KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Dotační program CEF: příležitost pro financování infrastrukturních projektů

Dotační program CEF: příležitost pro financování infrastrukturních projektů

Publikováno: 29.7.2014
Rubrika: Zajímavosti

S novým programovacím obdobím 2014 – 2020 přicházejí nové dotační programy, a nové finanční prostředky, které investoři mohou čerpat na podporu svých projektů. Jedním z nich je i CEF.

CO JE TO CONNECTING EUROPE FACILITY (CEF)?
Evropský dotační program CEF bude financovat projekty, které doplní chybějící spojení v evropských energetických, dopravních a digitálních páteřních infrastrukturách. Cílené investice do klíčových sítí napomohou k vytváření pracovních míst a posílí konkurenceschopnost Evropy v době, kdy je to nejvíce potřeba. Důsledkem bude jednodušší cestování, udržitelná doprava, posílení evropské energetické bezpečnosti a současně širší využití obnovitelných zdrojů energie, a v neposlední řadě i modernizace veřejné administrativy v Evropě zaváděním dalších veřejných služeb on‑line, přinášejícím podstatné úspory pro přetížené veřejné rozpočty. CEF napomůže dotvořit Evropský jednotný trh.

PRO KOHO BUDE CEF UŽITEČNÝ?
Mají vaše aktivity evropský rozměr a plánujete investovat do evropské infrastruktury? Pak pro Vás může být CEF velmi zajímavý. Podporu může využít jak veřejný správce infrastruktury, tak také samotný členský stát, ale také veřejný nebo soukromý podnikatelský subjekt. Návrhy projektů mohou být předkládány samostatně, anebo ve spolupráci několika subjektů, vždy však se souhlasem zúčastněných členských států EU.

CEF 2014 – 2020: JEDEN NÁSTROJ, TŘI SEKTORY
CEF se zaměří na tři hlavní oblasti transevropského rozvoje:

1. CEF Transport (nástupce TEN‑T programu)
CEF podporované investice se zaměří především na rozvojové projekty v oblasti infrastruktury (studie a práce) s vysokou přidanou hodnotou pro EU, jako je například chybějící přeshraniční spojení a odstraňování překážek podél hlavních transevropských dopravních koridorů. Důraz bude kladen na udržitelnost, účinné propojení přes hranice, efektivní interoperabilitu (inteligentních dopravních systémů) a zvýšení bezpečnosti. Podpora se zaměří zejména na tzv. základní sítě projektů – zde je již předem stanovený seznam projektů pro 80 – 85 % plánovaného rozpočtu. Zbývajících 15 – 20 % bude věnováno ostatním projektům základní a rozšířené sítě:

80 – 85 % rozpočtu (~€22 mld) pro předurčené projekty

  • Horizontální priority (TMS, inovace & nové technologie se zaměřením na dekarbonizace, bezpečnou infrastrukturu, přístavy a letiště základní dopravní sítě (Core networks))
  • 9 koridorů základní sítě
  • A další důležité přeshraniční a problémové oblasti

15 – 20 % rozpočtu (~€5 mld) pro

  • Další projekty na základní síti
  • Projekty na rozšířené síti (comprehensive network) (max 5 %)
  • Finanční nástroje (10 %)

Podpora bude mít především podobu grantů s maximální mírou 50% na studie a projekty ERTMS a 20 % až 40 % na projekty – práce. Určité projekty v členských zemích s fondy soudržnosti pak dotace může dosáhnout až 80 – 85 %. Míra dotace je vždy stanovena v závislosti na konkrétní akci.

2. CEF Energy (nástupce TEN‑E programu)
Hlavním cílem CEF Energie je připojení tzv. energetických ostrovů s cílem zajistit bezpečnost dodávek a podpořit rozsáhlé využívání energie z obnovitelných zdrojů. To vyžaduje modernizaci stávajících a vývoj nových rozvodných energetických infrastruktur evropského významu. CEF přispěje k odstranění investiční nejistoty a potenciálních překážek (např. zdlouhavé procesy udělování povolení). Finanční nástroje umožní realizátorům projektů přístup k potřebným prostředkům na financování jejich projektů.

Granty budou použity k vyplnění mezery v obchodní životaschopnosti projektů, které mají pro Evropu zvláštní význam. Očekávaná maximální výše grantu je 50 %.

3. CEF Digital
Zavedení přeshraničního přístupu k interoperabilním, digitálním veřejným službám je oblastí, kde EU přináší významnou přidanou hodnotu. Pravidla stanovená v kontextu EIP (Europe Infrastructure Package) určují projekty obecného zájmu pro zavádění vysokorychlostních širokopásmových sítí a infrastruktur datových služeb zaměřených na zvýšení konkurenceschopnosti evropské ekonomiky (zejména růst produktivity malých a středních podniků). Investice dotované CEF budou v souladu s cíli “Digital Agenda of Europe”. CEF zafinancuje také akce jako např. eID, eProcurement, eHealth, Europeana nebo eJustice, kde celoevropská interoperabilita má být postavena na propojení jednotlivých systémů na národních úrovních.

Narozdíl od CEF Transport a CEF Energy bude CEF Digital používat především finanční nástroje a ne granty. CEF Digital bude mít úzkou souvislost se strukturálními fondy, které nabízejí financování dotacemi.

CEF 2014 – 2020: NOVÉ FINANČNÍ NÁSTROJE
Kromě přímých dotací bude CEF podporovat soukromé financování a nabídne využití inovativních finančních nástrojů, jako jsou záruky a projektové dluhopisy s cílem dosažení maximálního účinku evropských peněz. Evropská komise bude úzce spolupracovat s Evropskou investiční bankou (EIB) aby nabídly využití výhod kapitálového trhu, dlouhodobých investičních příležitostí a stálých příjmů.

CEF 2014 – 2020: ROZPOČET
Rozpočet EU určený na podporu dopravy, energetiky a telekomunikačních sítí v letech 2014 – 2020 je stanoven na € 33,24 mld. (dle Směrnice EU č. 1316/2013 ze dne 11. prosince 2013). Rozdělení rozpočtu je následující:

  • doprava: € 26,25 mld.;
  • energetika: € 5,85 mld.;
  • telekomunikace: € 1,14 mld.

Podpora EU bude také určena k povzbuzení dalších soukromých investic.

JAK FUNGUJE CEF TRANSPORT
Podle Evropské komise ukazuje zkušenost s víceletým finančním rámcem období 2007 – 2013, že některé z členských států, které jsou oprávněny pro čerpání kohezního fondu, čelí závažným překážkám při práci na časově náročných, komplexních přeshraničních projektů dopravní infrastruktury, které mají vysokou přidanou hodnotu z hlediska celé Evropy, a tedy i s efektivním čerpáním evropských dotačních prostředků. S cílem zvýšit šance na úspěch při realizaci dopravních projektů – zejména těch přeshraničních – rozhodla Evropská komise o převedení části rozpočtu Kohezního fondu (€ 11,3 mld) jednotlivým členským státům. Ty jsou pak zodpovědné za financování dopravních projektů na základní dopravní síti nebo v souvislosti s horizontálními prioritami z prostředků Kohezního fondu v rámci programu CEF.

Pracovní programy CEF pro dopravu zatím nejsou schváleny, nicméně již nyní jsou známé následující principy:

  • důraz na koridory,
  • snaha o zajištění interoperability železniční sítě, z důvodů překonání technologických překážek na hranicích států,
  • průřezové financování inovací, zahrnujících jak tvrdé tak měkké infrastruktury, překlenutí mezery mezi inovacemi a testováním s následným zavedením do praxe,
  • souvislost s dopravní politikou EU a stávající legislativou, 
  • prioritou je multi‑modalita a zdůraznění aspektů udržitelnosti koridorů, s městskými dopravními uzly jako jejich nedílné součásti,
  • výrazná propagace inovací v nákladní dopravě, včetně služeb v nákladní dopravě na koridorech a mořských dálnicích,
  • otevření se sousedním zemím pro přeshraniční segmenty a, ve víceletém programu, pro aspekty inovací (SESAR – Single European Sky Air Traffic Management Research; ERTMS – European Rail Traffic Management System; ITS – Intelligent Transport Systems; RIS – River Information Systems; a Motorways of the Sea – mořské dálnice),
  • nový system výběru úspěšných projektů: analýza nákladů a výnosů, důraz na priority, interní hodnocení.

První výzva k předkládání žádostí o dotaci v program CEF bude vyhlášena už 1. září 2014, a potrvá do 31. ledna 2015!

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (177x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (108x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (105x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice