5/2017 - listopad
Editorial
Vysokorychlostní koalice
O vysokorychlostních tratích (nebo chcete-li rychlých spojeních) se v České republice vážně uvažuje už 22 let. V roce 1995 vznikla první studie pod názvem „Územně technické podklady – Koridory VRT v ČR“ a následně i několik dalších dokumentů, které zkoumaly smysl tak rozsáhlé investice.
Rozhodně nemám odbornou kapacitu, abych mohl polemizovat o smyslu rychlých spojení. Ale rád bych vás upozornil na rozhovor s profesorem Andrew McNaughtonem, který je jedním z předních britských odborníků na vysokorychlostní tratě.
Profesor McNaughton říká: „Nejvíce lidí se pohybuje mezi městy, která nejsou příliš daleko od sebe. O cestování po vysokorychlostních železnicích se toho hodně napovídá. Tisíce kilometrů. Ano, to je fajn, ale co se týče objemu přepravy, což je u vysokorychlostní železnice ten nejdůležitější parametr, nás vždycky zajímají města, jejichž spojení po vysokorychlostní trati trvá plus minus jednu hodinu. Jinými slovy jsou to města, která leží asi 250 km od sebe, protože tuto vzdálenost ujedete po vysokorychlostní trati zhruba za hodinu.“
A na jiném místě: „Ve Velké Británii jsme pochopili, že když vybudujete vysokorychlostní železnici, změníte způsob interakce mezi městy i lidmi. Nemyslím tím, že se na cestu vydá o pár lidí více, protože bude o něco kratší. Mluvím o naprosté změně vzorců cestování a práce. Není to tedy jen záležitost dopravy a pouze jen dopravy. Dostáváme se do oblasti vládní politiky růstu regionálních center a novému vztahu k hlavnímu městu. A to jsou skutečně zásadní otázky, které naznačují, že vysokorychlostní tratě musí být součástí širší vládní agendy o rozvoji země.“
Když se podíváte na strategii rozvoje rychlých spojení v ČR (dostupná od 1. 11. na stránkách Ministerstva dopravy), v podstatě se ideově s profesorem McNaughtonem shoduje (koneckonců na dokumentu spolupracoval). Rovněž se nedívá na rychlou železnici čistě z pohledu nového způsobu dopravy, ale širší optikou budoucího rozvoje regionů. Jen s tím bonusem, kterým je umístění ČR v „srdci Evropy“.
Problém je, že jde „jen“ o studii, která zatím není vážnou součástí vládní politiky. Ale zde bychom měli být naplněni nekončícím optimismem! Podíváme-li se do programů stran (alespoň těch předvolebních), „vysokorychlostní koalice“ by aktuálně měla 178 poslanců. Báječná shoda, uvidíme, jak se přetaví v praktické politice.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
- „Nebojme se otevřeně říkat názory o našem stavebním trhu,“
- „Zmenšil se nám manévrovací prostor pro investice do moderních technologií,“
- Polská výzva
- Světlo na konci tunelu
Železniční stavby
- Stavba „Uzel Plzeň, 1. stavba – přestavba pražského zhlaví“
- Odstranění propadu rychlosti na trati Krnov – Šumperk, v úseku Bludov – Hanušovice (mimo) – Ramzová (mimo) – Jeseník (mimo)
- Česká Lípa má nové vlakové nádraží
- Rekonstrukce zastřešení v žst. Praha hlavní nádraží
- Pohled na Prahu ze střechy Hlavního nádraží se neomrzí
- Nová podbíječka Unimat už je ve stáji HROCHOSTROJ
- Mimoúrovňová křížení na železnicích – příklady bezpečné a rychlé realizace
- Zvýšení kapacity trati Nymburk – Mladá Boleslav, 1. stavba
- Vysoká traťová rychlost a moderní zabezpečovací zařízení: optimalizace trati Beroun – Králův Dvůr pokračuje
- Dvoucestné rypadlo Liebherr A 922 Rail Litronic – špička ve svém oboru
- Přístup iniciativ RailTopoModel a railML 3 k datovému popisu železniční infrastruktury – díl I.
- Kompozitní konstrukční materiály na železničních stavbách II.
Vysokorychlostní tratě
- Česká republika má dobrý potenciál pro vysokorychlostní železnici
- Projektovaná transandská železniční spojení
- Modernizace plzeňského hlavního nádraží umožnila až čtyřikrát rychlejší průjezd vlaků
- Vybrané finanční a právní otázky realizace vysokorychlostního železničního systému v Kalifornii
Tunely
- Dýrafjarðargöng, Island
- Kolektor Hlávkův most
- Koralmský tunel a tunel Nordhavensvej – stavby z portfolia koncernu STRABAG
- Dálnice D3, úsek Usilné Hodějovice, tunel Pohůrka
- Tunely Ejpovice: průměrná rychlost – 4 kilometry za rok
Zajímavosti z oboru
- Silniční obchvat města Várpalota
- Novinka na stavbách COLAS CZ: finišer Wirtgen SP 1500
- Dempry TEREX TRUCK na obchvatu Lechovic
- Zahraničné stavby spoločnosti MACCAFERRI v oblasti ochrany proti padaniu skál
- Celková oprava Nuselského mostu v Praze byla úspěšně dokončena
- Silniční záchytné systémy OMO při opravě Nuselského mostu v Praze
- Systémy zálivek a kotvení podle ČSN EN 1504-6 v praxi
- První české Smart City je v tureckém Izmiru
- Možnosti financování stavebních firem, které budují dopravní infrastrukturu II.
- peTAG: chytré řešení, usnadňující revize vázacích prostředků
- Stanovení interakční vzdálenosti vozidel z empirických dat
- Projektovanie mostov v programe Easy Bridge – prvý polrok za nami
- Plně přilnutý hydroizolační systém SikaProof® A
- Nové trendy a vlastnosti některých nových typů modifikovaných asfaltů s přídavkem nanosiliky
- Vzory smluv FIDIC = Fair and Reasonable / Mezinárodní federace inženýrů FIDIC trvá na zachování hlavních rysů při užívání svých smluvních vzorů
- Zkušenosti s použitím technologie modifikace asfaltu pryžovým granulátem (CRmB) v praxi na silnicích v Pardubickém kraji
- Čtvrtstoletí Silniční konference
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.