KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 1. stavba

Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 1. stavba

Publikováno: 29.6.2010
Rubrika: Zajímavosti

Do železničního uzlu Břeclav je zaústěno pět železničních tratí a stanice Břeclav zároveň plní funkci pohraniční přechodové stanice pro Slovensko a Rakousko. Současně leží i na dvou tranzitních železničních koridorech a je součástí konvenčního evropského železničního systému. Dokončení I. a II. tranzitního železničního koridoru zajistí kvalitní, rychlé, bezpečné a moderní spojení Berlína s Vídní a Budapeští, resp. Varšavy s Vídní, Bratislavou a Budapeští, přes velká sídla a důležité oblasti naší republiky.

Rekonstrukcí mezistaničních úseků je dokončena pouze část práce. Pro zachování významu a plnohodnotnosti modernizace tranzitních železničních koridorů je potřeba udržet požadované parametry v celé délce, tedy i při průjezdu železničními uzly a stanicemi. V roce 2007 se rozhodlo o zahájení rekonstrukce železničního uzlu Břeclav. Tato stavba navázala na již dokončené modernizace tratí Břeclav – st. hr. Rakousko, Břeclav – st. hr. Slovensko, Břeclav – Vranovce a Břeclav – Hodonín. Samotné práce byly rozděleny z důvodů velkého rozsahu prací, finanční náročnosti a technologické složitosti na dvě samostatné stavby (č. 1 a 2), přičemž stavba č. 1 probíhala v období od října 2007 do dubna 2010. Slavnostní ukončení Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 1. stavba, proběhlo 20. května 2010.

Předmětem modernizace byla rekonstrukce osobního nádraží, kde došlo k zvýšení počtu nástupních hran na celkový počet dvanáct. Díky tomu vzroste dopravní propustnost stanice, zvýší se kapacita počtu odbavených vlaků a bude možné současně vypravovat vlaky do více směrů. Došlo i k modernizaci podchodu pro cestující veřejnost, na něj navazuje podchod pro pracovníky depa kolejových vozidel Břeclav. Dále bylo modernizováno jižní zhlaví, které zajišťuje propojení na tratě směr st. hr. Rakousko a st. hr. Slovensko. Modernizací prošlo také severní zhlaví a část kolejiště přednádraží (nákladový a seřaďovací obvod stanice Břeclav). Modernizované a rekonstruované úseky splňují prostorovou průchodnost UIC-GC a třídu zatížení D4. Dnes je rychlost průjezdu železničním uzlem Břeclav 40 km/h a nyní je možné v místech modernizovaných částí dosáhnout rychlosti až 160 km/h. Samotné nádraží je navrženo pro rychlost 80 km/h.

Práce na stavbě Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 1. stavba byly zahájeny dne 10. října 2007. V prvním roce výstavby byly prováděny především přípravné práce. Zhotovilo se nástupiště č. 1B (včetně kolejí k němu přilehlých), 7b a 11. Dále proběhly práce 0. etapy, přeložky kabelového vedení a byly zhotoveny části kabelovodů vedoucích mimo oblast kolejiště. Díky spolupráci SŽDC, s. o. a stanice Břeclav se zhotovitelem došlo k vybudování podchodu pro zaměstnance depa kolejových vozidel Břeclav již v prvním roce výstavby. V oblasti severního zhlaví bylo provedeno napojení stanice na II. koridor zhotovením traťového úseku Břeclav – Hrušky.

V roce 2008 běžely již práce na plno. Pracovalo se současně na rekonstrukci severního zhlaví, přednádraží a osobní stanice. Dokončením rekonstrukce severního zhlaví došlo k napojení stanice na I. tranzitní koridor úsekem Břeclav – Podivín. V osobní stanici byla vybudována nebo rekonstruována všechna nástupiště a jejich zastřešení – jednalo se o tři ostrovní nástupiště, jedno jazykové a jedno vnější. Všechna nástupiště mají nástupní hranu vysokou 550 mm nad temenem kolejnice. Železniční spodek byl upravován pod všemi kolejemi. Bylo zhotoveno kompletní odvodnění kolejiště pomocí trativodů. Pro dosažení požadovaných parametrů únosnosti zemní pláně byla zvolena sanace hydraulickým pojivem Dorosol C, přičemž přesný typ byl volen podle vlastností daného úseku (nejčastěji Dorosol C50 a Dorosol C40). Odvodnění bylo zaústěno do nově vybudovaného hlavního kanalizačního sběrače, který je vybaven přečerpávací stanicí. Pro zajištění přístupu na ostrovní nástupiště byl postaven nový podchod pro cestující, který je spojen s podchodem pro pracovníky depa. Rovněž byly zřízeny nové kabelové trasy zabezpečovacího a sdělovacího zařízení. Rekonstrukce severního zhlaví v sobě zahrnovala i renovaci železničního mostu v km 85,435 a vybudování nového propustku v km 85,624.

V roce 2009 se hlavní práce soustředily na osobní nádraží, jižní zhlaví, traťové úseky směr st. hr. Rakousko a st. hr. Slovensko. Jedním ze zajímavých stavebních objektů byl pětikolejný most přes řeku Dyji. Stávající příhradová konstrukce byla nahrazena novou ocelovou vanou s průběžným kolejovým ložem. Vana byla montována na montážní základně a až po kompletaci byla vysouvána na místo svého uložení. Výstavba probíhala ve třech devadesátidenních etapách. Dalším mostním objektem, který byl dotčen stavbou, je podjezd ulice Bratislavská. K tomuto podjezdu byl nově připojen i samostatný podchod pro pěší. V osobním nádraží bylo dokončeno napojení staničních kolejí do jižního zhlaví. Zhotovením jižního zhlaví a na něj navazujících traťových úseků (Břeclav – st. hr. Slovensko, Břeclav – st. hr. Rakousko) došlo k napojení stanice na již dříve dokončené stavby a na rekonstruované úseky sousedních států.

V roce 2010 se prováděly pouze dokončovací práce, třetí podbití, broušení kolejnic a regulace trakčního vedení.

V rámci rekonstrukčních prací došlo k modernizaci zabezpečovacího zařízení a rekonstrukci trakčního vedení, včetně vybudování zcela nového systému zavěšení a trakčních stožárů. Veškeré nové a regenerované výhybky byly vybaveny elektrickým ohřevem výměn. Koleje určené k odstavování vlakových souprav byly vybaveny stojany pro předehřívání. Pro snížení šíření hlukových emisí bylo vybudováno 230 m protihlukových stěn.

Stavba Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav, 1. stavba byla zařazena mezi důležité stavby transevropské dopravní sítě TEN-T v rámci evropského Operačního programu Doprava na léta 2007–2013.

REKONSTRUKCE ŽELEZNIČNÍHO UZLU BŘECLAV, 1. STAVBA V ČÍSLECH
rekonstrukce svršek UIC 60 nový materiál 17 312 m
rekonstrukce svršek S 49 nový materiál 2 117 m
rekonstrukce svršek S 49 / R 65 regenerovaný materiál 2 318 m
výhybky UIC 60 nový materiál 36 ks
výhybky S 49 nový materiál 6 ks
výhybky S 49 / R 65 regenerovaný materiál 9 ks
přejezdová konstrukce nový materiál 1 ks
rekonstruované nástupiště 2 ks
nové nástupiště 4 ks
délka nástupních hran 3 236 m
Úseky dotčené stavbou
Břeclav – st. hr. Rakousko km 81,000 – 83,131
Břeclav – Brno km 81,131 – 87,475 mimo km 83,614 – 83,635
Břeclav – Přerov km 81,131 – 86,995 mimo km 83,614 – 84,635

Reconstruction of the railway junction Břeclav, Section 1
The railway junction Břeclav includes five railway tracks, and the railway station Břeclav also serves as the border crossing station for Slovakia and Austria. At the same time, it lies on two transit railway corridors and it is a part of the conventional European railway system. Completion of transit railway corridors I and II shall provide for quality, fast, safe and modern connection of Berlin and Vienna and Budapest or Warsaw with Vienna, Bratislava and Budapest, over huge cities and the most important parts of our republic. Section 1 was under construction from October 2007 to April 2010. The reconstruction completion was celebrated on May 4, 2010.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Desec TL 50 – přeprava na místo práceNová kolej č. 2 a zhotovená sanační vrstva pod kolejí č. 1Stavební jáma pod kolejí č. 1 a nástupištěm č. 3Ing. Jan Parchanski

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (177x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (107x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (101x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice