KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    WP7: Systémy hospodaření a posuzování trvanlivosti

WP7: Systémy hospodaření a posuzování trvanlivosti

Publikováno: 17.2.2015
Rubrika: Zajímavosti

Pracovní balíček WP7 se orientuje na ekonomické a technické otázky dopravní infrastruktury, a to ve všech fázích projektového cyklu stavby – přípravy, projektování, realizace, údržby, provozování a likvidace. Cílem balíčku WP7 je zlepšení stávajících systémů řízení dopravní infrastruktury na základě plánovacích strategií, operačních scénářů, metodických manuálů, kvantifikace rizik či posouzení trvanlivosti a životnosti materiálů. Velkou inspirací jsou postupy běžně používané v zahraničí, například projekty typu design-build, stanovení expertních cen stavebních děl, metodika LCC (náklady životního cyklu staveb) či funkce správce stavby. Výstupy vytvořené v jednotlivých pracovních balíčcích jsou sdíleny napříč výzkumným projektem a dále v synergii rozvíjeny.

Nedávné analýzy prokázaly, že nabídkové ceny ve veřejných zakázkách se značně odlišují od předpokládaných hodnot veřejných zakázek stanovených projektantem. Mezi hlavní příčiny rozdílů lze zařadit:

  • Neaktuálnost jednotkových cen a použití různých cenových soustav (např. ASPE, KROS).
  • Omezená vhodnost agregovaných cen (5 – 6místný kód) pro zadávání veřejných zakázek, ale i pro kontrolu a fakturaci v průběhu jejich realizace. Agregované položky jsou vhodné pouze pro hrubý odhad ceny v počátečních fázích projektu, nikoliv pro nabídkovou cenu.
  • Chyby v soupisech prací od projektanta (zadávací dokumentace pro veřejné zakázky).
  • Rozdíl v tržních cenách a cenách uváděných v cenových soustavách (a kontrolním rozpočtu investora zpracovaném projektantem) je způsoben výrazně nižšími sazbami nepřímých nákladů (výrobní a správní režie) a téměř nulovou ziskovou přirážkou, které při ocenění používají stavební firmy. Další rozdíl ve vztahu k jednotkovým cenám z cenových soustav je způsoben dosahovanými rabaty (množstevními slevami) při pořizování stavebních materiálů. V případě nákladů na stavební stroje je v cenových soustavách uvažováno s náklady na odpisy strojů. V případě, kdy dodavatel používá strojů již účetně odepsaných, klesají náklady na stroje pouze na úroveň nákladů na provozní hmoty. Další odlišnost může být v použitém typu stroje (nižší nebo vyšší výkon, univerzální stroj apod.).

Dalším výsledkem balíčku WP7 je stanovení minimálních cen, za které lze s akceptovatelnými režijními náklady a ziskem určité dílo postavit. Podlimitní ceny jsou často příčinou nízké kvality díla, zkrácení jeho životnosti a zvýšení nákladů během životního cyklu. Pro další představení balíčku jsme vybrali dva konkrétní výstupy.

KATALOG RIZIK
V projektovém cyklu stavby se setkáváme s celou řadou nebezpečí, která lze dále kvantifikovat jako pravděpodobnou škodu, tj. riziko. Riziko se promítá do ceny díla i do jeho funkce. Katalog nebezpečí shromažďuje nebezpečí pro pět oblastí: stavebně-technologická a projekční rizika, rizika ve vztahu ke klientům, tržní rizika, vnější rizika, provozní rizika. Katalogy vznikly zvlášť pro silnice, železnice, mosty, tunely sběrem dat z ostatních balíčků a zúčastněných firem. Pro železnice obsahuje katalog například celkem 619 položek, viz obrázek 1. Každé nebezpečí lze ocenit například metodikou RPN, tj. součinem závažnosti, věrohodnosti a zjistitelnosti, rizika seřadit a provést management rizika s dopadem na stavbu či cenu díla.

VÝPOČET TRVANLIVOSTI ŽELEZOBETONOVÝCH KONSTRUKCÍ
Životnost železobetonových konstrukcí často závisí na korozi ocelové výztuže, která je nejčastěji způsobena depasivační funkcí betonu vlivem karbonatace či korozivním prostředí chloridů. Iniciační doba koroze výztuže závisí na mnoha faktorech, od typu pojiva, přes složení betonu, šířku trhlin, až po agresivitu okolního prostředí. Tyto vlivy zahrnuje současný software CarboChlorCon ve formě excelovských tabulek, obrázek 2. Software byl použit pro stanovení nutného krytí výztuže pro železobetonové prvky na dálničních stavbách s prodlouženou životností, dále se počítá s jeho využitím na ostatních železobetonových konstrukcích ostatních balíčků.

WP7: Systems of Economy and Durability Assessment
The WP7 work package is focused on economic and technical issues of transport infrastructure in all stages of construction project cycle – preparation, designing, execution, maintenance, operation, and liquidation. The objective of WP7 package is an improvement of the existing systems of transport infrastructure management on the grounds of planning strategies, operation scenarios, methodological manuals, risk quantification or an assessment of durability and service life of materials. Procedures commonly applied abroad, e.g. design-build type of projects, setting of expert prices of construction works, LCC methodology (life-cycle costing for constructions) or the functions of construction manager are greatly inspiring. The outcomes created within individual work packages are shared throughout a research project and are further synergistically developed. 


Vít Šmilauer a tým pracovního balíčku WP7

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články


Fotogalerie
Obr. 1 – Ukázka katalogu nebezpečí pro železniční stavbyObr. 2 – CarboChlorCon – výpočet počátku koroze výztuže

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (180x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (120x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (114x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice