2/2014 - červen
Editorial
Alstom, Siemens, Škoda: tři různé zprávy v pěně dní
V poslední době se sešly tři zajímavé zprávy ze světa velkých výrobců vlaků. Americký konglomerát General Electric ohlásil zájem o fúzi s francouzským gigantem Alstom. GE má zájem především o klíčovou divizi energetika – nabízí v přepočtu kolem 330 miliard korun. Pokud přesvědčí francouzské politiky a veřejnost, protože management Alstomu je všemi deseti pro, získá současný Alstom dost prostředků na umoření vnitřního dluhu a volné finance pro investice do dopravní divize. Dá se tak čekat ještě větší tlak na světových trzích, kde si tvrdě konkurují se Siemensem, Stadlerem, ale i třeba plzeňskou Škodou
Transportation.
Druhá zpráva přišla ze Siemensu. Německý koncern hodlá propustit v Evropě 15 tisíc zaměstnanců – ač to vrcholný management zatím odmítl definitivně potvrdit – a podle dostupných zpráv se bude propouštění týkat i malé části lidí v Česku. Siemens se potýká s menším počtem zakázek a potřebuje ušetřit šest miliard eur. Připočteme-li rozsáhlé investice v Rusku, jejichž výsledek je závislý na politické libovůli pána z Kremlu, není divu, že v Německu převažuje nervozita. Dobrou zprávou je, že by se rozsáhlé škrtání nemělo týkat závodu v Mohelnici, který zaměstnává přes dva tisíce lidí.
Naopak plzeňská Škoda Transportation má tolik zakázek, že zoufale loví lidi po celém světě. Aktuálně hledá 500 lidí s potřebným technickým vzděláním. V Plzni se letos vyrobí rekordní počet tramvají, po nových dopravních prostředcích je věčně hladová Čína, pokračují dodávky do Turecka a se Škodovkou by se měl zvednout i celý navázaný dodavatelský řetězec firem kolejového průmyslu. Jen letos vyprodukoval vlaky, tramvaje a komponenty za 80 miliard korun, z nichž 62,5 % šlo na export. Ukazuje se, že i v konkurenci Siemensu, Alstomu a dalších je Česko ve výrobě vlaků skutečnou velmocí, která navíc stojí na zdravých základech. Krize je u konce.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Výstavba pražského metra V.A
- Výstavba metra V.A na Červeném Vrchu a ve stanici Bořislavka
- První metro vyjelo před 40 lety
- Aktuální situace výstavby stanice metra V.A Motol
- Nové technologie na stavbě stanice Nemocnice Motol
- Výměna výhybek na trase A pražského metra
- Výstavba metra trasy V.A Dejvická – Motol: technologická část
- Větrání pražského metra
- Zabezpečovací zařízení pro trať V.A pražského metra
Kolejový průmysl
- Plzeňská ŠKODA TRANSPORTATION vyrobí letos rekordní počet tramvají
- REMS – riešenie na optimalizáciu nákladov na energie v podmienkach železničného prepravcu
- Zkušenosti s nasazením PLM Windchill při vývoji kolejových vozidel
- Ložiska ZKL pro železnice
- SaZ nabízí techniku už 60 let
- Nové lokomotivní motory Caterpillar splňují emisní limity STAGE IIIB
- MITERAL nabízí nejmodernější zvedáky pro silniční i kolejová vozidla
- Rekonstrukce klíčové napájecí stanice na celé české železniční síti byla dokončena
Železniční stavby
- Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim;1. stavba, zdvoukolejnění úseku Stéblová – Opatovice nad Labem
- Cestování mezi Českými Budějovicemi a Nemanicemi po kolejích je komfortnější
- Optimalizace trati Zbiroh – Rokycany, část II.
- Železniční spojení Praha – Letiště Ruzyně – Kladno
- Výstavba systému GSM‑R v uzlu Praha
- Moderní upevňování tramvajových kolejí na Trojském mostě
- Rekonstrukce břeclavské železniční stanice pokračuje druhou stavbou
Zajímavosti z oboru
- Výstavba tunelu NORÐFJARÐARGÖNG na Islandu
- Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky
- Ekonomika se nadechuje a leasing je ideálním způsobem financování pro expanzi firem
- 75 let od zahájení stavby dálnice mezi Prahou a Brnem
- Vypařovací žlaby PG 1000/1500/3000: Odvodnění parkovišť, nástupišť a zastávek
- Dotační program CEF: příležitost pro financování infrastrukturních projektů
- Rekonstrukce terminálu Mělník podpořena z grantu TEN‑T
- Kvartální analýza českého stavebnictví: Mimořádný růst sektoru v prvním čtvrtletí ovlivnila teplá zima, mírný optimismus je přesto namístě
- V Číně je nejtěžší udržet si stálé zákazníky
- První ročník fotbalového turnaje KONSTRUKCE Media Cup ovládla Skanska: vyhrála bez ztráty jediného bodu
- Starší stroje v novém, proč ne?
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.