KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Materiály    Asfaltová směs VIAPHONE® je řešením pro snížení hluku

Asfaltová směs VIAPHONE® je řešením pro snížení hluku

Publikováno: 10.12.2013
Rubrika: Materiály

V rámci zlepšení kvality života svých občanů se zástupci měst a obcí snaží mimo jiné také o snížení hluku. Jedním z takových je valivý hluk vznikající při styku pneumatiky s povrchem vozovky. Nové asfaltové směsi VIAPHONE® umí snížit jeho hladinu na úroveň odpovídající 50% snížení intenzity dopravy při zachování velmi dobrých protismykových vlastností.

Stále více se v České republice začíná využívat prostředků limitujících dopady z rostoucí dopravy na obyvatele. Pro snižování hluku z dopravy lze použít mimo jiné stále rozšířenější asfaltové směsi. Jednou z nich je také VIAPHONE®, kterou u nás používá společnost EUROVIA CS. Její kvalitu již ocenila zlatou cenou České stavební akademie.

Podobnými technologiemi lze dosáhnout omezení hladiny hluku o 5 – 8 dB. Snížení hladiny hluku o 5 dB již přitom odpovídá redukci intenzity dopravy o polovinu. Speciální asfaltové směsi jsou použitelné pro pozemní komunikace v zastavěném i nezastavěném území, přičemž opodstatněnost těchto technologií je v případě dopravních rychlostí nad 30 – 40 km/h pro osobní vozidla a nad 70 km/h pro nákladní vozidla.

V Praze tuto směs společnost EUROVIA CS pokládala na pokusném úseku v Praze Horních Počernicích, ve Slezské ulici, v ulici 5. května (severojižní magistrála), v Podbabské ulici a v ulici K Barrandovu. Mimo Prahu leží VIAPHONE® na silnici III/22222 u obce Hájek u Karlových Varů, na silnici II/324 mezi Starým Hradištěm a Pardubicemi. Po následném měření hluku v místech, kde je tento povrch, se ukázalo, že VIAPHONE® skutečně výrazně snižuje hlučnost silničního provozu.

SMĚS ZVYŠUJE I BEZPEČNOST DOPRAVY
Asfaltová směs s nízkou hlučností VIAPHONE®, kterou vyvinula společnost Eurovia ve Francii, je zároveň, oproti drenážnímu asfaltu, méně náchylný k zanesení. Svými vlastnostmi je vhodnou volbou pro výstavbu městských a příměstských komunikací a údržbu městských ulic, průtahů a kruhových křižovatek či příměstských a příjezdových komunikací.

„Jemnozrnnost směsi VIAPHONE® snižuje hluk způsobený pneumatikami vozidel na hrubém povrchu vozovky. Vlákna napuštěná asfaltem totiž působí jako takový tlumič hluku,“ vyzdvihuje přednosti této technologie Ing. Michal Sýkora, technický ředitel EUROVIA CS, a. s.

VIAPHONE® je asfaltová směs zrnitosti 0/8 mm s vysokým obsahem hrubého kameniva. Obecně se jako pojivo používá silniční asfalt s přídavkem organických vláken. V závislosti na velikosti dopravního zatížení lze vybrat také některý polymery modifikovaný asfalt. Relativně vysoký obsah pojiva zlepšuje zpracovatelnost směsi VIAPHONE® a usnadňuje pokládku. Výrazně také zvyšuje bezpečnost jízdy. „Složení, zejména přetržitá křivka zrnitosti, zajišťuje směsi VIAPHONE® velice dobré protismykové vlastnosti,“ doplňuje výhody Ing. Michal Sýkora.

Asfaltový beton VIAPHONE® je určen pro velmi tenké vrstvy a pokládá se v tloušťce 20 – 30 mm. Pokud je podklad příliš nerovný, nejprve se musí provést jeho vyrovnání. VIAPHONE® má velmi zajímavou, homogenní strukturu povrchu. Jeho malá tloušťka eliminuje potřebu výškových úprav prvků inženýrských sítí ve vozovce a omezuje problémy s napojeními.

Základní limity pro venkovní hluk (např. u obytných domů)

Venkovní hluk Den (6:00 - 22:00) Noc (22:00 - 6:00)
Základní limit – pro hluk jiný než z dopravy 50 dB 40 dB
Pro hluk ze silniční dopravy 55 dB 45 dB
Pro hluk z železniční dopravy 55 dB 50 dB
Pro hluk z hlavních silnic 60 dB 50 dB
Pro hluk v ochranných pásmech drah 60 dB 55 dB
Pro starou hlukovou zátěž* 70 dB 60 dB
Pro starou hlukovou zátěž u železničních drah* 70 dB 65 dB

* Starou hlukovou zátěží se rozumí stav hlučnosti způsobený silniční a železniční dopravou na komunikaci, která byla zprovozněna před koncem roku 2000.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Vlákna napuštěná asfaltem působí jako tlumič hluku.Speciální asfaltové směsi jsou použitelné pro pozemní komunikace v zastavěném i nezastavěném území.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové směsi a vrstvy mostních vozovek – revize ČSN 73 6242 (159x)
V oblasti mostních asfaltových konstrukčních vrstev, které zahrnují ochranné vrstvy izolací a kryt vozovky musela být no...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (122x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (77x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

NEJlépe hodnocené související články

Ověření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiáluOvěření konstrukce pražcového podloží s využitím asfaltové směsi se 70 % R-materiálu (5 b.)
Příspěvek se zabývá alternativním uplatněním R-materiálu vzniklého z konstrukčních vrstev asfaltového betonu. Je uveden ...
Příhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásyPříhradové vibrační lišty Atlas Copco umožňují hutnit až 25 m široké pásy (5 b.)
Vibrační lišty na beton z dílny švédské firmy Atlas Copco patří ke světové špičce. Nejen proto, že nabízí řešení pro kaž...
Gumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltuGumoeko ELASTICKÁ polymerní směs CGA pro aplikaci do asfaltu (5 b.)
Výhody využití polymerní směsi: přídavkem polymerní směsi v asfaltu se zvýší jeho elasticita nezávisle na teplotě voz...

NEJdiskutovanější související články

Mýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republiceMýty a realita chování patinující oceli při jejím použití na mostních konstrukcích v České republice (4x)
Příspěvek se zabývá hodnocením výsledků tvorby ochranné vrstvy patinujících ocelí u ocelových konstrukcí, které byly umí...
Současné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešeníSoučasné problémy provádění diagnostického průzkumu netuhých vozovek a jejich možné řešení (1x)
Špatný stav našich silnic, často prezentovaný v médiích, není způsoben tím, že bychom silnice neuměli stavět. Hlavní pří...
Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství?Geopolymery: budoucnost mostního stavitelství? (1x)
Velký obdiv zcela jednoznačně patří stavitelům z dob minulých, jejichž důmyslné a propracované stavby po staletí zdobí k...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice