5/2014 - listopad
Editorial
K čemu je věda
Připravili jsme pro vás číslo plné železničních staveb. Rekonstruují se významné železniční uzly, v plném proudu běží práce na koridorech a do železnice jako celku sype stát i díky evropským dotacím desítky miliard korun. A podle generálního ředitele SŽDC Pavla Surého bude pro stavaře ještě lépe. „Po zkušenostech z minulosti neponecháváme nic náhodě. Dnes už mi na stole leží řada perfektně připravených projektů na OPD 2, které stačí jen podat. Jsme daleko lépe připraveni,“ je přesvědčený Surý na prahu nového operačního programu. I proto jsme se rozhodli zmapovat nejen stavby, které už běží, ale i přípravu dlouho diskutovaných vysokorychlostních tratí.
Jestliže silničáři musí čekat, až se konečně ve velkém rozjede příprava nových komunikací, železnice může mít na mnoho let vystaráno. Pokud SŽDC zvládne rozjezd nových staveb personálně, stavební sektor se dokáže „domluvit“ na rozumných cenách s normální marží a cestující přežijí rychle se množící výluky na tratích. Česká republika se dočkala (dalšího) nového ministra dopravy. Silnice železnice vycházejí pětkrát ročně a jeden ministr má tak životnost necelé dvě a půl vydání. V redakci jsme velmi zvědaví, zda nový vládce nad dopravou Dan Ťok přežije Silnice železnice č. 3/2015. Stal by se nejdéle sloužícím ministrem od dob stavaři milovaného Víta Bárty.
Český akademický svět má u veřejnosti pověst odtažitého a od reality odtrženého souboru badatelů, jejichž přínos do praxe se rovná – až na mediálně vděčné výjimky – nule. Lidé často nerozumí složitému jazyku výzkumníků, natož aby si dokázali představit aplikaci zdánlivě zbytečného bádání v běžném životě. Přitom zrovna výstavba dopravní infrastruktury je dobrým příkladem, jak se dá efektivně propojit věda s byznysem.
Na ČVUT v Praze založili na začátku roku 2013 Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI) a v aktuálním čísle publikujeme první sérii výsledků, které vzešly ze spolupráce předních výzkumných ústavů a sedmnácti stavebních firem.
Přeji Vám klidný zbytek roku,
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Přestavba železničních uzlů
- Díky rekonstrukci budou vlaky na hlavním nádraží v Olomouci brzdit až u nástupišť
- Rekonstrukce železniční stanice Olomouc - pokračování 2014
- ALPINE staví na železnici: Rekonstrukce žst. Olomouc
- Stavba „Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí“ jde do provozu
- Průjezd železničním uzlem Ústí nad Orlicí
- Kdybychom nevyvinuli ETCS, konkurence nás převálcuje
- Průjezd uzlem Plzeň ve směru III. tranzitního železničního koridoru
- Přestavba železniční stanice Plzeň: „Uzel Plzeň, 1. stavba – přestavba pražského zhlaví“
- Díky zahraničním stavbám si stále držíme své postavení v podzemí
- Modernizace trati Rokycany – Plzeň vstupuje do další fáze
- Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav – dokončení stavby
Železniční infrastruktura
- Stavba „ETCS – I. koridor úsek Kolín – Břeclav státní hranice Rakousko/Slovensko“ v polovině
- Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora
- OHL ŽS, a. s. pokračuje v realizaci koridorů v jižních Čechách
- Rozhovor s Lumírem Pyszkem, ředitelem výstavby za OHL ŽS, a. s., Závod Železnice
- Modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora, stavební objekty SO 65-20-01 a SO 65-20-03
- SO 65-20-01 Nový železniční most v km 91,301 – přemostění dálnice D3
- Modernizace trati Veselí nad Lužnicí – Tábor, II. část, úsek Veselí nad Lužnicí – Doubí u Tábora, 1. etapa, Veselí nad Lužnicí – Soběslav
- Vysokorychlostní trať Praha – Benešov – Brno
- Vysokorychlostní železnice v České republice
- Modernizace řídicí techniky na železničních tratích v České republice: společnost ZAT dodává dispečerskou řídicí techniku a dálkovou diagnostiku technologických systémů
- Výpravní budovy a jejich dispoziční uspořádání díl 2: současné trendy v navrhování výpravních budov
- Aktuální úloha železniční dopravní technologie v procesu projektové přípravy staveb
- Bu-Vol, nejmoderněji zabezpečená regionální trať
- Technologie a finanční zhodnocení pro opravu a výměnu lepených izolovaných styků
Zajímavosti z oboru
- Prodloužení trasy A metra – Provozní úsek V.A (Dejvická – Nemocnice Motol)
- Trojský most v Praze
- Využijte služeb vědeckotechnického parku UVR Mníšek pod Brdy
- Na Slovensku chceme být aktivní v celém stavebním sektoru
- SO 201 Starý most – nosný systém MHD, prevádzkový úsek Janíkov dvor – Šafárikovo námestie v Bratislavě
- Statické posouzení konstrukcí „Starého mostu“ v Bratislavě v průběhu demontáže
- Ochrana skalných svahov použitím vysokopevnostných sietí
- Zajištění skalních svahů v portálové oblasti tunelu Omiš v Chorvatsku
- Miniokružní křižovatky – nenápadný pomocník
- Simulace provozu na turbo‑okružních křižovatkách
- Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu
- Speciální svodidlo z ArcelorMittal Ostrava pomohlo zachránit motorkáře před těžkým zraněním
- WP1: Příklady rozvoje a dalšího ověřování nových technologií v silničním stavitelství
- WP2: Nové technologie pro rychlá železniční spojení
- WP3: Mosty – efektivnější konstrukce s vyšší spolehlivostí a delší životností
- WP4: Využití vláknobetonu pro ostění tunelů
- WP4: Minimalizace rizik při výstavbě tunelů
- WP5: Ochrana životního prostředí a zelená dopravní infrastruktura
- WP6: Bezpečnost, spolehlivost a diagnostika konstrukcí
- WP7: Systémy hospodaření a posuzování trvanlivosti
- 5. odborná konference KONSTRUKCE 2014
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.