KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Vzory smluv FIDIC = Fair and Reasonable / Mezinárodní federace inženýrů FIDIC trvá na zachování hlavních rysů při užívání svých smluvních vzorů

Vzory smluv FIDIC = Fair and Reasonable / Mezinárodní federace inženýrů FIDIC trvá na zachování hlavních rysů při užívání svých smluvních vzorů

Publikováno: 6.12.2017
Rubrika: Zajímavosti

Ve dnech 14. až 16. září přijeli do Prahy na pozvání CACE zástupci FIDIC. Cílem návštěvy byla výměna názorů na užívání vzorových smluv FIDIC v rezortu Ministerstva dopravy ČR (dále MD ČR). Cílem článku je informovat o této problematice a uskutečněných jednáních.

FIDIC

Mezinárodní federace konzultačních inženýrů (francouzsky: Fédération Internationale Des Ingénieurs-Conseils – FIDIC – www.fidic.org) byla založena již v roce 1913 třemi národními sdruženími konzultačních inženýrů francouzsky mluvících zemí (odtud tradiční název). Sídlí v Ženevě a má 102 členů po celém světě. Cílem federace je společné prosazování profesních zájmů členských asociací konzultačních inženýrů a šíření informací společného zájmu svým členům, relevantním institucím i veřejnosti. V současné době má FIDIC velký záběr činnosti od pořádání konferencí, školení, workshopů, po vydávání příruček dobré praxe, metodických doporučení, vzorových smluv atd. Zejména je rozšířeno užívání smluvních vzorů (Contract Conditions) pro různé typy postupů výstavby (podle obalů pro jednotlivé typy smluvních vzorů se vžily názvy Červená kniha, Žlutá kniha, Bílá kniha (Red Book, Yellow Book, White Book)) a běžně se mluví o „smlouvě FIDIC“. Tyto vzory jsou užívány po celém světě a již od 90. let minulého století také v ČR (od roku 2002 se podle metodického pokynu MD ČR užívají pro všechny velké stavby silnic a dálnic).

Charakteristickým znakem těchto vzorů smluv je rozdělení na neměnné Všeobecné obchodní podmínky (dále jen VOP) a Zvláštní obchodní podmínky (dále jen ZOP), které se upravují pro konkrétní projekt a dané právní prostředí a případně další lokální podmínky. „Sesterskou“ organizací FIDICu je na evropském kontinentu Evropská federace asociací konzultačních inženýrů (EFCA – www.efca.be). Sídlí v Bruselu a má v současné době 26 členů. EFCA zastupuje FIDIC v Evropě na základě smlouvy.

CACE

Česká asociace konzultačních inženýrů (Czech Association of Consulting Engineers – CACE – www.cace.cz) byla založena v roce 1991. V současné době má sídlo a sekretariát v Technoprojektu Ostrava a dále kancelář a sekretariát v Praze (Veleslavín). Prezidentem asociace je Ing. Martin Zuštík.

Hlavní poslání a úkoly asociace:

  • prosazování, ochrana a rozvoj profese a zvýšení reputace konzultačního inženýrství
  • prosazování vysoké úrovně a kvality poskytovaných služeb
  • podpora konzultačního inženýrství jako profese, v zájmu garantování spolehlivosti a kvality
  • ve spolupráci s ostatními inženýrskými organizacemi a komorami prosazování přijatelných podmínek pro výkon konzultační profese při přípravě a schvalování legislativních návrhů
  • v souladu s mezinárodními pravidly FIDIC a EFCA formulace odborných, etických, organizačních a obchodních pravidel a zásad, jejich prosazování a šíření
  • podpora odpovídajícího uznání důležitosti konzultačního inženýrství
  • koordinace činností a výměna zkušeností s národními asociacemi s cílem vytvořit jednotné prostředí v EU

Členem Asociace je na 50 zejména projekčních firem i samostatně působících inženýrů. Přes relativně malý počet členů zastupuje CACE vzhledem ke členství většiny v oboru významných firem profesi konzultačních inženýrů v ČR a je vedle komory ČKAIT (Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků) partnerem státních orgánů i dalších institucí.

CACE je členem celosvětově působící federace inženýrů FIDIC a Evropské federace inženýrů EFCA. CACE representuje FIDIC v České republice.

V roce 2015 zpracoval JUDr. Lukáš Klee ve spolupráci s CACE nové překlady vybraných smluvních podmínek FIDIC. K dispozici jsou tak překlady Červené knihy pro stavby projektované objednatelem, Žluté knihy pro díla projektovaná zhotovitelem, Bílé knihy pro poskytování služeb mezi objednatelem a konzultantem a Zelené knihy pro stavby menšího rozsahu.

Ve spolupráci CACE a JUDr. Lukáše Klee jsou organizována školení v problematice smluv FIDIC, a to se zaměřením na užívání Červené knihy, Žluté knihy, činnosti Správce stavby a řešení claimů. Ke konci října 2017 se těchto různých školení zúčastnilo a úspěšně je dokončilo celkem 975 pracovníků, z toho téměř polovinu tvořili specialisté zadavatelských organizací nebo jiných státních institucí.

PROČ SMLOUVY FIDIC?

Hlavně proto, že:

  • Jde o obchodní podmínky (OP) roky prověřené v konkrétních situacích na tisících různých projektů v nejrozmanitějších právních prostředích po celém světě. Do podmínek jsou tak zakomponovány zkušenosti, řešení a osvědčené postupy pro všechny obvyklé a mnoho neobvyklých situací, vznikajících při výstavbě.
  • Podmínky jsou rozděleny na Všeobecné obchodní podmínky (VOP – ty se nemají vůbec měnit) a Zvláštní obchodní podmínky (ZOP ty obsahují úpravu VOP pro místní právní prostředí, platí tedy také delší dobu, a dále data týkající se pouze konkrétního projektu – ty se mění vždy – jde ale jen o relativně malé množství údajů).
  • Šetří náklady zadavatele, neboť podstatné součásti smluv se nemění – lze snadno vytvořit vzorovou dokumentaci, která se pouze upravuje pro konkrétní projekt.
  • Jasně definují postavení, roli, postupy a úkoly všech účastníků smlouvy/výstavby.
  • Jasně definují postavení, roli, postupy a zadání pro stavební dozor, tzv. Správce stavby (FIDIC Engineer), a to včetně jeho smlouvy (Bílá kniha), která je provázána se smlouvou na stavební práce (obvykle „Červená kniha“).
  • Při správném vyváženém rozdělení rizik mezi objednatele (zadavatele) a zhotovitele (dodavatele) posilují postavení objednatele jako platícího klienta (např. možnost odečíst kdykoliv, až do pozdního stádia provádění, některou již zaplacenou část prací, pokud pro to jsou důvody).
  • Protože jsou podmínky FIDIC všeobecně známé (již i u českých a rozhodně u všech mezinárodních stavebních firem) zvětšuje si zadavatel množinu potenciálních uchazečů o zakázku, tím zlepšuje konkurenční prostředí a může dosáhnout lepší cenu a kvalitnější nabídky. Zároveň se stavba provádí za podmínek, které kladou důraz na jakost a zkoušení předávaných prací.
  • V ČR jsou smluvní vzory FIDIC používány hojně již od roku 2002, kdy OP vydalo MD ČR metodickým pokynem jako závazné pro velké stavby pozemních komunikací. Podmínky FIDIC byly rovněž požadovány pro všechny významnější stavební projekty spolu-financované z předvstupních fondů EU (PHARE, CBC PHARE atd.).

NÁVŠTĚVA EXPERTŮ FIDIC V ČR

Krátká návštěva proběhla na pozvání CACE ve dnech 14. až 16. září t. r., FIDIC při jednání zastupoval Managing Director pan Enrico Vink s doprovodem dalšího experta FIDIC paní Giorgiany Tecuci. Šlo již o druhou návštěvu pana Vinka v České republice. První návštěva se konala v lednu 2014 také na pozvání CACE (obr. 1).

SETKÁNÍ S PREZIDIEM CACE

Experti FIDIC se nejprve sešli se členy prezidia CACE. V rámci jednání byli podrobně seznámeni se situací kolem užívání vzorových smluv FIDIC u nás a dále zejména s vývojem kolem připravovaných variant Zvláštních obchodních podmínek Bílé knihy (Vzorová smlouva Klient/ Dodavatel služeb) pro služby projektování a inženýrskou činnost, činnost správce stavby a průzkum staveniště. Tyto vzory ZOP připravuje již delší dobu Ředitelství silnic a dálnic ČR (dále jen ŘSD) ve spolupráci s Odborem strategie MD ČR. CACE jen s obtížemi uplatňuje své připomínky. Nedaří se vysvětlit, že prosazování jednostranné, nevyvážené smlouvy, nadto velmi rozsáhlé (ZOP větší co do rozsahu nežli VOP) není v zájmu investora/klienta.

PŘEDNÁŠKA NA ČVUT

Následovala přednáška pana Vinka pro pracovníky a doktorandy na Stavební fakultě ČVUT v Praze, připravená Katedrou ekonomiky a řízení ve stavebnictví (doc. Ing. Aleš Tomek, CSc.). Přesto, že ještě neběžela na fakultě výuka, presentaci si přišlo poslechnout na 30 zájemců. Pan Vink podal velmi živě a zajímavě obecný přehled o FIDIC, činnosti, publikacích, zejména pak vzorových smlouvách a také zmínil poslední vývoj s organizačními změnami, jako jsou otevření kanceláře FIDICu v Berlíně a zvažovaná kancelář v Amsterodamu. Závěrem pan Vink zodpověděl několik dotazů posluchačů.

JEDNÁNÍ NA MINISTERSTVU DOPRAVY

Jednání svolal pan Ing. Luděk Sosna, ředitel odboru strategie MD ČR, na podnět CACE. Cílem bylo pomoci ŘSD při vytváření kvalitních, dlouhodobě použitelných a přínosných Zvláštních obchodních podmínek pro Bílou knihu FIDIC (Vzorové smluvní podmínky pro smlouvu Klient/Dodavatel služeb v různých variantách podle dodávaných služeb). CACE chce tak především předejít možným komplikacím s jejich aplikací v budoucnu, zejména problémům, jako napadení platnosti smluv pro jednostrannost a také vyloučit možné kroky FIDIC v důsledku nesprávného nastavení základních principů smlouvy.

Jednání na MD ČR se zúčastnili jeho představitelé Ing. Tomáš Čoček, státní tajemník, a Ing. Luděk Sosna, a dále zástupce Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Ing. Ivo Vykydal a všech významných investorů dopravní infrastruktury jako Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), Ředitelství vodních cest (ŘVC) a další. Za FIDIC pak oba experti pan Enrico Vink a paní Georgiana Tecuci. CACE zastupoval prezident Ing. Martin Zuštík a oba viceprezidenti Ing. Milan Kalný a Ing. Radovan Hrnčíř.

Pan Vink zejména upozornil na nutnost respektování hlavních principů, na kterých stojí vzory smluv FIDIC, tedy tzv. „Golden Principles“. Smlouvy FIDIC musí být vždy „fair and reasonable“, což lze volně popsat jako „spravedlivé“ a „rozumné“ a „vyvážené“ s rozdělením rizik mezi strany tak, že riziko je přiděleno té straně, která je může lépe zvládat. Pokud při lokalizaci do místních podmínek jsou porušeny tyto zásady, není možné dále spojovat takové jednostranné a nevyvážené smlouvy se jménem FIDIC. Taková situace již nastala v jiných zemích EU (Rumunsko, Polsko) a FIDIC byl nucen proti takovému zneužívání svého jména zakročit. Také paní Tecuci relevantně doplnila celkový obraz vysvětlením situace v Rumunsku. Bylo dohodnuto, že zástupci CACE budou nadále součástí skupiny pro přípravu Zvláštních obchodních podmínek Bílé knihy. Jednání přispělo k vyjasnění stanovisek všech zúčastněných stran.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Enrico Vink, Managing Director FIDIC, přednáší o FIDIC na ČVUT v Praze – leden 2014

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (180x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (116x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (115x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice