5/2015 - listopad
Editorial
Polské vítězství
Polsko má dlouhodobě pověst pohřebiště stavebních společností. I čeští a slovenští stavaři si několikrát spálili prsty a z polského investora se stal v nadsázce několikanásobný vrah hospodářských výsledků firem. Když Metrostav ohlásil, že získal v Polsku zakázku na část obchvatu Varšavy, málokdo věřil, že nedopadne stejně špatně. I místní jednička na trhu Budimex se projektu bála natolik, že raději zdvojnásobila nabídkovou cenu. Poláci jednoduše nevěřili, že se dá složitý obchvat za tak krátkou dobu a tak malé peníze postavit. Metrostav uspěl a navrch vyhrál obří zakázku v Gdaňsku. Jak a díky čemu, to se dočtete v aktuálním čísle Silnic železnic.
V zahraničí se daří i dalším firmám. Hochtief úspěšně válčí na Slovensku, Subterra zrekonstruovala v maďarském Székesfehérváru železniční stanici a zajímavou studii pro lotyšské železnice zrealizoval SUDOP Praha. I proto jsme věnovali v čísle zahraničním stavbám samostatný blok.
Mimochodem v čísle, které se na sto stranách věnuje výlučně železniční infrastruktuře. Železnice zažívá nejbouřlivější rok své polistopadové existence. Staví se po celé republice a pokusili jsme se zmapovat alespoň to nejdůležitější, co se děje kolem českých kolejích. Včetně investičních plánů SŽDC, které v rozsáhlém rozhovoru představuje Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele pro modernizaci dráhy.
Inspirativní čtení přeje,
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Železniční infrastruktura
- Na trati pro budoucnost
- Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby
- Mostní a inženýrské objekty v modernizovaném úseku trati Rokycany – Plzeň
- V úseku Veselí nad Lužnicí – Soběslav se po železnici cestuje pohodlněji
- Revitalizace trati Hradec Králové – Jaroměř – Trutnov v poločase
- Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí, 1. část, Ševětín – Horusice
- Význam zahraničních zakázek roste, doma nás zajímají i technicky náročné stavby na železnici
- Rekonstrukce haly ve stanici Praha hlavní nádraží
- Trať Praha‑Smíchov – Rudná u Prahy – Beroun s dálkovým ovládáním je v provozu
- Pardubice – letmé ohlédnutí
- Hrochostroj a. s. – nejmladší člen skupiny enteria a. s.
- Na modernizovaném úseku Stéblová – Opatovice nad Labem leží jedna z nejdelších výhybek v Česku
- Řada/systém NOBA – komplexní řešení nejen protihlukových stěn
- Optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice, část v km 332,200 – 333,076 SO 33-19-01.02 Louky nad Olší – Dětmarovice, most v km 332,420
- Rekonstrukce mostu v km 38,816 trati Lovosice – Česká Lípa SO 101 – montáž mostu
- Rekonstrukce mostu přes řeku Labe v km 38,816 trati Lovosice – Česká Lípa
- Rekonstrukce mostu v km 38,816 trati Lovosice – Česká Lípa – předepnutí mostních pilířů P3 a P4
- Dvoucestná rypadla Atlas s unikátním systémem Carsy jsou v plné zátěži v Česku i na Slovensku
- Výhybky se zpružněnými uzly upevnění v ŽST Ústí nad Orlicí
- Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu
- Zakázková výroba železniční techniky vyžaduje speciální přístup i způsoby financování
České projekty v zahraničí
- Nádraží v Garmisch-Partenkirchenu – těsnící injektáže konstrukcí
- Rekonstrukce železniční stanice Székesfehérvár
- Lotyšsko: návrh elektrizace tratí systémem 2 × 25 kV
- Tunel Považský Chlmec – zahájení prací na definitivním ostění tunelu
- Rekonstrukce a modernizace Mostu Generała Stefana Grota-Roweckiego ve Varšavě
- V Polsku už nás vnímají jinak, i proto jsme vyhráli obchvat Gdaňsku
- Komplexní povrchová úprava ocelové konstrukce Mostu Generała Stefana Grota-Roweckiego
Zajímavosti z oboru
- Oprava Nuselského mostu pokračuje
- Posuvné pracovní vícepodlažní lávky pro sanaci nosné konstrukce mostu
- Montáž zavěšeného lešení na Nuselském mostě
- Zálivkové a sanační hmoty na bázi epoxidu. Značka PCI se uplatňuje na poli fixace a kotvení v mostních tělesech
- Ascendum Stavební stroje Slovensko: stavební stroje VOLVO do nejtěžších podmínek
- I/15 Litoměřice, mosty ev. č. 15-040, 15-041, 15-042 a 15-043
- Senzor pro určení výšky sněhu SHM-30: moderní řešení pro silnici i železnici
- Rekonstrukce Žďákovského mostu, Polemika k článku firmy COLAS z čísla 4/2015 časopisu Silnice Železnice
- Návrh odvodnění dálničního mostu při rekonstrukci
- Nový portál pomůže řidičům zorientovat se v dopravě
- Vysoká hustota osob při hromadných akcích jako rizikový faktor
- Sanace pemrlovaných omítek mostu pomocí prefabrikovaných směsí
- DEJTE SI DO DIÁŘE: Jubilejní ročníky dopraváckých akcí v Pardubicích
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.