2/2016 - červen
Editorial
Až po krk v EIA aneb Evropa a MY
Ani tragický osud uprchlíků, ani zrušení kvót na jejich přerozdělení, ani „záchrana pomazánkového másla“ a kupodivu ani tlak na maximální vyčerpání dotací. Tématem číslo jedna české vlády v Evropské unii je pro letošní rok proces EIA, který brzdí 98 klíčových dopravních staveb v hodnotě kolem 130 miliard korun – toť slova premiéra Bohuslava Sobotky. Že se vláda snaží napnout maximální síly, aby pokračovala rozjetá příprava klíčových tahů, je samozřejmě (automaticky)
chvályhodné. Ale není od věci si připomenout několik maličkostí.
Všechny stavby a jejich vliv na životní prostředí se posuzovaly podle starého zákona z roku 1992. Přísnější novela zákona (vytvořená podle směrnice EU) vešla v platnost 1. 4. 2015. Evropská komise pravidelně a několik let Českou republiku upozorňovala, jaký vliv může mít na silnice, dálnice a výjimečně i železnice, které se připravovaly podle starého předpisu. Všechny vlády bez výjimky byly němé. A dnes jsou všichni napříč politickým spektrem překvapení, že se výstavba může o léta zpozdit.
Často jsem se v poslední pětiletce setkával na seminářích s frustrací evropských představitelů, že Češi absolutně nekomunikují a zcela absurdně nebojují za své zájmy v dopravním sektoru. Dokud tekly dotace na cokoliv, nic nás nezajímalo. Dnes bychom rádi dostali výjimku z nové EIA alespoň na desítku klíčových tahů, ale úředníkům v Evropě se moc nechce. Chyba nutně nemusí být na jejich straně…
Ale abychom byli spravedliví. Často se u nás nadává, že nejsme schopni postavit infrastrukturu stejně kvalitně a rychle jako v Německu či Francii. Podle tvrdých statistik je to pravda. Příprava trvá zoufale dlouho a do staveb se promítá politický populismus více, než je zdrávo. Na druhou stranu západní Evropa stavěla svou síť hlavně v 60. a 70. letech, kdy si příliš nemusela lámat hlavy s dopadem na životní prostředí či s vykupováním pozemků. Třeba Němci postavili mezi lety 1969 – 1979 úctyhodných 3 412,4 km dálnic, což je v průměru přes 310 km každý rok. Bez rychlé a bezproblémové přípravy by nezmohli nic.
Dnešní legislativní proces je o poznání složitější, ale přejme vládě, ať její diplomatická ofenziva uspěje. V zájmu celého sektoru.
Inspirativní čtení přeje
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Kolejový průmysl
- Centrální dispečerské pracoviště v Praze na Balabence
- Vlaky se budou řídit obdobně jako letadla
- CHVALIS: hydraulika šitá železnicím na míru
- „Vyrábíme sedadla pro všechny typy vozidel“
- SaZ pracuje na nových projektech dvoucestných záchranářských vozidel
- Společnost MITERAL představuje tři varianty řešení pro zvedání kolejových vozidel
- MONZAS, spol. s r. o. – specialisté na sdělovací a zabezpečovací zařízení
- Čtvrtý železniční balíček: konečně dohoda, která EU posune k liberalizaci
Železniční infrastruktura
- Colas Rail má více než 25 let zkušeností v oblasti navrhování, budování a obnovy vysokorychlostních tratí po celém světě
- Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí – II. část, úsek Horusice – Veselí nad Lužnicí skončila
- Modernizace trati Veselí nad Lužnicí – Soběslav
- Revitalizace trati Pardubice – Žírec nad Doubravou
- Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem - pokračování
- Systémy ochrany kolejnic tramvajových tratí – Ochrana proti bludným proudům DC trakčních soustav
- Rekonstrukce tramvajové trati Vršovická
- NOBA: nepřehlédnutelná protihluková stěna
- Odstranění propadu rychlosti na trati Lužná u Rakovníka – Chomutov, v úseku Žatec – Chomutov
- Rekonstrukce ŽST Horažďovice předměstí
- Nejdelší železniční tunel světa se otevřel
- Trychtýř globalizace v železniční dopravě
- Nasazení řešení prediktivní údržby v železniční dopravě: Co jsme se naučili v leteckém průmyslu
- Zvýšení trakčního výkonu napájecích stanic 2013–15: TNS Kerhartice (Ústí nad Orlicí), Oldřichov, Most a další akce
- Železnice na letiště: SŽDC připravuje variantu Střešovice
- Traťový úsek Benešov u Prahy – Votice pokrývá signál GSM-R
Zajímavosti z oboru
- Interakcia mostnej konštrukcie SO 201 s podložím – návrh hĺbkového zakladania mostov
- Zkušenosti s revitalizacemi parterů – 2. část Revitalizace Masarykova náměstí, Uničov, 2009
- Výroba a montáž mostu přes Svindersviken z poloostrova Kvarnholmen do Nacka, Stockholm, Švédsko
- Nové technologie silničního hospodářství Pardubického kraje
- Nejzdařilejší silniční stavba má vítěze
- Nákladní železniční dopravci založili sdružení ŽESNAD
- Ředitelství silnic a dálnic pokračuje s přípravou středočeské části dálnice D3
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.