KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    4/2013 - říjen

4/2013 - říjen

Editorial

Vstříc vražedné zimě

Až se jednou nestranný pozorovatel podívá na mikrodějiny sektoru dopravy a inženýrského stavitelství v roce 2013, bude to pohled veskrze tragikomický.

Že patnáctý ministr dopravy, toho času v demisi, rozpoutal personální zemětřesení, aby dosadil své věrné, to až tak nepřekvapí. „Mocní“ vždy kolem sebe shromažďovali suitu služebníků a prospěchářů. I když se dá silně polemizovat, zda by členové vlády v demisi měli dělat tak zásadní opatření. Ale budiž.

Co ale překvapí, je hloubka některých zásahů. Brutální boj mezi zájmovými skupinami na ministerstvu dopravy, Českých drahách a investorských organizacích paralyzuje už tak těžce zkoušený obor, jakým dopravní (a hlavně silniční) stavitelství letos je.

Stavební firmy dodělávají velké projekty z minulých let a nové jednoduše nejsou dostatečně připravené, aby se mohlo okamžitě stavět. Samozřejmě můžeme (oprávněně) shazovat vinu na Víta Bártu a jeho hloupé pozastavení projektování, to ale v současné situaci stavařům nepomůže. A místo toho, aby ŘSD zadávalo práci jako o život, mění ministr vedení. Jak dlouho se asi bude Pavel Kočica (nic proti němu – ostatně neznám ho jako většina stavební obce) rozkoukávat v nové funkci? Zvláště na prahu předčasných voleb, které zase všechno změní?

Od vzniku České republiky ještě nevládla v silničním stavitelství taková nervozita jako letos. Prakticky všichni (s výjimkou části projektantů) se obávají letošní zimy a očekávají bankroty, které se nevyhnou ani velkým firmám. Neříkám, že je třeba šířit paniku, protože novou infrastrukturu potřebujeme, peníze na ní jsou (minimálně nevyčerpané evropské) a kapacity hladových firem též.

Jen chybí vůle celého sektoru se dohodnout a zabránit největší krizi v silničním stavitelství za posledních x let. A je na politicích, aby si uvědomili, že armáda nezaměstnaných stavebních dělníků přijde stát dráž, než podpora stavebního sektoru. Ten potřebuje jen stabilní investorské organizace, alespoň minimální zakázkovou jistotu a rozumné financování.

Uvidíme po volbách, zda jde o neřešitelný rébus.

Petr Svoboda,
šéfredaktor

Obsah

Pohled investora

Výstavba dálnice D3

Oprava Nuselského mostu

Silniční stavby

Zajímavosti z oboru

Materiály pro vozovky

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice