KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Stavební stroje    Hrochostroj a. s. – nejmladší člen skupiny enteria a. s.

Hrochostroj a. s. – nejmladší člen skupiny enteria a. s.

Publikováno: 3.2.2016
Rubrika: Stavební stroje

V segmentu dopravních staveb, zejména u rekonstrukcí a výstaveb železniční infrastruktury, došlo za poslední období k několika výrazným změnám. Na straně stavební produkce bylo první pozitivní změnou zvýšení objemu finančních prostředků do rozvoje a údržby dopravní infrastruktury na roky 2015 – 2017.

Na straně druhé již několik let za sebou klesala podpora jednoho ze strategických partnerů, který dodává těžkou kolejovou mechanizaci na rekonstrukci železničního svršku pro společnost Chládek a Tintěra Pardubice a. s. Zatímco ještě před pěti lety se jednalo v podstatě o monopolního a kvalitního dodavatele, postupem času došlo k útlumu mechanizačního parku a personálním ztrátám a to i přes neúspěšné pokusy o další řádnou spolupráci. Reakcí na tento negativní trend bylo nezbytné hledat adekvátní substituci.

Pořízení a provozování těžké kolejové mechanizace je ekonomicky a personálně náročná činnost. Z toho důvodu byl vybrán vhodný partner v zahraničí, který již technologie pro výstavbu a rekonstrukci železničního svršku a spodku vlastní. Tak došlo ke spojení kvalitního lidského potenciálu na straně řízení a vlastní výstavby při znalosti místního stavebního trhu.

Akciová společnost Hrochostroj vznikla v červnu s prvotním úmyslem zajistit podporu kolejové mechanizace pro čtyři samostatné právní subjekty – Chládek a Tintěra Pardubice, Chládek a Tintěra Litoměřice, Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod a Hroší stavby Morava. Předmětem této podpory je zajištění kvalitního personálu a potřebné kolejové mechanizace pro účely výstavby a údržby kolejového svršku a spodku jako jsou podbíječky pro směrovou a výškovou úpravu kolejí a výhybek, štěrkové pluhy pro úpravu štěrkového lože, čističky kolejového lože s následným odvozem vytěženého materiálu a další. Hrochostroj se mimo jiné specializuje na zprostředkování potřebných technologií od německého partnera firmy Schweerbau GmbH & Co. KG pro celý český trh. Filosofie společnosti Hrochostroj a. s. je založena na třech pilířích: BEZPEČNOST, KVALITA, RYCHLOST.

Popis strojního parku Hrochostroje:
UNI 08 475 4S univerzální automatická strojní podbíječka určena pro směrovou a výškovou úpravu kolejí a výhybek, zejména na betonových pražcích, vyrobená firmou Plasser & Theurer. Vzhledem k návrhu těžších konstrukcí výhybek na betonových pražcích patří tento typ podbíječky k nejvíce nákladovému efektivnímu řešení podbíjení výhybek napříč všemi kontinenty.

Typ 08 475 4S, který je provozován v ČR, byl vyroben v roce 1996, nicméně v roce 2010 prošla generální opravou, dle německých standardů. Rozdíl oproti provozovaným typům v ČR, je integrace zametacího zařízení na úpravu štěrkového lože, který si vynutil i prodloužení soupravy z původních 27,440 m na celkovou délku 33,390 m. Hmotnost soupravy je 100,000 tun. Maximální rychlost samostatně je 90 km/h, tažené soupravy pak 100 km/h. Podbíječka je vybavená přídavným zvedacím zařízením pro odbočnou větev výhybky a zároveň i možnost vysunout podbíjecí agregáty do vzdálenosti 3,3 m od osy koleje. Součástí podbíjení je zhutňování štěrku za hlavami pražců. Navádění stroje je elektronické (dle předem vložených dat APK). Pracovní výkon se pohybuje od 200 – 400 m/h, směrová a výšková úprava jednoduché výhybky je cca 30 min.

SSP 100 – kolejový pluh určený na úpravu štěrkového lože do profilu v koleji i výhybkách. Je vybaven bočními radlicemi, ve střední části je pluh s přestavitelnými radlicemi a v zadní části se nachází zametací zařízení. Jedná se o osvědčený typ od výrobce Deutsche Plasser, který je již v české republice využíván. Základní délka stroje je 17,125 m, hmotnost 38,000 t, maximální rychlost samostatně i tažené 100 km/h. Tato jednotka je dodána bez násypky.

SPML 16-2 (jménem LOLA) – kolejová bruska, která je konstruována pro úpravu, případně obnovu příčného profilu kolejnice podle požadavků evropských standardů na přejímku reprofilace kolejnic v koleji. Výrobcem této brusky je americká firma LORAM a je koncipována jako táhlem nedělitelná spojená souprava dvou vozů. Brousící vůz obsahuje 16 nezávislých rotačních brusek poháněných hydromotory, včetně jejich hydraulického ovládání jejich polohy a přítlaku. V primární části je umístěno stanoviště 1. strojvedoucího, jednotka hydrostatického pohonu, včetně nádrže s hydraulickou stabilní hasící jednotkou. V sekundárním voze je umístěno stanoviště 2. strojvedoucího, diesel-generátorová jednotka, kompresor na odsávání prachu a filtrace vzduchu a nádrž pro naftu a vodu. Celková délka soupravy je 34,00 m (bez nářaďového vozu), hmotnost 123,000 tun. Pracovní výkon v podmínkách české republiky je cca 4 000 m reprofilace nových kolejnic za osmihodinovou směnu.

Dvoucestná čistička ZRM 79, určená k čištění kolejového lože v celém jeho průřezu se při práci pohybuje na koleji nebo na pásech. Je vybavena tažným a narážecím ústrojím, přenos výkonu je hydrostatický, hlavní rám je uložen na dvounápravových podvozcích a dvou samostatných nápravách s plovoucím uložením. Energie pro pojezd i ostatní pracovní agregáty zajišťuje diesel-hydraulický pohon. Hlavním pracovním zařízením je těžební řetěz, systém dopravních pasů a síťový třídič. Reálný výkon při čištění je 100 – 150 m/hod., při plném těžení 50 – 80 m/hod. Hloubka záběru pod ložní plochou pražce je 30 – 40 cm.

Součástí čističky jsou přepravníkové vozy MFS 40 pro odvoz a dovoz sypkého materiálu, v počtu pěti kusů, s jedním ochranným vozem. Výrobcem je firma Plasser & Theurer, délka jednotlivých vozů je 18,3 m a celková délka soupravy činí 105,3 m včetně ochranného vozu. Objem materiálu na vůz je 40,0 m3 o hmotnosti, až 72,0 t. Každý vůz je vybaven samostatným spalovacím motorem a hydraulickým agregátem.

Ve stavební sezóně 2016 bude připravena univerzální podbíječka 08 275 3S určena pro směrovou a výškovou úpravu kolejí i výhybek. Dále traťová podbíječka 08 – 32 Duomatic pro směrovou a výškovou úpravu kolejí, která bude nabízená ve společné lince s čističkou kolejového lože. Obě podbíječky budou vybaveny navigačním systémem ASPATIC II.

Spolupráce s německým partnerem Schweerbau GmbH & Co. KG pokračuje nejen v pronájmu již zmíněné mechanizace, která je trvale alokována v České republice, ale i v zprostředkování dalších technologií. Názorným příkladem byl provoz strojní linky na konkrétní krátkodobou akci. Jednalo se o opravu geometrických parametrů koridorových tratí na Olomoucku v rozsahu 96 km pro sdružení firem Chládek a Tintěra, Pardubice, Hroší stavby Morava a Sežev-Reko. Na této akci se podílela expresní podbíječka 09-3X s integrovaným dynamickým stabilizátorem a štěrkovým pluhem SSP 110 s násypkou. Podbíjení probíhalo výhradně v nočních směnách s průměrným výkonem podbíjení 1,5 km/hod.

Společnost Hrochostroj a. s. prokázala od svého založení a v průběhu druhé poloviny stavební sezóny svou nezastupitelnou roli ve strategickém rozvoji svého největšího odběratele – společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a. s. Stabilizace výrobního portfolia se předpokládá v oblasti čištění štěrkového lože, směrové a výškové úpravě kolejí a výhybek, úpravě štěrkového lože a broušení kolejí. Další rozvoj v střednědobém horizontu je plánován o rozšíření segmentu v pokládce výhybek a kolejových součástí kolejovými jeřáby. Zároveň pokračuje úzká spolupráce s německým partnerem Schweerbau GmbH & Co. KG s využitím všech technologií při rekonstrukci železničního svršku a spodku. Samostatnou kapitolou je pak ošetřování kolejnic broušením, frézováním a hoblováním. V rámci snižování hlukové zátěže se bude využívat tzv. oscilační broušení, při kterém se snižuje akustická drsnost kolejnic.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Automatická strojní podbíječka (výhybková) 08 475 4SBroušení kolejí bruskou SPML 16-2 v žst. Ústí nad OrlicíČistička ZRM 79 ve zkušebním provozuOprava GPK Olomouc, Foto: Ing. Volek

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Základní členění strojů využívaných v pozemním stavitelstvíZákladní členění strojů využívaných v pozemním stavitelství (87x)
Když si člověk položí otázku, jaké stavební stroje zná a k čemu se vlastně využívají, může dojít k závěru, že u většiny ...
Recyklace vzniklé stavební suti s možností jejího využitíRecyklace vzniklé stavební suti s možností jejího využití (69x)
Objem odpadů všeho druhu se každoročně zvyšuje a stává se tak jedním z hlavních problémů ochrany životního prostředí a j...
Hlavní zásady bezpečnosti při práci se stavebními strojiHlavní zásady bezpečnosti při práci se stavebními stroji (64x)
Cílem tohoto článku je čtenáři poskytnout přehled hlavních zásad bezpečnosti při práci se stavebními stroji. Bezpečnost ...

NEJlépe hodnocené související články

Při opravě trati AŽD Praha nasadí Swietelsky Rail stroj, který v Česku ještě nebyl. Dobu rekonstrukce zkrátí o tři dny Při opravě trati AŽD Praha nasadí Swietelsky Rail stroj, který v Česku ještě nebyl. Dobu rekonstrukce zkrátí o tři dny (5 b.)
Mimořádnou podívanou nabídne rekonstrukce kolejí na severočeské trati Čížkovice – Obrnice, patřících AŽD Praha. Společno...
Bourací kladiva Atlas Copco COBRA: kompaktní stroje s neuvěřitelnou silou (5 b.)
Když potřebujete bourací či podbíjecí kladivo s vysokým výkonem, nemusíte kupovat jen elektrické nebo pneumatické. Atlas...
Efektivní využití věžových jeřábů na stavbáchEfektivní využití věžových jeřábů na stavbách (5 b.)
Značné množství zabudovávaného materiálu při výstavbě objektů si vyžádalo rozvoj strojů a zařízení pro svislou dopravu. ...

NEJdiskutovanější související články

Zajímavé aplikace zvedání a vysouvání konstrukcí na tyčích v roce 2011Zajímavé aplikace zvedání a vysouvání konstrukcí na tyčích v roce 2011 (3x)
Článek pojednává o realizacích společnosti MTEK, s. r. o., a to jak v rámci České republiky, tak v zahraničí. Konkrétně ...
Dvoucestné rypadlo Terex 1604 ZW míří do PrahyDvoucestné rypadlo Terex 1604 ZW míří do Prahy (2x)
Dvoucestná rypadla Terex jsou zatím stále jedinými speciálně vyráběnými stroji na českém trhu. Speciální v tom, že se ne...
Bourací kladiva Atlas Copco COBRA: kompaktní stroje s neuvěřitelnou silou (1x)
Když potřebujete bourací či podbíjecí kladivo s vysokým výkonem, nemusíte kupovat jen elektrické nebo pneumatické. Atlas...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice