2/2015 - červen
Editorial
Na železnici třikrát jinak
Přesně pět let trvala výstavba prodloužené trasy A pražského metra z Dejvic do Motola. Zmapovali jsme ji od začátku do konce a na třiceti stranách vám přinášíme komplexní ohlédnutí za výstavbou „áčka“. Pohledy do střev metra, které nejsou běžně k vidění, technologické postupy i zamyšlení projektanta, jehož pojí s úsekem deset let života.
Stometrové a devítisettunové štíty Metrostavu Tonda a Adéla urazily (nebo spíše vyrazily) v podzemí každý přes čtyři kilometry tunelů a poprvé v České republice uvedly v život novou tunelovací metodu TBM, jejíž výhodou je jednoznačně rychlost a pro dlouhé trasy se ukázala jako optimální technické řešení.
Doporučujeme i zajímavé čtení o technologické části. Málokdo ví, že kromě nových stanic Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol existuje na trase ještě „falešná“ stanice Kanadská. K čemu slouží, se samozřejmě dozvíte na následujících stránkách Silnic železnic.
Prakticky celé číslo jsme postavili na kolejích. Železnice zažívá neskutečný boom ať už směrem dovnitř a to hlavně v infrastrukturní části – Správa železniční dopravní cesty spouští jednu stavbu za druhou. Nebo směrem ven, kde se zase výrazně prosazují výrobci vlaků a komponent. Ve chvíli, kdy České dráhy omezily investiční programy, aby mohly splácet nabalené půjčky, jde o logický krok celého sektoru kolejového průmyslu. Novinky i technické zajímavosti českých výrobců vlaků se dozvíte v bloku článků hned za metrem.
Inspirativní čtení přeje,
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Výstavba pražského metra
- Prodloužení trasy A pražského metra Dejvická – Nemocnice Motol: ohlédnutí projektanta za přípravou a realizací
- Další úsek pražského metra slouží cestujícím Metrostav předal Dopravnímu podniku hl. m. Prahy trasu V.A
- Ohlédnutí za výstavbou prodlouženého áčka
- Technologie na prodloužené trase metra V.A: stovky kilometrů kabelů, vzduchotechnika i protipožární opatření na 750 °C
- Zabezpečovací zařízení pro trať V.A
- Integrace V. úseku trati A do systému dispečerského řízení
Kolejový průmysl
- „Zkušební okruh na 300 km/h nepotřebujeme, i bez něj hrajeme v Evropě první ligu“
- Škoda Transportation mění kvalitu dopravy v České republice
- „Zajímá nás platformní design, abychom mířili přímo na potřeby většiny zákazníků“
- Novinky letošního roku v řídicích systémech pro dopravu
- Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOK
Železniční stavby
- Rekonstrukce železniční stanice Český Těšín
- Modernizace trati Rokycany – Plzeň, v poločase nebo v polovině?
- Železniční spojení ze severu na jih republiky se výrazně zlepší
- Opravy tramvajových tratí v Praze
- Napojení pražského letiště na železnici aneb tak by mohla vypadat stanice na Letišti Václava Havla Praha
- „Snižování hluku vznikajícího při provozu kolejových brzd na seřaďovacích nádražích“ – pilotní realizace protihlukových opatření na železniční síti České republiky
- Rekonstrukce trakčních napájecích stanic
- „Chceme být první, koho přivoláte“
- V Olomouci už slouží nové eskalátory z dílny společnosti Schindler
Zajímavosti z oboru
- Operativní leasing na nákladní automobily, návěsovou a přívěsovou techniku v ČR
- Vodivé gely jsou cestou k bezpečnějšímu a spolehlivějšímu napájení
- Soubor protilavinových opatření Fv. 337 Veitastrondsvegen, Skredsikring Bjornebakkane og Lindeskreda
- Liebherr RoadShow 2015 v Česku
- Výztužná a stabilizační funkce geomříží a jejich specifikace v projektech
- Přemostění trati v Poděbradech – vývoj projektu
Komerční prezentace
- Český železniční průmysl v zemi mahárádžů
- Česká republika má zastoupení v prezidentském výboru UNI FE
- DPOV otevřela v Nymburce nové pracoviště povrchových úprav
- MSV Metal Studénka investuje nejen do vývoje nových výrobků
- CZ Loko dodá do Lotyšska lokomotivy za více než miliardu korun
- Železniční stanice Praha-Hostivař změní výrazně podobu
- Železniční přejezdy na trati Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice jsou díky modernizaci bezpečnější
- Česká republika přistoupila k nákladnímu koridoru Severní moře – Balt
- Vlaky již projíždějí rychleji celým břeclavským uzlem
- Začíná revitalizace trati 238 v úseku Chrudim – Hlinsko v Čechách
- Přístav Hluboká nad Vltavou se slavnostně otevřel veřejnosti
- SŽDC opravila most přes Ohři na trati Chomutov – Cheb
- Evropská komise schválila Operační program Doprava, ČR může čerpat až 125 miliard korun
- Konference Vodní doprava na Labi: současná situace je neudržitelná
- Pražské autobusy oslavily 90. výročí historickým průvodem
- Inženýři z CACE bodovali v evropské soutěži EFCA – vyhlášení výsledků soutěže EFCA Young Professionals 2015
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.