KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Kolejový průmysl    „Zajímá nás platformní design, abychom mířili přímo na potřeby většiny zákazníků“

„Zajímá nás platformní design, abychom mířili přímo na potřeby většiny zákazníků“

Publikováno: 16.7.2015
Rubrika: Kolejový průmysl

Budoucnost firmy stojí na vývoji a výzkumu. Není to levné, ale pro její prosperitu nezbytné, říká Ing. Jiří Štěpánek, technický ředitel akciové společnosti CZ LOKO. Firmy, která se v segmentu dieselelektrických lokomotiv dostala mezi lídry středoevropského trhu.

Kam nyní směřuje vývoj lokomotiv CZ LOKO?
Tématem je určitě platformní design – přechod od unikátního řešení pro konkrétního zákazníka k rodině lokomotiv, která bude zacílena na potřeby většiny našich zákazníků. Například v posledních letech jsme navrhli a vyrobili několik typů dvou, čtyř a šestinápravových asynchronních lokomotiv, v různých konfiguracích pro různé zákazníky. Ale chceme se posunout dál. Cílem je tento koncept konsolidovat v ucelenou platformu, která by svým jednotným řešením oslovila a uspokojila další zákazníky z různých oborů i evropských zemí.

Kde jsou podle vás priority trhu? Chce dokonalý hi-tech produkt nebo spíš spolehlivé, provozně levné vozidlo?
CZ LOKO vždy nabízelo produkty, u kterých zákazníci očekávají dobrý poměr užitných vlastností a ceny. Pokud oblastí hi-tech myslíme například rychlovlaky, tak ty jsou a zřejmě i nadále budou mimo náš zájem. Ale dnes už jsou i „obyčejné“ posunovací lokomotivy plné elektroniky, s vyspělým řídicím systémem a diagnostikou. I zákazníci, kteří přijdou s ideou lokomotivy, která umí jen „jezdit dopředu, dozadu a brzdit“, musí stejně akceptovat současné legislativní požadavky na vybavení vozidla.

Co jim takové vozidlo umožní?
Nabízí jim řadu funkcí, které v běžném provozu velmi ocení. Jde například o měření spotřeby paliva a vzdálený GSM/GPS monitoring. Efektivita provozu, snižování provozních nákladů na spotřebu paliva i těch na servis a údržbu, je to, na co velmi dbáme. Na tom jsou naše lokomotivy, stejně jako speciální drážní vozidla, postaveny. A s tím samozřejmě souvisí také zvyšování bezpečnosti a mohu-li to tak říct, ekologičnosti, což jsou trendy, které legislativa Evropské unie vyžaduje čím dál tím víc. A světový výrobce, za kterého se považujeme, pak musí myslet ještě dál.

Existuje vůbec ještě „obyčejná“ lokomotiva?
Ale existuje. Jen ta „obyčejnost“ je už zase o jeden, dva řády vyšší, než byli někteří provozovatelé z minulosti zvyklí. Podívejte, na Czech Raildays 2015 představujeme dvounápravovou dieselelektrickou lokomotivu EffiShunter 794.001, která je určena pro lehkou posunovací a traťovou službu. Zátěžovými zkouškami prošla na vlečce Třineckých železáren a na veletrh přijela ze zkušebního provozu u Českých drah, konkrétně z DKV Brno a DKV Praha. To je právě příklad „obyčejné“ lokomotivy současnosti. Moderní, sofistikované, vybavené třeba automatickým spřáhlem a navíc s rozměry, které umožňují využití i na speciálních drahách jako je metro.

Teď se ve firmě věnujete unifikaci. Daří se to?
Důvod je zřejmý – s přibývajícím množstvím zakázek nemůžeme stejnou měrou rozšiřovat i vývojové kapacity a musíme proto hledat způsoby, jak s těmi stávajícími zvládnout víc projektů. Jednou z možností je právě unifikace. Vždy je ale důležité si uvědomit, do jaké míry se unifikovat vyplatí. Teď se zaměřujeme hlavně na sjednocení některých prvků napříč našimi produkty, které díky opakovanému použití přinesou efekt nejen při vlastním návrhu, ale také sekundárně i ve snížení skladových zásob, počtu náhradních dílů a v neposlední řadě i zvýšení kvality díky používání osvědčených a provozně ověřených komponent. Takže jen potvrzuji to, o čem jsme hovořili před chvílí.

Lze vývoj zlevnit?
Vývoj nikdy nebyl a nebude levný, ale pro budoucnost, prosperitu firmy je nezbytný, ne-li klíčový. V technickém úseku CZ LOKO jsme vybudovali silné kompetence ve všech oblastech kolejových vozidel – od pojezdu až po střechu. Odborné činnosti, například výpočty, které jsme dříve stoprocentně řešili pouze externí spoluprací, si dnes děláme sami, a naopak rutinní konstrukční práce zase naši specialisté dělat nemusí. Výrazná je také softwarová podpora, rozšiřujeme on‑line spolupráci na konstrukčních datech výrobku ve všech našich pobočkách. Chceme zásadně zrychlit a zpřesnit jejich následné předání do výroby, ať už do našich závodů, nebo k zákazníkům v zahraničí. Jde prostě o to práci zefektivnit, a udržet silné know‑how, které firmě přináší vysoké procento tržeb.

Na čem nyní pracujete?
Máme rozpracovanou celou řadu projektů, od speciálních vozidel, až po traťové lokomotivy. O detailech ale samozřejmě mluvit nelze. Snad jen řeknu – nechte se překvapit, protože určitě je se na co těšit. Jdeme ale systematicky po cestě, na níž je za námi už vývoj a výroba dvounápravové asynchronní lokomotivy 719 a čtyřnápravové 744. Vyvinuli jsme a vyrobili i hybridní a dvouagregátovou lokomotivu podle ruských norem GOST, stejně jako pro český trh lokomotivu na stlačený zemní plyn (CNG). Teď v Lotyšsku dokončujeme zatím naši nejsilnější lokomotivu o výkonu dvakrát 2 200 kW. Tohle „dvojče“ je svým způsobem unikátní. A tak by se dalo pokračovat. Důležité je ale říct, že bez investic do rozvoje a rozšiřování výroby, by nové projekty těžko vznikaly. Za CZ LOKO je prostě obrovský kus práce.

Na co se tedy těšíte?
Na práci, samozřejmě. Je jí před námi obrovské množství, ale to jsou právě ony výzvy, jejichž zdolávání každého technika těší. Stejně jako vyřešené „drobnosti“. Třeba náš současný katalog náhradních dílů funguje v podstatě na principu e-shopu, kde si zákazník může potřebný díl interaktivně vyhledat a objednat. Máme zvládnuté školení personálu zákazníků, pro které kolegové z technického marketingu připravili i videonávod. Obsluhující personál se díky němu může už v teoretické části seznámit s principy řízení a obsluhy lokomotivy, které posléze procvičuje i prakticky. To jsou „drobnosti“, která pak jen dotvářejí obraz značky CZ LOKO.

SPOLEČNÝ PROJEKT LOKO TRANS A CZ LOKO ZAJIŠŤUJE BEZPEČNOST V TURECKÉM PODMOŘSKÉM TUNELU
Podmořský železniční tunel, který spojuje Evropu a Asii je součástí projektu Marmaray. Tunel je dlouhý 13,6 km a zhruba jeho desetina – 1,4 km – vede pod mořem. Leží v hloubce 60 metrů, což z něj činí nejhlouběji položený tunel svého druhu na světě. Postavilo jej japonsko-turecké konsorcium Taisej Corporation a vlaky po dvou obousměrných tratích by měly přepravovat asi 1,5 milionů lidí denně.

Kontrakt na dodání nákladních vagonů a lokomotiv globálnímu stavebnímu koncernu OHL získala brněnská obchodní společnost LOKO TRANS, s. r. o. „Dlouholeté kvalitní obchodní vztahy obou společností vyústily v tento významný obchodní případ. Jsem opravdu hrdý, že předmětem zakázky jsou právě produkty značky LOKOTRANS a CZ LOKO,“ řekl Karel Jalový, majitel společnosti LOKO TRANS.

„Motorové lokomotivy 741.708-2 a 741.709-0 z produkce CZ LOKO plní roli záchranných lokomotiv, které jsou na každé straně tunelu připraveny k vyproštění vlaků v případě mimořádné události. Získali jsme tak důležitou referenční zakázku na dynamicky se rozvíjejícím tureckém trhu,“ řekl Josef Gulyás, obchodní ředitel CZ LOKO pro střední Evropu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Lokomotiva řady 794 pro lehký posunHnací drážní vozidlo řady 744 pro středně těžkou, těžkou posunovací a traťovou službu

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Centrální dispečerské pracoviště v Praze na BalabenceCentrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence (53x)
O centrálním dispečerském pracovišti (tedy CDP), které by se mělo postavit (někde) v Praze, se hovoří již poměrně dlouho...
Předpis SŽDC D4 – RADIOBLOKPředpis SŽDC D4 – RADIOBLOK (53x)
Přesně 14. prosince 2014 se změnou grafikonu vlakové dopravy vstoupil v platnost zcela nový předpis SŽDC D4 – Předpis pr...
Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (46x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...

NEJlépe hodnocené související články

Švýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republiceŠvýcarská firma STADLER investuje do svého vývojového centra v České republice (5 b.)
Když se majitel společnosti STADLER Rail, A.G., pan Peter Spuhler rozhodl v roce 2009 založit v Praze konstrukční kancel...
Elektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský krajElektrické jednotky RegioPanter pro Plzeňský kraj (5 b.)
Od konce listopadu 2018 uvádějí České dráhy do provozu nové elektrické jednotky RegioPanter, které jsou určeny pro regio...
STADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantuSTADLER Praha, s. r. o.: česká expanze v hávu švýcarského gigantu (5 b.)
Rok 1989 přinesl zásadní změnu nejen do budováním socialismu už unavené Československé republiky, ale i do tehdy ještě p...

NEJdiskutovanější související články

Typový rozbor nástupišť a stanic na železniční síti České republiky (3x)
Zásadním technickým elementem pro přístup cestujících do/ze zastavujících vlakových souprav jsou nástupiště. Cestující v...
Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaciČtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci (1x)
Po šestiměsíčním vyjednávání dosáhly v dubnu Evropský parlament, Evropská komise a Rada EU dohody o politickém pilíři tz...
České firmy na Uralu navážou na "mrtvou trať" gulagu (1x)
Uralská dráha, kterou se chystají stavět české firmy podle dohody, podepsané dnes v Praze při návštěvě ruského prezident...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice