KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2015    „Chceme být první, koho přivoláte“

„Chceme být první, koho přivoláte“

Publikováno: 22.7.2015
Rubrika: 2015

Říká v rozhovoru pro Silnice železnice Ján Fabián, generální ředitel společnosti Schindler pro ČR a SR, která je jedničkou na trhu s výtahy a eskalátory. „Musíme být schopni nabízet ty nejkvalitnější a nejbezpečnější zařízení, aby se k nám zákazníci rádi vraceli,“ zdůrazňuje Fabián, se kterým jsme se bavili i o budoucnosti celého oboru a potenciálu Schindlera na českém a slovenském trhu.

Vaší profesní kariérou se významně prolíná strategie. Ať už v dresu poradenské společnosti Roland Berger nebo v Ostravsko-karvinských dolech (OKD). Jakou máte vizi při příchodu do společnosti Schindler?
Moje vize se musí potkat s možnostmi společnosti Schindler a odrážet podmínky na trhu s výtahy a eskalátory v České a Slovenské republice. Jinými slovy, strategie se odvíjí od produktů a trhů, konkurence a míry rizika. Pro Schindler neexistuje jiná možnost než růst a jako lídr na trhu musíme růst nad úrovní trhu a musíme být schopni nabízet ty nejkvalitnější a nejbezpečnější zařízení, aby se naši zákazníci k nám vraceli rádi.

Jaká bude vaše role v Schindleru?
Moje role je v podstatě jednoduchá. Vést tým velice kvalitních a schopných lidí v obou zemích a dodávat řízením těchto lidí potřebné impulzy, abychom byli rychlejší a kvalitnější než konkurence.

V čem jsou podle vás specifika řízení firem jako OKD a Schindler?
To je zajímavá paralela. Obě společnosti vychází z dlouhé a úspěšné tradice podnikání. U obou firem je základem všeho hrdost, erudovanost a obrovské zkušenosti pracovníků. A jelikož se jedná o velice specifické oblasti podnikání, je bezpečnost u obou na prvních místech! Ale jestli to měříte počtem lidí, tak jenom podotknu, že pracovat se stovkami lidí může být někdy podobně náročné jako s tisíci.

Co vám zkušenost v OKD přinesla do další profesní činnosti?
Že chléb je všude o dvou kůrkách, že není nic nad zdraví a bezpečnost a že cykličnost je jev, který tady byl a bude… A nejpodstatnější je v každém podnikání kvalita a flexibilita lidí.

Jak dnes vypadá trh s výtahy a eskalátory?
Odpověď by se měla dotýkat dvou rovin: globální trh se silně přesouvá do Asie a s urbanizací velkoměst v Asii dochází k obrovské poptávce po zařízeních na překonávání výšek. Zároveň se tam dohání obsazenost komerčních ploch kvalitními nájemci, kteří požadují již i nejvyšší kvalitu výtahů a zařízení. Na straně druhé, regionální resp. národní trh již dosáhl určité saturace komerčních projektů a velký boj se svádí u rezidenčních projektů, které jsou i díky plíživému ústupu krize stále jenom na pomalé cestě nahoru. A to především v maržích.

Jaký je tržní podíl Schindleru v ČR a SR a jak velký potenciál vidíte pro další rozšiřování tržního podílu?
Náš tržní podíl, bez konkrétní specifikace, jež se mění dle projektů v daném roce, odpovídá pozici dlouhodobé jedničky na trhu. To vnímáme jako obrovský závazek vůči našim zákazníkům, protože nechceme hrát prim jenom v prodeji nových zařízení, nebo se zaměřovat jen na určitý typ servisu. Schindler by měl být společností, která vás napadne jako první, když chcete přivolat pomoc a radu u výtahu nebo eskalátoru.

Dá se dnes ještě rozšiřovat skrze akvizice nebo je trh víceméně jasně rozdělený?
Stále se dá růst, nejenom v našem byznysu. Růst v počtu instalací, servisních techniků, kvalitě služeb a podpoře nejmodernějších technologií, ziskovosti nebo např. v zastoupení poboček po republice. Jelikož jsme ale téměř ve všech těchto ukazatelích na čele, jediná další cesta extenzivního růstu je přes akvizice. Nic konkrétního ale nechystáme.

Jaký je poměr českého a slovenského trhu a kde je v současné situaci větší hlad po výrobcích Schindleru?
Zájem o naše produkty je díkybohu na obou stranách řeky Moravy. Velikost trhu je jako v jiných oblastech srovnání – ČR je asi dvojnásobek SR.

Jaké velké investiční akce letos česko-slovenský Schindler čekají?
Největší a nejzajímavější investice jsou výhradně do lidí. Do výběru nových, školení stávajících nebo do dalšího zkvalitňování našich služeb. Protože tyto služby poskytují lidi a o ně jde v první řadě.

Investuje Schindler v ČR a na Slovensku do vývoje nebo se vše vyvíjí ve švýcarské centrále? 
U všech společností, které fungují na bázi prodejních zastoupení je
většina vývoje a často i výroby centralizována do vybraných nebo mateřských zemí a tudíž ty hlavní inovační podněty přicházejí z centrály. Ale i přesto nejsme u Schindlera ČR a SR pasivní, již nejeden výrobek nebo díly a zařízení našich výtahů byly vyvinuty buď kompletně, nebo zčásti našimi lidmi.

Na co se Schindler zaměřuje při investicích do technologií? Jak se dají z pohledu laika výtahy a eskalátory vylepšovat?
Kromě nezbytných prvků bezpečnosti a efektivity provozu (spotřeba elektr. energie, plynulost a nehlučnost provozu) se hodně vyvíjí a mění design a materiály. Zároveň se obrovsky inovuje propojení samotných výtahů a jiných elektronických zařízení. To je i cesta, kterou Schindler na globální úrovni dosahuje konkurenčních výhod. Jen ti, kteří kráčejí s dobou sdílením dat a výměnou informací, budou schopni obsluhovat efektivně zákazníky i za 30 a více let.

Kde se vlastně Schindler výtahy a eskalátory fyzicky vyrábějí?
Schindler se může pochlubit velice moderními závody na výtahy a eskalátory ve slovenské Dunajské Stredě. Zdejší závod na výrobu výtahů byl oceněn certifikátem zelené budovy BREEAM. Byla to vůbec jedna z prvních průmyslových budov v kontinentální Evropě s podobnou certifikací. Z evropských destinací můžeme ještě zmínit Švýcarsko, Španělsko. Další výrobny najdeme v Indii, Číně a Severní Americe.

Kde byste chtěl vidět Schindler za pět let?
Víte co bych si přál, aby bylo za maximálně 5 let? Aby se instalovaly jenom kvalitní zařízení pro všechny zákaznické skupiny bez ohledu na finanční možnosti. Aby to dělali vyškolení a kvalitní zaměstnanci, kteří se neučí na každé nové zakázce. Aby odezva na problémy zákazníků byla okamžitá a velice profesionálně zpracovaná. Aby servis zařízení obsahoval kompletní rozsah prací a byl pro zákazníka časově minimálně náročný. A v tom všem bych velice rád viděl Schindler na špici.


Dr.-Ing. Ján Fabián nastoupil do pozice generálního ředitele a předsedy představenstva společnosti Schindler CZ, a. s. na začátku února 2015. V pozici nahradil Ing. Vladimíra Lenocha, který se rozhodl pro kariérní posun mimo společnost.

Vystudoval Technickou Univerzitu v Košicích a absolvoval doktorandské Studium na Technische Universität Berlin. Od roku 1998 pracoval v českém vedení přední poradenské firmy Roland Berger Strategy Consultants, kde řídil projekty v oblastech strojírenství, ocelářství, energetiky a surovinových zdrojů v ČR, na Slovensku, v rámci celé střední a východní Evropy, Ruska, Ukrajiny a západní Evropy.

Od roku 2007 pracoval ve vedení společnosti OKD jako místopředseda představenstva. Zastával pozice ředitele pro rozvoj a strategii, zástupce generálního ředitele, provozního ředitele NWR. Od roku 2013 působil ve funkci generálního ředitele, předsedy představenstva a člena představenstva NWR. Následně jako poradce představenstva OKD.

Společnost Schindler byla založena ve Švýcarsku v roce 1874. Dnes je koncern Schindler Group předním světovým dodavatelem výtahů, eskalátorů a souvisejících služeb. Řešení značky Schindler v oblasti mobility přepraví denně po celém světě více než jednu miliardu osob. Prosperita společnosti se opírá o práci 54 000 zaměstnanců ve více než stovce zemí. Společnost Schindler CZ, a. s. působí úspěšně na českém a slovenském trhu od roku 1993.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Dr.-Ing. Ján FabiánEskalátory ve stanici metra Národní třídaVýtah v modernizovaném železničním uzlu Plzeň

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Huť ArcelorMittal Ostrava představila vysokopecní strusku jako výhodný stavební materiálHuť ArcelorMittal Ostrava představila vysokopecní strusku jako výhodný stavební materiál (37x)
Ostravská huť představila jeden ze svých vedlejších produktů. Vysokopecní struska vzniká jako odpad při výrobě surového ...
Malá vodní elektrárna Štětí je ojedinělý projekt sociálního podnikání Malá vodní elektrárna Štětí je ojedinělý projekt sociálního podnikání (25x)
První gigawatthodiny elektrické energie vyrobily dvě turbíny s těmito ženskými jmény v elektrárně Štětí z labské vody. T...
Škoda Transportation dokončila dodávku tramvají do maďarského MiskolceŠkoda Transportation dokončila dodávku tramvají do maďarského Miskolce (21x)
Plzeňská Škodovka úspěšně zakončila projekt dodávky tramvají pro město Miskolc. Škoda Transportation v minulých dnech př...

NEJlépe hodnocené související články

REPONT s. r. o.: 10 let práce na dopravních a inženýrských stavbáchREPONT s. r. o.: 10 let práce na dopravních a inženýrských stavbách (5 b.)
Firma REPONT s. r. o. v letošním roce oslavila desetileté výročí působení na trhu dopravních a inženýrských staveb. Její...
Varšava chválí stavbaře z Metrostavu (5 b.)
Předáním modernizované části okruhu S8 a mostu Generála Stefana Grota-Roweckiego přes Vislu ve Varšavě investorovi završ...
Trojský most získal v tvrdé konkurenci mezinárodní oceněníTrojský most získal v tvrdé konkurenci mezinárodní ocenění (5 b.)
Významného ocenění na mezinárodním poli se dostalo stavbě Trojského mostu v Praze. Evropské sdružení ocelových konstrukc...

NEJdiskutovanější související články

„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“ (1x)
říká jen v lehké nadsázce Ing. Mojmír Nejezchleb. S náměstkem generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy jsme se ba...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice