KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    „Skloubit kvalitu s cenou není vždycky snadné“

„Skloubit kvalitu s cenou není vždycky snadné“

Publikováno: 16.11.2018
Rubrika: Zajímavosti

říká Klára Antošová, která se jako technik kvality Metrostavu podílela mj. na rekonstrukci dálnic D1 a D2, rekonstrukci pojížděcí plochy na letišti v Českých Budějovicích a aktuálně pracuje na dalším letišti v pražských Kbelích.

Co má na starosti technik kvality v Metrostavu?
Jelikož pracuji na divizi 4, která se specializuje na dopravní stavby, je náš hlavní investor ŘSD ČR. Proto je náplní mé práce komunikace s investorem, příprava technologických předpisů a kontrolních zkušebních plánů, kontrola dodržování těchto předpisů a plánů, příprava dokumentace pro předání díla investorovi jako je závěrečná zpráva zhotovitele o hodnocení jakosti provedených prací.

Technik kvality má možnost se seznámit s širokou oblastí na stavbě používaných technologií od zakládání staveb, zemních prací, betonových konstrukcí, mostních konstrukcí až po dokončovací práce.

Já jsem technikem kvality pro středisko betonových vozovek a zároveň dohlížím a kontroluji kvalitu výroby na dvou mobilních betonárnách, které divize vlastní. Jedná se především o kontrolu dodržování schváleného systému řízení výroby, zavedených pracovních postupů a neposlední řadě se podílím na tvorbě a návrhu receptur pro potřebu obou betonáren.

Kolik lidí na každé stavbě dohlíží na kvalitu?
Za kvalitu je zodpovědný každý člen projektového týmu, počínaje přípravářem, stavbyvedoucím a konče technikem kvality. Každá naše stavba má pouze jednoho kvalitáře, který koordinuje provádění prací vlastními technologiemi i prací prováděných subdodavatelsky.

Stavebnictví si bohužel vybudovalo vizitku špatně finančně ohodnoceného oboru, proto je momentálně nedostatek stavebních techniků, což se projevuje zvýšenými nároky na stávající pracovníky.

Jak se dá kloubit kvalita stavby s tlakem na cenu?
Složitě. Jsme v době, kdy je cena na 1. místě a to logicky ne vždy jde ruku v ruce s kvalitou.

U subdodavatelů, kteří vzejdou z výběrového řízení, kde nejdůležitějším hodnotícím kritériem je nejnižší cena, je potřeba nastavit důslednější kontrolu prováděných prací.

Máte vliv na to, které technologie se na stavbách využívají?
Na druh použité technologie nemám vliv, jelikož je dána zadávací dokumentací investora. Nicméně v rámci pracovního týmu neustále pracujeme na optimalizaci námi používané technologie, jak z hlediska provádění prací, tak z hlediska kvality.

Co vše kvalitu stavby ovlivňuje?
Například při pokládce cementobetonového krytu vše začíná u výběru vhodných materiálů pro tvorbu receptury pro beton. Dalším předpokladem je, že beton bude na betonárně vyroben v požadované kvalitě. Samotná pokládka je pak ovlivněna počasím, teplotou a především technologickou kázní.

Na jaké stavbě aktuálně děláte a které již máte za sebou?
Momentálně pracuji na rekonstrukci pojížděcích drah na vojenském letišti Kbely a rekonstrukci odbavovací a pojížděcí plochy na letišti v Českých Budějovicích. V minulosti jsem měla na starosti kontrolu kvality na několika úsecích rekonstrukce dálnice D1 a D2 v okolí Brna, modernizaci dálnice D1 v úseku 03 a 06, kde jsme také pro vlastní potřeby vyráběli beton pro cementobetonový kryt dálnice. 

Jak vás práce naplňuje a jste častěji v kanceláři nebo terénu?
Stavbu navštěvuji například při kontrolních dnech kvality, avšak z důvodu složité administrativy ze strany investora jsem nucena pobývat častěji v kanceláři.

Jak se cítíte v převážně mužském stavařském prostředí?
Dobře. Jsem přesvědčena, že jde vždy o spolupráci lidí v kolektivu. A ten máme v Metrostavu nejlepší.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Rekonstrukce dálnice D1

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (178x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (108x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (100x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice