4/2018 - září - říjen
Editorial
Visegrádský boj a prubířský kámen PPP
Z politických jednání Visegrádské čtyřky – ČR, Polska, Maďarska a Slovenska – vyletěla zajímavá informace, že do půl roku vznikne studie proveditelnosti vysokorychlostní železnice mezi Prahou, Bratislavou, Budapeští a Varšavou. Výborná myšlenka! Kdo by nechtěl být v proslulých budapešťských lázních za pár desítek minut. Ale proč zrovna teď? Z odborného hlediska bude zajímavé sledovat, jak si projektanti se studií poradí, protože z českého pohledu samozřejmě dává logiku spíše napojení na Vídeň (možná to půjde s Bratislavou spojit) a pro Varšavu zase bude asi klíčovější spojení západním směrem na Berlín. Buď jde tedy o politický nápad, jak posílit postavení V4 v rámci evropských struktur – všechny čtyři země se snaží o bližší spolupráci v řadě oblastí, proč ne v dálkové dopravě. Ale také může jít prozaicky „jen“ o peníze.
Není tajemstvím, že příští rozpočet EU počítá s výrazným snížením přímých dotací na výstavbu infrastruktury v zemích V4 a zkrácení období, kdy se budou peníze vázat pro jednotlivé národní státy. Pokud nevyčerpají zdroje z programu CEF (další zdroj peněz mimo normální operační programy), peníze půjdou do celoevropské „aukce“ projektů, kde se bude o financování soutěžit. A tam se stavby posuzují podle úplně jiných kritérií – jestli jsou na hlavní trase evropských koridorů, jak kvalitně jsou připravené projekty a hlavně bez ohledu na národní zájmy jednotlivých členů evropského společenství. Jinými slovy nikdo nepočká, až si dáme projekty dohromady, aby nám je mohli konečně proplatit.
A v takové soutěži už jsou státy V4 v poměrně zásadní nevýhodě oproti zemím, které staví kupříkladu tunely skrz Alpy nebo protahují vysokorychlostní tratě, jež Česko míjí. Možná tudy vane vítr a ubírá se myšlení politických elit. „Uměle“ stvořit „vysokorychlostní Visegrád,“ aby země V4 nepřišly o peníze, na které jsou z EU zvyklé. A proč zrovna vysokorychlostní tratě? Úplně prozaicky, většina projektů, placených Evropskou unií z programu CEF, se historicky realizovala právě na železnici. Silničáři moc šancí nemají. Bude hodně zajímavé sledovat, co ze studie proveditelnosti nakonec vypadne.
Aby nebylo peněz málo, v nedalekém horizontu nás čeká rozsáhlá debata, jak dlouhodobě financovat českou infrastrukturu, až začnou evropské peníze vysychat – což se stane do pěti let. Jednou z variant jsou samozřejmě koncese pro PPP projekty. Ministerstvo dopravy společně se SFDI a poradenským konsorciem zveřejnilo sedmičku uchazečů o zakázku na dostavbu a provoz 32 km dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Z hlediska světových PPP projektů nejde o nijak zvlášť velkou stavbu – například Slovensko zvládlo 52 km rychlostní komunikace R1 do Banské Bystrice. Ze symbolického pohledu půjde ale o zcela klíčovou stavbu pro reputaci a budoucí akceptovatelnost partnerství státu a soukromého sektoru, ke kterému je u nás velká část veřejnosti dost skeptická. Ať už tedy koncesi vyhraje kdokoliv, měl by mu celý stavební trh přát úspěch. Pro vlastní (zajištěnou) budoucnost.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
- „Pokud nemůžete dělat změny v projektu, zabíjíte technickou kreativitu“
- „Skloubit kvalitu s cenou není vždycky snadné“
Silniční infrastruktura
- COLAS CZ a velké projekty roku 2018
- Modernizace 4. úseku dálnice D1
- Silniční obchvat Kaznějova
- I/22 STRAKONICE – Severní dopravní půloblouk
- Betonové vozovky pro velkou zátěž bez vyjíždění kolejí
Mosty
- Dvoukřídlový zvedací most v Sobieszewie – Polsko
- Lávka Minto Island, Salem, Oregon, USA
- SaM – silnice a mosty na Vašich cestách IV.
- Lávka pro pěší přes řeku Otavu, Hradiště – Sv. Václav, Písek – SO 301 Lávka
- Rekonstrukce železničního mostu na trati Pňovany – Bezdružice
- Swietelsky na D48 staví a modernizuje deset mostů
- Řešení, která minimalizují kontrolu, údržbu a výměnu mostních ložisek
- Zabezpečení podjezdných výšek na vltavské vodní cestě – mostní objekty na plavebním kanále Vraňany – Hořín
- 9th International Symposium on Steel Bridges 2018 letos upořádala ČAOK v Praze
- Železniční most na trati Hohenau-Přerov celkovým vítězem soutěže 5th European Steel Bridge Awards 2018
- Profesor František Wald obdržel Charles Massonnet Award
Zajímavosti z oboru
- Revitalizace trati Louny – Lovosice
- Jen přihlížet tragickým pádům nebo ukotvit budoucnost kvalitněji?
- Aplikácie hydrostatických meracích systémov pri geotechnickom monitoringu stavieb
- Rozšiřujeme portfolio činností a služeb
- BIM nám pomůže spolupracovat
- KUHN‑BOHEMIA se spojila s Ammannem
- Splněný slib – Inovace výrobního programu těžké třídy nákladních vozidel Mercedes‑Benz
- Dopravní konference 2018 v Pardubicích napsala svou sedmou kapitolu
- Mezinárodní Silniční veletrh se stal největší akcí svého druhu v České republice
- Pardubická Správa a údržba silnic použila nanovlákna při pokládce nové vozovky
- Zahraničné stavby spoločnosti MACCAFERRI v oblasti ochrany proti padaniu skál II.
- Zodpovědný přístup k sanaci železobetonu
- Česká asociace konzultačních inženýrů – CACE
- Vysokopevnostní řetězy a údržba – nezapomínejte na bezpečnost!
- Začaly práce na více než 15 kilometrech dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi
- Ministerstvo dopravy vybírá čtyři konsorcia, která budou soutěžit o dostavbu a provoz 32 km D4
- Výstavba Ejpovického tunelu finišuje, první vlak projede jižním tubusem už za dva měsíce
- Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu jihovýchodního obchvatu Otrokovic na dálnici D55
- Úvěr s nulovým úrokem? Ano!
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.