KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Zajištění skalních svahů v portálové oblasti tunelu Omiš v Chorvatsku

Zajištění skalních svahů v portálové oblasti tunelu Omiš v Chorvatsku

Publikováno: 5.1.2015
Rubrika: Zajímavosti

V souvislosti s výstavbou vysokokapacitní dopravní infrastruktury u obce Omiš bylo nutné provést ochranu proti pádu kamenů a kamenných bloků a tím předejít ohrožení obyvatel a nových staveb. Cílem bylo instalovat speciální zajištění skalních svahů a zachytit kameny, vážící až 13 tun a padající rychlostí více než 100 km/h. Stavební práce začaly na sklonu roku 2011 a byly úspěšně dokončeny v červnu 2012.

POPIS LOKALITY A VÝBĚR OCHRANNÝCH SYSTÉMŮ
Chorvatské město Omiš leží ve Střední Dalmácii přibližně 25 km jihovýchodně od Splitu na silnici D8. Do Jaderského moře u Omiše ústí řeka Cetina, která pramení v Dinárských horách.

Vlivem rostoucího počtu obyvatel a sílícího cestovního ruchu bylo nutné začít u obce Omiš s výstavbou přibližně 1,5 km dlouhého tunelu. Na základě zkušeností z minulosti, kdy v této oblasti samovolně docházelo k pádu kamenů, bylo jasné, že otřesy, způsobené hloubením tunelu, budou mít za následek další nebezpečné sesuvy. Chorvatský zadavatel (Hrvatske ceste d.o.o.) musel tedy při plánování stavby počítat i s opatřeními, zabraňujícími pádu kamenů a kamenných bloků.

Geotechnické výzkumy a modelové výpočty prokázaly, že v ohrožené oblasti může docházet k pádu kamenů a kamenných bloků o kinetické energii do 5 000 kJ. Na základě morfologických a geologických poměrů byly stavby pro zajištění skalních svahů rozděleny do tří skupin:

Skupina 1 – Pro oblast, ve které hrozilo vysoké nebezpečí pádu obrovských kamenných bloků nebo velkého množství jednotlivých kamenů z velké výšky. V této oblasti se počítalo s kinetickou energií až do 5 000 kJ. Řešením zde byly dvě řady ochranných sítí v délce 120 m o výšce od 8 do 8,5 m.

Skupina 2 – Pro oblast, kde riziko představoval pád větších kamenných bloků nebo několika menších jednotlivých kamenů z větší až velké výšky. V této oblasti o celkové délce 79,5 m, ve které se předpokládala kinetická energie do 3 000 kJ, došlo k vybudování ochranných sítí vysokých 7 a 8,5 m.

Skupina 3 – Pro oblast, kde se předpokládal pád menších kamenných bloků nebo několika menších jednotlivých kamenů z menší výšky. Zde byly v celkové délce 68 m vybudovány dvě řady ochranných sítí, vysokých 5 m a odolných při energii do 1 500 kJ.

CHARAKTERISTIKA OCHRANNÉHO SYSTÉMU
U Omiše byly k zajištění skalních masivů použity technologie, které odpovídají požadavkům evropské směrnice ETAG 27. Účelnost všech použitých zádržných systémů společnosti Trumer Schutzbauten GmbH byla doložena při testech 1:1 na rakouské hoře Erzberg ve Štýrsku. Protože se jedná o bezpečnostní systém, musí tyto zkoušky prokázat jeho funkčnost a zádržnou schopnost. Všechny použité systémy následně prošly schvalovacím procesem Rakouského institutu pro stavební techniku (OIB).

Tabulka 1 uvádí charakteristiku použitých zádržných systémů společnosti Trumer Schutzbauten GmbH, použitých u Omiše.

Skupina Systém

Maximální kinetická energie (kJ)

Hmotnost zkušebních bloků (t)

Rychlost zkušebních bloků (m/s)

Zbytková využitelná výška (%)

1 TS-5000-ZD 5 315 13,5 28,1 69
2 TSC-3000-ZD 3 326 9,6 25,3 59
3 TSC-1500-ZD 1 628 4,1 28,2 62

PRŮBĚH VÝSTAVBY
Stavba byla prováděna ve sdružení firem Swietelsky d.o.o. (Záhřeb), mateřské společnosti Swietelsky Baugesellschaft m.b.H (Linz) a Skladgradnja Group d.o.o. (Split). Se stavebními pracemi se započalo v prosinci roku 2011.

Prvními nutnými pracemi byly veškeré přípravné zemní práce a vyměřování přesného umístění jednotlivých ochranných systémů. Teprve pak bylo možné zahájit vrtací práce. V oblastech, kde to bylo možné, se vrtací práce k ukotvení ochranných sítí prováděly vrtačkou na pásovém podvozku. Na těžko přístupných a velmi strmých místech byla s výhodou využita lafetová vrtačka instalovaná na hydraulickém výložníku s dosahem až 25 m, který je osazen na valníkovém podvozku nákladního auta (obr. 1).

Celkově bylo při stavbě navrtáno a instalováno 200 kotevních tyčí a drátových kotev s délkou až 6 m. Částečně byly pro sloupy zádržného systému zřízeny betonové patky jako opatření dodatečného zesílení jejich odolnosti. Vrtné práce byly zakončeny osazením patkových desek sloupů zádržného systému.

Po dokončení kotvících prací byla dalším krokem následná instalace horních částí záchytného systému. S ohledem na těžkou přístupnost poloh v oblastech 1 a 3 probíhaly tyto montáže za pomoci těžkého transportního vrtulníku typu Kamov KA-32A12 s dvojitým rotorem a schopností unést až 5 tun. Bylo zapotřebí celkem 37 vzletů, aby byly do definitivní polohy instalovány všechny části systému, jako jsou sloupky, balíky sítí a napínací lana (obr. 4). Díky tomu nebylo nutné v těchto oblastech při dalším postupu prací dopravovat žádné velké náklady manuálně. Pouze tři celky záchytných systémů na lépe přístupných místech oblastí 1 a 2 mohly být instalovány bez pomoci helikoptéry. Závěrečná montáž všech částí systému do definitivní polohy zabrala zhruba 3 týdny.

Protože se jednalo o práci ve velkých výškách a zároveň byly kladeny maximální možné požadavky na ochranné schopnosti celého systému, které měly za následek použití velmi těžkých komponent, bylo vyžadováno nejen velké nasazení všech zúčastněných pracovníků, ale především dlouholeté zkušenosti v oblasti instalace podobných systémů.

Securing Rock Slopes in the Portal Section of the Omiš Tunnel in Croatia
In connection with the construction of high-speed transportation infrastructure near the town of Omiš, the security against rocks and rock-blocks falling had to be implemented to prevent and minimize danger to inhabitants and new buildings. The objective was to install a special security of rock slopes and to catch rocks weighing up to 13 tonnes and falling at a speed exceeding 100 kph. The construction works began at the end of 2011 and were successfully finished in July 2012.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Lafetová vrtačka instalovaná na hydraulickém výložníku s dosahem až 25 mObr. 2 – Provádění vrtných prací ve skalním svahuObr. 3 – Terén pro instalaci záchytných systémů byl opravdu obtížně přístupný.Obr. 4 – Součást záchytného systému po instalaci helikoptérou před definitivním dokončením.Obr. 5 – Instalovaný záchytný systém TS-5000-ZD.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (176x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (110x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (107x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice