2/2010 - duben-červen
Editorial
Vzhůru dolů!
Obvykle toto zvolání Járy Cimrmana chápu jako úsměvnou slovní hříčku se silným duchovním podtextem. Obvykle nebývám pesimistkou. Ovšem v současné chvíli veškeré důležité aspekty týkající se výstavby dopravní infrastruktury v České republice ukazují na postupný sestup – a v první řadě jde totiž (jak jinak než) o peníze.
Finanční podpora staveb z fondů Evropské unie do budoucna – do roku 2013 – postupně vysychá a je již stoprocentně jisté, že výstavba některých plánovaných staveb se odkládá na neurčito. Takový futuristický dvacetišestikilometrový železniční tunel z Prahy do Berouna, o kterém jsme tak často slýchávali a také na těchto stránkách psali, Evropa finančně nepodpořila a my na něj nemáme. Úsek Silničního okruhu kolem Prahy, část Ruzyně – Suchdol, nemá zase dořešeny některé otázky spojené s vedením trasy a jeho realizování je v nedohlednu. Alespoň prozatím. V aktuálním znění Dopravních sektorových strategií se nachází celý seznam projektů a staveb, které se musejí odložit. Otázkou zůstává, jak naložíme se zbytkem dotací při výstavbě inženýrských staveb.
Naopak pozitivním signálem současnosti může být obrovský vzrůst aktuální výstavby. Po stavebně téměř nečinném zimním období se všichni stavebníci vrhli střemhlav do veškerých možných realizací, modernizací či oprav a úprav silnic a železnic. To dosvědčuje blyštivý řetězec slavnostně otevíraných úseků či nově zahajovaných (!). Kanceláře představitelů ministerstev, význačných úřadů a společností, projektantů i realizačních firem spojených s dopravou a stavebnictvím zejí prázdnotou, přičemž na stavbách se to odborníky jen hemží. Pouze malé procento z nich se pak zabývá psaním odborných článků. A toto štíhlejší vydání našeho časopisu s tím úzce souvisí. Proto jsme nelenili a vydali se také do terénu – byli jsme přítomni mnoha akcím v Česku a zavítali jsme i na Slovensko či na mezinárodní veletrh Bauma 2010 do nedalekého Mnichova. Podnětné informace o těchto skutečnostech naleznete na stránkách časopisu.
A abychom opravdu končili pozitivně – heslem do budoucna nakonec budiž: Vzhůru vzhůru! (Vy víte od koho…)
Mgr. Ludmila Doudová,
šéfredaktorka
Obsah
Silniční okruh kolem Prahy – část 512
- Dlouho očekávaná část Silničního okruhu kolem Prahy, úsek 512 D1 – Jesenice – Vestec
- Mosty realizované společností Skanska na Silničním okruhu kolem Prahy, úsek 512 D1 – Jesenice – Vestec
- Stavba SOKP, část 512 – názor představitelů dotčených obcí – MODLETICE, KUŘÍ U ŘÍČAN a JAŽLOVICE (ŘÍČANY)
Tunely
- Tunel Blanka – sledovaný v programu Aspe
- Vývoj podzemního stavitelství v České republice
- Poľské ocenenie pre Slovákov za tunel v Lalikoch
- Cesta ke zlepšení chování řidičů v tunelech
Stavební stroje a zařízení
Ekonomika, legislativa
- Dopravní sektorové strategie I. fáze (horizont 2013) – Prioritizace vybraných silničních a železničních projektů
- Prostředky na výstavbu dopravní infrastruktury nestačí, řešením může být PPP
- PPP projekty v ČR zatím ztěžuje legislativa i další překážky
Zajímavosti z oboru
- II/217 Silniční obchvat Hranice – Ebmath
- „Spolupráce ve sdružení probíhá na profesionální úrovni,“
- Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 1. stavba
- Stav a rozvoj železniční infrastruktury v České republice
- Lokální sanace a údržba viaduktu v Dolních Loučkách
- Dálniční estakáda nad Považskou Bystricou
- Bauma 2010 ve znamení obratu po době krize
- Mosty oceněné titulem „Mostní dílo roku 2008“
Diskuze
- NÁZOR: Kdo ví, co bude za 200 let?
- ODPOVĚĎ: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“
Partner časopisu – Fakulta dopravní ČVUT Praha
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.