KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Systémy ochrany kolejnic tramvajových tratí – Ochrana proti bludným proudům DC trakčních soustav

Systémy ochrany kolejnic tramvajových tratí – Ochrana proti bludným proudům DC trakčních soustav

Publikováno: 23.6.2016
Rubrika: Železniční infrastruktura

Pokud jsou kolejnice tramvajové dráhy, elektrizované stejnosměrnou (zkr. DC) trakční soustavou v kontaktu s podložím, velmi často dochází ke korozi tzv. bludnými proudy. Intenzita proudu dosahuje až několik desítek ampér. Z Faradayova zákona přitom vyplývá, že stejnosměrný bludný proud o velikosti 1 A způsobí za jeden rok elektrochemickou korozí ztrátu železa o hmotnosti 9,1 kg na každém výstupu proudu.

Tento jev při provozu tramvajových drah resp. rychlodrah zvyšuje náklady na údržbu a ohrožuje bezpečnost provozu. Jedním z možných opatření proti účinkům bludných proudů je ve smyslu ČSN EN 50122-2 elektricky odizolovat jízdní kolejnice (jakožto zpětný vodič) od podloží. Společnost SCHOMBURG pro tento účel vyvinula a od roku 2010 používá systém stříkané ochrany povrchu GEPOTECH-10/25 na bázi polymočoviny (tj. polyurea – PUA) s vysokým izolačním účinkem proti bludným proudům.

Systém se skládá z těchto složek:

  • Primer-2000 (základní nátěr pro kovové kontaktní plochy)
  • GEPOTECH-10/25 (stříkaná izolace proti bludným proudům)

Izolace se aplikuje na kolejnice a výhybkové konstrukce tzv. hotspray technologií (stříkání za tepla). Fáze vytvrzování trvá přibližně 10 sekund. Takto ošetřené kolejnice získají pasivní ochranu proti korozi. Izolant polymočovina se vyznačuje vysokou odolností proti nárazu a oděru a přispívá k prodloužení jejich životnosti.

Zhotovení takové povrchové úpravy zvládne provést realizační firma po běžném zaškolení producenta systému. Potřebné je pouze technické vybavení pro stříkání polymočoviny za tepla.

Např. v roce 2011 se touto technologií realizoval projekt pro dopravní podnik Remise Beverwaard v holandském Rotterdamu, v rámci kterého se polymočovinou GEPOTECHem-10/25 ošetřilo 38 výhybkových konstrukcí délky 18 m. Rychlá aplikovatelnost a vytvrzování materiálů umožnily zrealizovat tyto práce za 10 dní, přičemž se jednalo celkově o 1 200 m kolejnic. Nejprve se ocelový podklad zbavil rzi a okraje ošetřovaných povrchů se oblepily lepicími páskami. Následně se aplikoval základní nátěr Primer-2000. Po technologické přestávce > 10 minut se přistoupilo ke stříkání samotné izolace proti bludným proudům GEPOTECH-10/25 při pracovní teplotě materiálu 80 °C. Po 30 až 40 sekundách už bylo možné izolaci mechanicky zatížit, což umožnilo bez časových prostojů expedovat hotové výhybkové konstrukce na venkovní sklad.

Výhody stříkané izolace GEPOTECH-10/25:

  • vodotěsná izolace a ochrana proti korozi
  • izolace proti bludným proudům v souladu s EN 50122-2 a EN 50162
  • vysoká elasticita
  • vysoká odolnost vůči oděru a rázu
  • vysoká chemická odolnost
  • odolnost vůči povětrnosti
  • odolnost vůči chemikáliím
  • velmi dobrá přilnavost systému k podkladům

SYSTÉM PRUŽNÉHO TĚSNĚNÍ SPÁR
Pokud je tramvajové těleso zakrytované vozovkou a vystavené kombinované dopravě tramvají, osobních a nákladních aut, působí na kolej a výplň spáry různá zatížení. Takováto situace představuje velkou výzvu z hlediska trvanlivosti, je ovšem pro městské křižovatky nevyhnutelná. Použitím patentovaného „Systému spár Drážďany“ zkráceně FSD (něm. Fugen System Dresden) jsou splněny předpoklady pro dlouhou životnost celé konstrukce. Zkušenosti s jeho více než desetiletým praktickým používáním bez nutnosti údržby hovoří samy za sebe.

Systém se skládá z těchto složek:

  • INDUFLEX-VK-TKF-2000mv (samonivelační zálivka za studena, na bázi polysulfidu)
  • Primer-2000 (základní nátěr pro kovové kontaktní plochy)
  • Primer-2000-S (primer pro nasákavé kontaktní plochy)
  • Primer-2000-A (primer pro asfaltové kontaktní plochy)

Spárovací zálivková hmota se aplikuje mezi tramvajovou kolejnici (pevná jízdní dráha) a silniční povrch, který může tvořit „zmonolitněná“ žulová dlažba, cementobetonový anebo asfaltový kryt vozovky.

INDUFLEX-VK-TKF-2000mv se může použít nejen v rovných úsecích, kde se uvažuje s nižším dynamickým zatížením. Zálivka je vhodná pro úseky s vyššími uvažovanými deformacemi – např. v obloucích s poloměrem menším než 70 m. Zálivka je velmi dobře využitelná i pro úseky s vyšší návrhovou rychlostí tramvají.

Realizaci by bylo možné popsat několika body:

  1. Nejprve se boční plochy spáry zbaví nečistot a separačních látek pomocí otryskávacího zařízení anebo frézováním.
  2. Na dno spáry se položí oddělovací vrstva.
  3. Následným použitím systémového penetračního přípravku (primeru) se zvýší přilnavosti k různorodým bočním kontaktním plochám a zajistí dlouhá životnost spáry. 
  4. Po technologické přestávce v délce min. 30 minut je možné přistoupit k samostatnému vyplnění spáry. Spára se nevyplňuje až k povrchu kolejnic a vozovky, ale těsnící zálivka se ukončí pod touto úrovní, aby se vyloučil přímý kontakt s koly vozidel. INDUFLEX-VK-TKF-2000mv je samonivelační zálivka, její konzistence ale umožňuje spolehlivou zálivku spáry i v úsecích sesklonem až do 10 %, a to v jednom pracovním kroku a „bez stékání“.

Po 3 hodinách je povrch spárovací zálivky již natolik stabilní, že ani případný předčasný přejezd přes spáry nezpůsobí žádná poškození.

INDUFLEX-VK-TKF-2000mv může přenášet vysoké namáhání vznikající v důsledku roztažnosti, stlačování nebo střihových sil ve spáře. Prodloužené intervaly pro údržbu spár dovolují delší doby provozu tratě. V porovnání s ostatními spárovacími hmotami jsou tak podstatně sníženy náklady na opravy a údržbu.

Výhody INDUFLEXu-VK-TKF-2000mv:

  • samonivelační
  • při aplikaci nestékává na plochách se sklonem ≤ 10 %
  • trvale stabilní vůči poklesu tramvajových kolejí do 3 mm
  • spolehlivě přenáší tahové zatížení u oblouků tramvajových kolejí s poloměrem < 70 m
  • spolehlivá přilnavost k asfaltovému a cementobetonovému krytu vozovky, k žulové dlažbě a k ocelovým povrchům
  • odolná vůči oděru (lze mechanicky čistit kartáčovými stroji)
  • odolná v teplotním intervalu –40 °C až +100 °C při zachování elasticity
  • odolná vůči povětrnostním vlivům, posypovým solím
  • elektricky nevodivá, nevzniká statický náboj
  • po krátké době pojízdná
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Náměstí Postplatz v DrážďanechLokální ošetření oblasti upevňovacích prvků na tramvajové trati s otevřeným štěrkovým kolejovým ložemCeloplošní ošetření výhybkové konstrukce v případě zakrytovaného tramvajového tělesaKladení vhodného pásu/oddělovací fólie do spáryNanášení penetrace na kontaktní plochy spáryRealizace zálivky spáryHotové těsnění spáry

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (93x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...
Nová podbíječka Unimat ve stáji SkanskaNová podbíječka Unimat ve stáji Skanska (48x)
Skanska rozšířila své portfolio kolejové mechanizace o nejmodernější typ podbíječky od firmy Plasser & Theurer....
Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim;1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad LabemModernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim;1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem (47x)
Navzdory odvěké rivalitě města mechu a města perníku, jak se Hradec Králové a Pardubice vzájemně mírně hanlivě nazývají,...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice