost. Jedná se o daleko širší využívání druhotných surovin, které povede jak k úsporám materiálů, tak k ochraně životního prostředí. Jedná se o snížení spotřeby ropy a zejména o snížení závislosti na této surovině. Je rovněž zcela zřejmé, že musí dojít i ke změně pohledu na kvalitu technologií a prací. To vyžaduje nejen v České republice výrazné změny v myšlení a zažitých postupech, které preferují nejnižší možné ceny bez ohledu na výslednou kvalitu, a dále upřednostňují dodavatele, kteří jsou ochotni se na tuto nesmírně riskantní a zpravidla z dlouhodobého pohledu daňového poplatníka i velmi nákladnou cestu vydat.

To je důvod, proč se společnost TOTAL jako dnes již jeden z mála producentů systematicky věnuje výzkumu, vývoji a zavádění asfaltových pojiv, která mohou snahu o lepší životní prostředí, trvale udržitelný rozvoj a současně o hospodárnost posunout značně vpřed. Řada výzkumných programů běží již několik let a výstupy jsou postupně zaváděny do praktického užívání. Některé práce jsou dlouhodobé a zabývají se strategicky důležitou otázkou, jaká pojiva budeme moci používat v horizontu 25 – 30 let?!

OBLASTÍ V SOUVISLOSTI S ASFALTOVÝMI POJIVY JE AKTUÁLNĚ NĚKOLIK:
a) technologie za studena

  • zde probíhají práce na nových formulacích asfaltových emulzí zejména pro emulzní mikrokoberce, asfaltové koberce typu ACO za studena a recyklážní technologie. Jedná se zejména o možnost náhrady některých typů emulgátorů za jiné na ekologicky šetrné bázi, o využití aditiv a přísad nové generace, které zvýší odolnost vyráběných směsí a umožní jejich využití při extrémně se zvyšujícím zatížení.

b) znovupoužití

  • pokud se týká znovupoužití, pozornost zaměřujeme do dvou oblastí. Prioritní je skutečnost, že každé pojivo musí být znovupoužitelné.
  • druhou oblastí jsou pojiva typu RC, která jsou určena pro zlepšení vlastností směsí s přídáním recyklátů. Pozornost se věnuje zejména typů „rejuvenatorů“, tedy přísad pro oživení vlastností původního pojiva.

c) nízkoteplotní pojiva

  • v oblasti snižování teplot při výrobě a pokládce asfaltových směsí probíhají ověřovací zkoušky na pojivech, která umožní výrobu a pokládku směsí na servisních teplotách ≤ 120 °C. Druhou oblastí jsou pojiva a přísady pro technologické postupy v oblasti okolo 80 °C. 
  • důležitým faktorem při řešení této oblasti je i vliv na snižování emisních zatížení pracovního i životního prostředí.

d) snižování emisí H2S

  • ve všech rafineriích, které vyrábějí asfaltová pojiva, jsou prováděny postupně úpravy, které umožní skupině splnit předpis EU, který stanovuje dodávat asfalty s max. obsahem H2S ≤ 5 ppm, což je výrazný prvek pro snížení dopadů na životní prostředí. V rafineriích TOTAL jsou tato pojiva již nabízena k běžnému použití.

e) využití druhotných surovin

  • v této oblasti běží paralelně několik vývojových úkolů. Stále je sledována oblast CrmB. Snaha je zaměřena na možnost výroby tohoto typu pojiva s vyšší stabilitou, která umožní komfortnější použití. Pozornost je věnována hlavně možnosti znovuzpracování směsí s pojivem CrmB, která je zatím stále opomíjena. Stále se ještě nepodařilo zcela vysvětlit proces dlouhodobého spolupůsobení asfaltu s granulátem z odpadní pryže, což považujeme za velmi důležitý faktor. Bezesporu je možnost zpracování odpadní pryže do asfaltu zajímavým tématem. Jednak vede k možnosti vyplnění určité výkonové mezery mezi běžným pojivem a PMB, jednak má určitý pozitivní vliv na životní prostředí. Nicméně se tato oblast stala bohužel i politickým tématem dříve, než se podařilo technicky dořešit některé nevyjasněné otázky. Aktuálně pracujeme na systému pojiv s přísadou ca 10 – 12 % drceného granulátu z odpadní pryže a skladovací stabilitou 3 – 4 týdny.
  • současně jsou stále hledány a ověřovány možnosti využití i dalších druhotných surovin (viz i program EU pro využití druhotných surovin)

f) zvyšování výkonových parametrů

  • v této oblasti se pozornost zaměřuje na několik možností. Jednou z nich je zlepšení přilnavost ke kamenivu, kde je respektujeme kamenivo jako přírodní materiál s proměnnými vlastnostmi. Pracujeme s typy aditiv, které umožňují průmyslovou výrobu a splňují podmínku tepelné stálosti a aditiva stále ověřujeme, protože trh nabízí nepřebernou škálu produktů, z nichž ale pouze menší část skutečně splňuje potřebné požadavky. Tato pojiva jsou již nabízena běžně na trhu.

    Stále větší pozornost je věnována vodní citlivosti, odolnosti proti UV záření i rozsahu teplotní citlivosti.

    Další oblastí je možnost využití aditiv, která zlepší výkonnost pojiva po celou dobu jeho životnosti. Již několik let probíhá např. velmi úspěšné testování pojiv s přísadou PPA, která představuje jednu z možných cest. Zde stále velmi pečlivě sledujeme reakce se vstupními asfalty, které pocházejí z různých typů ropy. Tato pojiva jsou ověřována i na stavbách v ČR, SR a Maďarsku.
  • pozornost je věnována pojivům pro VMT a vysoce výkonným modifikovaným pojivům pro velmi extrémní namáhání (klimatickými podmínkami, dopravním zatížením rozmrazovacími prostředky). Do této skupiny patří např. i pojiva pro nízkohlučné směsi či směsi s vysokou drenážní výkonností.

g) bio-pojiva

  • v oblasti, která je na českém trhu stále mimo zájem uživatelů, jsou na základě výzkumu a vývoje dlouhodobě ověřována v některých zemích (Francie, Velká Británie, Dánsko, Rakousko) pojiva s bio‑složkami. Typy Bio jsou použitelné jak zejména pro recykláž a pro tenkovrstvé technologie (zejména nátěry).

h) asfaltová pojiva 4. a 5. generace

  • do této skupiny lze zahrnout programy na pojivech reaktivního typu, pojivech syntetických apod.

Z uvedených oblastí, jejichž výčet zde není pochopitelně uzavřen, je patrné, že je intenzívně vyvíjena činnost v oblasti trvale udržitelného rozvoje, zlepšení hospodárnosti a zvýšení výkonových parametrů asfaltových pojiv.

Množství kvalitativně vhodných typů ropy pro výrobu asfaltů se neustále dramaticky jednak snižuje, jednak – díky stále komplikovanější dostupnosti a tedy i způsobu těžby – dochází k růstu jejich ceny a je tedy nutné hledat možnosti pro zabezpečení rostoucích požadavků na konstrukce vozovek, aniž bychom zvyšovali negativní vlivy na životní prostředí.

Cesty existují a jsou dány i možnosti pro další rozvoj, ale tento trend má pochopitelně svoji cenu. Ukazuje se však, že stále ještě nenastal zlom v myšlení a přístupu, který je zažitý a preferuje pouze extenzivní rozvoj s množstvím jednoduchých materiálů za nejnižší cenu, které ale nejsou schopny plnit požadavky na potřebnou kvalitu díla. Měli bychom si uvědomit, že tato cesta je u svého konce a budoucnost bude patřit vysoce výkonným speciálním pojivům, které budou vyžadovat i kvalitní technický servis výrobce a spolupráci s uživateli. To předpokládá oboustranně aktivní přístup, který zejména u netuhých vozovek přinese kvalitativní posun v technologické oblasti. Lze proto očekávat, že budoucnost bude patřit speciálním výrobkům s vysokou užitnou hodnotou, jejichž aplikace bude vyžadovat kvalitativně vyšší stupeň znalostí, dovedností a schopnosti vzájemné kooperace. Věříme, že i tento přístup umožní postupné zlepšení mediálního obrazu silničního stavitelství. Je ale jisté, že rozvinutá industriální společnost nemůže fungovat bez kvalitní a funkční dopravní sítě.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (180x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (121x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (117x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice