KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    4/2018 - září - říjen

4/2018 - září - říjen

Editorial

Visegrádský boj a prubířský kámen PPP

Z politických jednání Visegrádské čtyřky – ČR, Polska, Maďarska a Slovenska – vyletěla zajímavá informace, že do půl roku vznikne studie proveditelnosti vysokorychlostní železnice mezi Prahou, Bratislavou, Budapeští a Varšavou. Výborná myšlenka! Kdo by nechtěl být v proslulých budapešťských lázních za pár desítek minut. Ale proč zrovna teď? Z odborného hlediska bude zajímavé sledovat, jak si projektanti se studií poradí, protože z českého pohledu samozřejmě dává logiku spíše napojení na Vídeň (možná to půjde s Bratislavou spojit) a pro Varšavu zase bude asi klíčovější spojení západním směrem na Berlín. Buď jde tedy o politický nápad, jak posílit postavení V4 v rámci evropských struktur – všechny čtyři země se snaží o bližší spolupráci v řadě oblastí, proč ne v dálkové dopravě. Ale také může jít prozaicky „jen“ o peníze.

Není tajemstvím, že příští rozpočet EU počítá s výrazným snížením přímých dotací na výstavbu infrastruktury v zemích V4 a zkrácení období, kdy se budou peníze vázat pro jednotlivé národní státy. Pokud nevyčerpají zdroje z programu CEF (další zdroj peněz mimo normální operační programy), peníze půjdou do celoevropské „aukce“ projektů, kde se bude o financování soutěžit. A tam se stavby posuzují podle úplně jiných kritérií – jestli jsou na hlavní trase evropských koridorů, jak kvalitně jsou připravené projekty a hlavně bez ohledu na národní zájmy jednotlivých členů evropského společenství. Jinými slovy nikdo nepočká, až si dáme projekty dohromady, aby nám je mohli konečně proplatit.

A v takové soutěži už jsou státy V4 v poměrně zásadní nevýhodě oproti zemím, které staví kupříkladu tunely skrz Alpy nebo protahují vysokorychlostní tratě, jež Česko míjí. Možná tudy vane vítr a ubírá se myšlení politických elit. „Uměle“ stvořit „vysokorychlostní Visegrád,“ aby země V4 nepřišly o peníze, na které jsou z EU zvyklé. A proč zrovna vysokorychlostní tratě? Úplně prozaicky, většina projektů, placených Evropskou unií z programu CEF, se historicky realizovala právě na železnici. Silničáři moc šancí nemají. Bude hodně zajímavé sledovat, co ze studie proveditelnosti nakonec vypadne.

Aby nebylo peněz málo, v nedalekém horizontu nás čeká rozsáhlá debata, jak dlouhodobě financovat českou infrastrukturu, až začnou evropské peníze vysychat – což se stane do pěti let. Jednou z variant jsou samozřejmě koncese pro PPP projekty. Ministerstvo dopravy společně se SFDI a poradenským konsorciem zveřejnilo sedmičku uchazečů o zakázku na dostavbu a provoz 32 km dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Z hlediska světových PPP projektů nejde o nijak zvlášť velkou stavbu – například Slovensko zvládlo 52 km rychlostní komunikace R1 do Banské Bystrice. Ze symbolického pohledu půjde ale o zcela klíčovou stavbu pro reputaci a budoucí akceptovatelnost partnerství státu a soukromého sektoru, ke kterému je u nás velká část veřejnosti dost skeptická. Ať už tedy koncesi vyhraje kdokoliv, měl by mu celý stavební trh přát úspěch. Pro vlastní (zajištěnou) budoucnost.

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Obsah

Rozhovor

Silniční infrastruktura

Mosty

Zajímavosti z oboru

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice