KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    PR    Možnosti financování stavebních firem, které budují dopravní infrastrukturu II.

Možnosti financování stavebních firem, které budují dopravní infrastrukturu II.

Publikováno: 15.2.2018, Aktualizováno: 17.4.2018 09:33
Rubrika: PR

Na možnosti financování stavební techniky jsme se ptali Radovana Kantoříka, Key Account Managera ČSOB Leasing.

Jaké má klient možnosti při financování stavební techniky a jaké produkty obvykle využívá?
Stavební techniku, stejně jako ostatní komodity, lze financovat hned několika finančními produkty. Nejvíce využívaný produkt pro financování je stále podnikatelský úvěr a to nejen ve stavebnictví, ale i v ostatních odvětvích. Dlouhodobě roste podíl na financování operativního leasingu a s jeho dalším nárůstem počítáme i v budoucnu. Pro lepší představu, v roce 2015 byl podíl operativního leasingu při financování stavební techniky 15 %, v roce 2016 25 % a za první pololetí 2017 již dosáhl 30 %.

Jaký produkt byste tedy stavebním firmám doporučil pro financování stavební techniky? A jaké jsou výhody jednotlivých produktů?
Samozřejmě vše záleží na preferencích daného klienta, jeho velikosti a konkrétních plánech s pořizovaným strojem. Bude-li zákazníkem stavební firma, kterou lze označit za malou nebo střední velikosti a stroj si pořizuje s cílem nepravidelného vytížení a s následným převodem do majetku po skončení doby financování, pak je velmi oblíbeným produktem podnikatelský úvěr. Jeho výhoda spočívá hlavně ve volitelné délce financování. Finanční leasing je možné ale také bez problému využít. Výhodou podnikatelského úvěru je odpočet/vratka DPH, kterou si zákazník může nárokovat ihned a to z celé ceny stroje, i když stroj teprve splácí.

Pokud se bavíme o financování velkých stavebních společností nebo dealerů a importérů, kteří stále více začínají provozovat své vlastní flotily stavebních strojů v půjčovnách, pak zde již naprosto převládá operativní leasing. Výhod je hned několik. Mezi ty hlavní patří, že stroje se u operativního leasingu neprojevují v rozvaze a splátky nájemného jsou plně uznatelným daňovým nákladem. Majitelem stroje je v těchto případech, shodně jako u klasického finančního leasingu leasingová společnost, která jej také odpisuje. Splátky nájemného navíc ve většině případů obsahují i komplexní pojištění stroje a dále i tzv. servisní paušály, díky kterým má klient zabezpečen a hlavně předplacen i autorizovaný servis. U operativního leasingu navíc není standardem, aby klient skládal jakoukoliv jednorázovou splátku předem, splácí pouze pravidelnou měsíční splátku pronájmu, a to do té výše na kolik byla stanovena zůstatková hodnota stroje ze strany dodavatele. Dodavatel navíc ve většině případů za zákazníka na konci leasingu předmět odkupuje od leasingové společnosti. To znamená, že se zákazník na konci nestává majitelem použité techniky, ale po dohodě s dodavatelem ji rovnou nahrazuje strojem novým za předem dohodnutých podmínek a nadále hradí svou měsíční splátku. Správa strojového parku tím tedy téměř odpadá.

Uzavírají s vámi leasingové smlouvy firmy přímo, nebo prostřednictvím dodavatelů stavebních strojů? Jak to ve skutečnosti probíhá?
Ve většině případů se na nás, v zastoupení koncových zákazníků obrací přímo dodavatel. Je to totiž právě on, kdo pro zákazníka zpracovává nejen specifikaci stavebního stroje, ale také pro něho kalkuluje návrh dalších poptávaných služeb včetně servisu, a to zejména pro financování formou full-servis leasingu, tedy operativního leasingu se službami. Veškerá tato data následně předává leasingové společnosti, která zajistí pro zákazníka nabídku financování a pojištění a zašle mu návrh smluvní dokumentace.

To zní pro zákazníka jednoduše. Můžete nám ještě sdělit, jaký je proces, když se zákazník rozhodne pro financování přes Vaši společnost?
U každého zájemce o financování a tím nemyslím pouze zájemce o financování stavebních strojů, dochází k ověření jeho bonity, tedy schopnosti splácet. Většina klientů toto bere i jako určitou formu ochrany sebe sama při nastavení celkové úvěrové angažovanosti. V případě, že klient splňuje podmínky financování, zajistí pro něho ČSOB Leasing
přes svou dceřinou společnost ČSOB Leasing pojišťovací makléř navíc individuální nabídku pojištění a následně dochází k uzavření smluvního vztahu.

Vaše společnost si vede určitě statistiky, jak si stavební trh vedl v loňském roce a jaká je situace v roce letošním, co do počtu kusů a objemu financovaných strojů?
ČSOB Leasing v roce 2016 profinancoval celkem 488 ks stavební techniky, v objemu financování se bavíme o částce přesahující 794 mil. Kč. Trh stavebních strojů v roce 2016 zaznamenal mírné ochlazení poptávky, což lze přisuzovat zejména velmi úspěšnému roku 2015, kdy v tomto segmentu došlo k výraznému oživení. Pro představu, v roce 2015 ČSOB Leasing profinancoval stroje v hodnotě přesahující 1,3 mld. Kč. Tento výborný výsledek jsme mohli přisuzovat jak dlouho odkládaným investicím ze strany stavebních společností v pokrizových letech, tak zvýšenému počtu stavebních zakázek.

Na základě údajů za první pololetí letošního roku odhadujeme, že v roce 2017 bude situace téměř identická s rokem 2016 a rok 2015 se opakovat nebude.

Za první pololetí 2017 ČSOB Leasing profinancoval 251 ks stavební techniky v částce přes 457 mil. Kč a drží si v tomto segmentu tržní podíl přes 23 %. Je tedy patrné, že trh stavebních strojů oproti roku 2016 jen mírně roste, ale investice stále směřují zejména do menších stavebních strojů, případně použité techniky.

Do dalšího období věříme opět v růstový trend, stavebnictví považujeme za jeden z nejdůležitějších oborů, který chce naše společnost formou financování a odborného poradenství dlouhodobě i nadále rozvíjet.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Radovan Kantořík, Key Account Manager ČSOB LeasingMožnosti financování stavebních firem, které budují dopravní infrastrukturu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Spolehlivá řešení pro odvodnění komunikacíSpolehlivá řešení pro odvodnění komunikací (47x)
Rychlostní komunikace nebo obytné zóny? Rozdílné typy komunikací potřebují spolehlivě odvést dešťovou vodu při běžných i...
GLORIT dokáže snížit náklady na výstavbu cest až o 50 % (39x)
Existuje hned několik způsobů, kterými lze upravit a zpevnit cesty, stezky a cyklostezky. V dnešním článku se zaměříme n...
Znáte BMS – Bridge Management System? (38x)
Systém hospodaření s mosty (Bridge Management System – BMS) je expertní systém s celorepublikovou působností (D, I. II. ...

NEJlépe hodnocené související články

SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI.SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI. (5 b.)
Skupina SaM realizuje silniční a mostní stavby pro partnery ve většině českých krajů. Je držitelem 12 ocenění Mostní díl...
Aktuální trendy ve financování manipulační a těžké dopravní techniky (5 b.)
V loňském roce se u nás prodaly nákladní vozidla a autobusy za téměř 22 miliardy korun. Dopravci přitom nakupují těžkou ...
Půjčovna vzv rozšířila flotilu na 200 strojů (5 b.)
Ve snaze uspokojit požadavky všech klientů a obsáhnout stále sílící poptávku po pronájmu vysokozdvižných vozíků, jsme se...

NEJdiskutovanější související články

Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...
Jak správně vybrat úhlovou brusku?Jak správně vybrat úhlovou brusku? (2x)
Úhlová bruska je jedním ze základních pomocníků při úpravě, zpracování a broušení zejména kovových materiálů. Zatímco st...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice