KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Doprava    Železniční infrastruktura    Výstavba systému GSM‑R v uzlu Praha

Výstavba systému GSM‑R v uzlu Praha

Publikováno: 7.7.2014
Rubrika: Železniční infrastruktura

Výstavba systému GSM‑R (Global System for Mobile communication – Railways) se týká celostátních tratí č. 170 a 171, 210, 221 a 231, které jsou zařazeny do kategorie hlavní tratě. Stavba rozšiřuje stávající digitální rádiovou síť GSM‑R provozovanou na I. NŽK v úseku st. hranice SRN – Děčín – Praha – Kolín – Č. Třebová – Brno – Břeclav – st. hranice Rakousko a st. hranice SR a na II. NŽK v úseku Břeclav – Přerov – Petrovice u Karviné a navazuje na stavby sítě GSM‑R v úsecích Česká Třebová – Přerov, uzel Ostrava a Děčín – Všetaty – Kolín a na vyprojektovanou stavbu Kolín – Havlíčkův Brod – Křižanov – Brno, jejíž realizace se předpokládá v letech 2014–15.

Z předchozích staveb jsou do stavby „GSM‑R, uzel Praha (Beroun – Praha – Benešov)“ zahrnuty úpravy některých stávajících BTS (Base Transceiver Station) v uzlu Praha, u kterých v souladu s požadavky na rozsah prací spojených s dopravní činností dochází k úpravám anténních systémů, způsobu nastavení provozu BTS nebo i výměně technologie. Stavba řeší pokrytí železničních tratí digitálním rádiovým signálem v úsecích: Praha – Beroun – Králův Dvůr, Praha Uhříněves – Benešov u Prahy, Praha Vysočany – Praha Satalice – Čelákovice – Lysá nad Labem. Úpravu a doplnění stávajícího systému GSM‑R v uzlu Praha. Stavba rozšiřuje síť pozemních základnových stanic a rozsah tratí pokrytých signálem sítě GSM‑R o cca 120 km.

Hlavní technologickou částí stavby je výstavba základnových stanic BTS, které zajišťují šíření signálu a spojení mezi uživatelem sítě a jejím centrálním spojovacím systémem. S rozšířením sítě bude v odpovídajícím rozsahu doplněna rovněž systémová část, tj. centrální spojovací a řídící část a dohledový management. V rámci stavby se vybaví centrální systém kartami a licencemi pro nově připojované základnové stanice, uživatelská část sítě se doplní uživatelskými terminály pro potřeby organizačních jednotek SŽDC a uživatelskými terminály na lokomotivách SŽDC. Stavba neřeší vybavení účastnické strany mobilními stanicemi pro jiné uživatele sítě mimo SŽDC.

Stavba dále řeší výstavbu pozemní telekomunikační infrastruktury, která je pro spuštění systému GSM‑R nezbytně nutná, tj. výstavbu přenosového systému SDH (Synchronous Transport Module) a výstavbu optického kabelu (DOK/ZOK) ve vybraných traťových úsecích. Dále dochází v rámci stavby k doplnění napájecích zdrojů vybraných stávajících BTS tak, aby bylo dosaženo šestihodinového zálohovaného napájení a kontroly stavu kapacity akumulátorů. U některých stávajících BTS v Praze a v některých nových lokalitách dochází v rámci požadavku na optimalizaci pokrytí pří „shunting“ režimu k úpravě, doplnění nebo výměně technologie BTS a anténních systémů. Ve stavbě není navržen žádný repeater.

Pokrytí území signálem GSM‑R má liniovou strukturu, která je obecně směrována podél železničních tratí. Šíření signálu GSM‑R je zajištěno základnovou radiostanicí BTS. Základnová BTS se obecně skládá z anténního stožáru, umístěného volně v terénu na betonové základové patce, anténního systému, umístěného na stožáru a z elektronického zařízení, které je alternativně umístěno v samostatném technologickém objektu, v technologické budově nebo ve venkovní skříni (outdoorové provedení). V rámci této stavby jsou pro umístění antén navrženy převážně betonové stožáry kruhového průřezu výšky 15–35 m. V několika špatně přístupných lokalitách jsou navrženy lehké montované příhradové nebo trubkové ocelové stožáry do výšky 15 m.

Součástí základnových stanic BTS je dále připojení na stávající, nebo v rámci této stavby budovanou železniční sdělovací kabelovou a přenosovou síť a připojení na zdroj elektrické energie z drážního nebo veřejného rozvodu.

Umístění základnových stanic BTS bylo zvoleno na základě výsledků výpočtů a následného měření pokrytí železniční tratě signálem sítě GSM‑R a na základě výsledků místních šetření za účasti výběrové komise. Výběr míst byl prováděn s ohledem na možnosti situování BTS na pozemcích a v objektech SŽDC a ČD, a. s. a na možnosti využití stávající železniční telekomunikační infrastruktury a napájecích zdrojů. Přesné situování BTS bylo dále projednáno a upřesněno na základě informací o vlastnických vztazích k pozemkům, informací o plánovaném dělení pozemků mezi SŽDC a ČD, a. s. a na základě informací o jiných plánovaných stavbách v dané lokalitě, průběhu inženýrských sítí a s ohledem na ostatní technické možnosti (přístupy, příjezdové komunikace apod.). Celkový počet prověřovaných lokalit pro umístění BTS byl tedy vyšší, než počet finálně navržených BTS a to z důvodu výběru nejvhodnější varianty. K drobným změnám v umístění BTS pak může docházet i v průběhu veřejnoprávního projednání se zástupci samosprávy obcí. 

Výstavba digitální rádiové sítě GSM‑R v uzlu Praha a na výše uvedených tratích se skládá z následujících technologických celků:

  • výstavba 31 nových základnových stanic BTS, které zajišťují signál ve svém obvodu (buňce);
  • doplnění resp. úprava 2 stávajících BTS (náhrada 1 repeateru za novou BTS) uzlu Praha pro optimalizaci pokrytí a zvýšení počtu komunikačních kanálů;
  • doplnění a upgrade na poslední platnou verzi řídícího připojovacího modulu BSC a dohledového centra OSS a doplnění centrálního spojovacího systému MSC v Praze tak, aby byla zajištěna úplná redundance se systémem MSC v Přerově;
  • vybavení vozidlových jednotek SŽDC a uživatelů koncovými terminály GSM–R;
  • výstavba přenosového systému SDH pro připojení BTS na centrální části sítě;
  • výstavba optických kabelů pro vytvoření fyzických spojovacích cest.

Ve vybraných úsecích dotčených tratí se vybuduje nový diagnostický optický kabel DOK/ZOK. Kabel DOK bude uložen v nové trubce HDPE v nové zemní trase, kde bude pokládána jedna až dvě HDPE trubky pro SŽDC v úseku Praha Krč – Malá Chuchle, Praha Hostivař – Praha Libeň a v úseku Čelákovice – Káraný, a dále bude zafukován do stávající HDPE trubky, položené v předcházejících stavbách „Optimalizace…“ v úseku odbočka Skály – Satalice – Čelákovice. Kabel ZOK bude nově vybudován v úseku Káraný – Lysá nad Labem a v úseku Malá Chuchle – Radotín, kde se ho navrhuje přivěsit ke stávajícímu kabelu ZOK ČD‑T.

ZÁKLADNÍ KAPACITNÍ ÚDAJE STAVBY

  • Zahájení stavby GSM‑R, uzel Praha: 3/2014
  • Celková délka pokrytí železničních tratí rádiovým signálem: 120 km
  • Celková délka optických kabelů (DOK/ZOK): 50 km
  • Počet nových základnových BTS: 31 ks
  • Počet stávajících upravovaných základnových BTS: 2 ks
  • Počet nových stožárů 10–15 m pro BTS: 4 ks
  • Počet nových stožárů betonových 20–35 m pro BTS: 24 ks
  • Celkový počet přenosových a datových uzlů: 25 ks

Construction of GSM‑R System in Praha Junction
Construction of GSM‑R system (Global System for Mobile Communication – Railways) involves the national railway lines No. 170 and 171, 210, 221, and 231, which are classified into the main line category. The construction expands the existing digital radio network GSM‑R operating on the first National Railway Corridor (NŽK) in the section of the state border of the Federal Republic of Germany – Děčín – Praha – Kolín – Č. Třebová – Brno – Břeclav – state border of Austria and the state border of Slovakia, and on the second National Railway Corridor in the section Břeclav – Přerov – Petrovice u Karviné. It connects to constructions of GSM‑R networks in the sections Česká Třebová – Přerov, junction Ostrava and Děčín – Všetaty – Kolín and to the planned construction Kolín – Havlíčkův Brod – Křižanov – Brno, whose implementation is anticipated in 2014–15.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
GSM‑R, ukázka BTSPřehledná situace

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravuPoloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu (93x)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u...
Nová podbíječka Unimat ve stáji SkanskaNová podbíječka Unimat ve stáji Skanska (48x)
Skanska rozšířila své portfolio kolejové mechanizace o nejmodernější typ podbíječky od firmy Plasser & Theurer....
Vysokorychlostní trať Praha – Benešov – BrnoVysokorychlostní trať Praha – Benešov – Brno (46x)
Ministerstvo dopravy České republiky společně se Správou železniční dopravní cesty zahájilo aktivní přípravu projektu Ry...

NEJlépe hodnocené související články

Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (5 b.)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Provoz Posázavského pacifiku je plně obnovenProvoz Posázavského pacifiku je plně obnoven (5 b.)
Od pátku 28. června znovu jezdí vlaky podél Sázavy mezi Kácovem a Zručí nad Sázavou. Stalo se tak po dvou letech, kdy by...
Rekonstrukce žst. ŘeteniceRekonstrukce žst. Řetenice (5 b.)
Stavba se nachází v prostoru železniční stanice Řetenice, mezistaničních úseků Teplice v Čechách – Řetenice, Řetenice – ...

NEJdiskutovanější související články

Vysokorychlostní trať Praha – DrážďanyVysokorychlostní trať Praha – Drážďany (2x)
V současné době je na území České republiky v předinvestiční fázi přípravy několik úseků novostaveb vysokorychlostních t...
Mezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/hMezi Sudoměřicemi a Voticemi se pojede 200 km/h (1x)
Téměř dvacetikilometrový modernizovaný úsek na čtvrtém železničním koridoru z Prahy do Českých Budějovic čeká přeprojekt...
Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoruAktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru (1x)
Modernizace koridoru začala již v říjnu roku 2005, a sice prvním úsekem Strančice – Praha Hostivař. Následovali úseky Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice