KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    Škoda Transportation mění kvalitu dopravy v České republice

Škoda Transportation mění kvalitu dopravy v České republice

Publikováno: 25.6.2015
Rubrika: Kolejový průmysl

Za posledních několik měsíců získala skupina Škoda Transportation několik zakázek, které přispějí ke zkvalitnění cestování na českých železnicích. Jedná se například o kontrakty na nové jednotky InterPanter pro dálkovou dopravu, modernizaci 93 vozů, ale i o schválení k uvedení do provozu na celé německé železnici pro lokomotivu Emil Zátopek.

INTERPANTER, NOVÝ VLAK NA ČESKÝCH KOLEJÍCH
Škoda Vagonka uzavřela loňské léto kontrakt na dodávku čtrnácti jednopodlažních elektrických jednotek v úpravě pro meziregionální a dálkovou dopravu. Nové moderní vlakové jednotky budou vyrobeny v letech 2015 a 2016. Nasazeny budou na vnitrostátní rychlíkové linky. Jednotky získaly nový název InterPanter, který vzešel ze soutěže o pojmenování nového vlaku z 5 097 originálních návrhů od 2 333 hlasujících.

Českým drahám bude dodáno deset pětivozových a čtyři kusy třívozových elektrických jednotek s kapacitou 350 a 200 sedících cestujících. Budou určeny pro osobní meziregionální a dálkovou dopravu v ČR na elektrifikovaných tratích s napájecím napětím 3 kVDC a 25 kV AC s maximální rychlostí 160 km/h. Nové jednotky vycházejí z osvědčené koncepce elektrických jednotek RegioPanter. Soupravy budou nízkopodlažní, což ulehčuje nástup nejen osobám se sníženou pohyblivostí především vozíčkářům a seniorům, ale i maminkám s dětmi. Oproti současnému provedení RegioPanterů budou v každém voze pouze jedny dveře pro nástup. Zároveň bude nástupní prostor oddělen od oddílů pro cestující vnitřními elektricky ovládanými dveřmi.

Interiér bude uzpůsoben pro dálkovou přepravu a to nejen komfortnějšími sedadly 1. a 2. třídy, ale kompletním interiérem s místy pro uložení velkých zavazadel, zvýšeným počtem míst pro přepravu kol a speciálními oddíly pro cestující s malými dětmi. Celý vlak bude klimatizovaný. Samozřejmostí je i moderní audiovizuální informační systém s LCD, WiFi nebo elektrické zásuvky pro PC. Soupravy budou navíc vybaveny rezervačním systémem a to nejen na rezervaci míst pro cestující, ale i pro rezervaci míst na kola.

V současné době je v příměstské a regionální dopravě v krajích ČR v provozu více než dvacet souprav vozidel RegioPanter. První vozidla byla nasazena do provozu na podzim 2012. Dalších pět souprav pro Jihomoravský kraj bude dodáno v průběhu letošního roku. Navíc máme ambice uspět s dodávkami vozidel z rodiny Panterů i v zahraničí, a to kromě zemí střední a východní Evropy, zejména na německém trhu,“ dodává Ivo Gurňák.

PARS NOVA ZMODERNIZUJE AŽ 93 VOZŮ PRO ČESKÉ DRÁHY
Pars nova zvítězila na začátku března ve dvou tendrech na provedení modernizace osobních železničních vozů pro České dráhy. Společnost porazila ve výběrových řízeních další uchazeče z České republiky, Polska nebo Slovenska. Jedná se o modernizaci až 93 vozů za více než jednu miliardu korun. Část vozů zakoupily v loňském roce České dráhy od Rakouských spolkových drah (ÖBB).

Modernizované vozy ocení především cestující – všechny budou mít vyměněnou nebo upravenou klimatizaci a také nový rezervační a informační systém. Rovněž dojde k významnému posílení bezpečnostních prvků vozů.

První uzavřená zakázka zahrnuje modernizaci 22 vozů řady Bmz. U devíti z nich dojde k úpravě interiéru a jeho přestavění na multifunkční vůz s velkoprostorovým oddílem pro cestující s 58 místy k sezení. Dále bude ve voze vytvořen čtyřmístný oddíl pro přepravu rodin s dětmi a místo bude i pro osoby se sníženou schopností pohybu. Dalších devět vozů bude upraveno na provedení s velkoprostorovým oddílem druhé třídy pro až 72 cestujících. Tyto vozy navíc umožní přepravu až osmi jízdních kol. U posledních čtyř přistavených vozů je zachováno jedenáct šestimístných oddílů a jednotlivé oddíly budou nově vybaveny rezervačním systémem a čtveřicí zásuvek 230 V. Cestující jistě ocení, že všechny vozy, 1. i 2. třídy, budou vybaveny Wi-Fi. Z provozních parametrů dojde k výměně centrálního zdroje energie, což zajistí vyšší spolehlivost vozů. Nejvyšší povolená rychlost vozidel zůstane 200 km/h.

Předmětem druhé zakázky je provedení modernizace až 71 kusů (z toho osm vozů je opce) osobních železničních vozů. Jedná se o modernizaci, která zahrnuje nejen velkoprostorové a oddílové vozy, ale i deset kusů restauračních vozů. U všech vozů budou vyměněny nebo nově čalouněny sedačky a rovněž dojde k dosazení moderního audiovizuálního informačního systému a elektronického rezervačního systému. U restauračních vozů bude v rámci modernizace, stejně jako u všech předchozích řad, modernizován systém klimatizace a přibude Wi-Fi. Část vozů také dostane nový centrální zdroj energie.

EMIL ZÁTOPEK MÁ POVOLENÍ K PROVOZU V NĚMECKU
Nová lokomotiva 109E Emil Zátopek českého výrobce Škoda Transportation získala na konci května schválení k uvedení do provozu na celé německé železnici. Už předtím získala tato schválení v pěti evropských zemích – v Rakousku, Polsku, Maďarsku, Slovenské a České republice. V roce 2013 navíc získala jako druhá na světě certifikát TSI High Speed RST, což je dokument nutný pro evropskou interoperabilitu vysokorychlostního železničního systému.

Lokomotiva 109E je třísystémový, vysokorychlostní stroj určený pro komerční provoz s rychlostí až 200 kilometrů za hodinu. Celá výroba a kompletní vývoj proběhly v plzeňské společnosti Škoda Transportation. Předností lokomotivy jsou především její vysoký výkon, spolehlivost, nízká spotřeba energie a šetrnost k životnímu prostředí. Nová třísystémová lokomotiva je určena pro provoz na tratích železničních koridorů všech sousedních zemí České republiky a v Maďarsku. V těchto zemích bude schopna plynule přejíždět území s rozdílnými napájecími systémy. Stroj tak odpovídá specifickým podmínkám tratí a napájecím systémům se střídavým napětím 25 kV/50 Hz, nebo 15 kV/16,7 Hz, případně i se stejnosměrným napětím 3 kV.

Do samotného vývoje nejrychlejší a nejvýkonnější tuzemské lokomotivy investovala Škoda Transportation více než 950 milionů korun. O náročnosti výroby nového stroje svědčí i to, že lokomotiva je protnutá zhruba třiceti kilometry kabelů a má více než deset tisíc elektrických spojů a spojení. Při její výrobě Škoda Transportation používala ty nejmodernější materiály. Například vláknové kompozity podobné těm, jaké slouží u vozů Formule 1 a výrazně zlepšují jízdní vlastnosti vozidla a namáhání trati.

Maximálnímu zajištění bezpečnosti věnovala Škoda Transportation velkou pozornost. Nová lokomotiva proto splňuje ty nejpřísnější bezpečnostní limity. Tomu odpovídá i její konstrukce – například v oblasti kabiny strojvůdce jsou deformační zóny, které mají při případné kolizi za úkol pohltit velké množství energie. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou. Při extrémním nárazu v rychlosti 110 km/h do překážky typu nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun kolem strojvůdce zůstane nepoškozený a nedeformovaný prostor. Díky odolnosti je navíc možné lokomotivu relativně jednoduše opravit. V rámci zkoušek také úspěšně absolvovala testy protipožární ochrany. Na stroji jsou instalovány požární čidla a účinná aktivní hasicí zařízení. Stěna mezi kabinou a strojovnou odolala požáru po dobu celých patnácti minut.

Lokomotivou 109E plzeňská firma navazuje na dlouholetou tradici výroby elektrických lokomotiv, kterých dodala na trh více než 5,5 tisíce kusů. Počátek výroby moderních elektrických lokomotiv sahá až do roku 1928, kdy Škoda vyvinula lokomotivu 1Elo, kterou provozovaly Československé dráhy.

Škoda Transportation Is Changing the Quality of Transport in the Czech Republic
In several recent months, the Škoda Transportation group won several contracts which will contribute to improvement of travelling by the Czech railways. The contracts include, for instance, production of new InterPanterunits for long distance transportation, modernisation of 93 railway cars and also approval of locomotive Emil Zátopek for operation on the whole of German railway network.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
InterPanterInterPanter – interiér – vizualizaceInterPanter – interiér – vizualizaceLokomotiva Emil Zátopek

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Centrální dispečerské pracoviště v Praze na BalabenceCentrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence (56x)
O centrálním dispečerském pracovišti (tedy CDP), které by se mělo postavit (někde) v Praze, se hovoří již poměrně dlouho...
Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOKPředpis SŽDC D4 – RADIOBLOK (52x)
Přesně 14. prosince 2014 se změnou grafikonu vlakové dopravy vstoupil v platnost zcela nový předpis SŽDC D4 – Předpis pr...
Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (47x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...

NEJlépe hodnocené související články

Švýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republiceŠvýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republice (5 b.)
Když se majitel společnosti STADLER Rail, A.G., pan Peter Spuhler rozhodl v roce 2009 založit v Praze konstrukční kancel...
Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský krajElektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj (5 b.)
Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regio...
STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice