KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Stavební stroje    Stroje od specialistů pro specialisty

Stroje od specialistů pro specialisty

Publikováno: 6.7.2010, Aktualizováno: 7.7.2010 09:16
Rubrika: Stavební stroje

Rozhovor pro časopis SILNICE ŽELEZNICE poskytl Jan Hort, marketingový manažer společnosti LIEBHERR-STAVEBNÍ STROJE CZ s. r. o.

Kromě oblasti standardních stavebních strojů byla a jsou speciální nasazení vždy číslem jedna v působnosti skupiny Liebherr, světového výrobce stavebních strojů, jeřábů, těžebních strojů, strojů pro manipulaci s materiálem či např. bílé techniky pro domácnosti. V rozhovoru jsme se věnovali stavebním strojům, konkrétně jejich tunelovým verzím. Zajímaly nás možnosti, místa a podmínky nasazení i detaily vývoje.

„V náročných podmínkách ražby tunelu plní tunelová rypadla často funkci primárních těžebních strojů. Zejména na nich závisí, jakým způsobem stavba postupuje.“

Mohl byste představit škálu tunelových strojů Liebherr, zejména pásových rypadel?
Společnost Liebherr nabízí dnes již kompletní řadu strojů pro ražbu tunelů, a to pásová rypadla, kolové a pásové nakladače. Z tunelových rypadel se vyrábějí dva základní typy – Liebherr R 944 T s provozní hmotností přibližně 42 t a nižší typ představený loni, Liebherr R 924 T Compact. Tento stroj je ve verzi se zkrácenou zádí a provozní hmotnost činí 32 t.

Rád bych se více věnoval menšímu typu, rypadlu Liebherr R 924 T, které je novinkou v široké škále našich strojů. Rypadlo je vybaveno speciální pracovní kinematikou, výztuhami a robustním podvozkem, právě pro náročná nasazení v tunelech. Zmíněná pracovní kinematika vychází přímo z požadavků podzemní těžby, kdy je omezen horní prostor, a je uzpůsobena i pro práci s kladivem v nestandardních polohách. U obou typů rypadel je pracovní rameno výkyvné 45 ° na každou stranu právě proto, aby bylo možno vyhovět požadavkům ražby. Tyto stroje je možno principielně nasadit s jakýmkoliv pracovním vybavením pro nasazení v tunelech, nejčastěji tedy buď s tunelovou či klasickou podkopovou lžící, hydraulickým kladivem nebo hydraulickou frézou. Tunelové rypadlo R 924 T je vybaveno motorem Liebherr o výkonu 130 kW při 1 800 ot./min. Motor má, stejně jako ostatní motory Liebherr, hlubokou olejovou vanu pro zajištění dobré svahové dostupnosti. Podvozek rypadla je patřičně zesílen, rozšířen a prodloužen pro provoz i v nejtěžších podmínkách. Oba pásy jsou vybaveny stěrači nečistot, turasová kola jsou dodatečně pancéřována a vpředu na podvozku je namontována planýrovací radlice, určená ke shrnování materiálu na čele tunelu a srovnání podkladu, na kterém rypadlo pracuje. V náročných podmínkách ražby tunelu plní tunelová rypadla často funkci primárních těžebních strojů a zejména na nich závisí, jakým způsobem stavba postupuje. Z toho důvodu jsou všechny prvky podvozku speciálně zesíleny – tedy nejenom samotný podvozek a otoč, ale celkově i otočová nástavba – držáky motoru a držáky pracovního vybavení.

Nyní se dostáváme k pracovnímu vybavení stroje. Co byste na tomto místě zdůraznil?
Zejména použití speciálního tunelového výložníku, který je určen k práci i s hydraulickým kladivem v plném zatížení v polohách vytočeného ramene, kde byste s jiným rypadlem neobstáli. Pro model Liebherr R 924 T lze použít kladivo o hmotnosti až 1 700 kg. Tunelový výložník je vybaven také zvláštně robustními ochranami hydraulických válců a vedení. Horní část výložníku a násady, která se často v tunelu dotýká stropu, je vyrobena z otěruvzdorného materiálu. Rypadlo má také přídavný hydraulický okruh a lze jej využít rovněž při práci s nářadím, které potřebuje velký průtok oleje, jako například právě hydraulické kladivo nebo fréza. Kompaktní rozměry stroje doplňují dvě verze pracovního vybavení, první – standardní kinematika a druhá – kinematika, určená pro ražbu tunelu nižšího profilu. Stroj s touto sníženou kinematikou je koncipován pro ražbu tunelu se světlou výškou 5 m.

Má zmíněné rypadlo nějaké další vybavení, typické pro tunely?
Tunelová verze rypadla samozřejmě nespočívá jen v pracovním vybavení nebo robustnějším podvozku, úpravami prošlo kompletně mnoho částí. Také pancéřovaná tunelová kabina, která se standardně dodává s bočním tvrzeným sklem a přední ochrannou mříží, ochranou proti převrácení ROPS i proti padajícím předmětům FOPS. Standardní prosklenou kabinu v tunelu prakticky neuvidíte, protože sem není vhodná.

Stroj je vybaven třemi nouzovými vypínači. Dvě tlačítka jsou umístěna v kapsách na obou stranách stroje a jeden vypínač má strojník v kabině. Tento bezpečnostní prvek mají tunelová rypadla pro případy potřeby nenadálého a rychlého vypnutí stroje v nebezpečí, kdyby strojník někoho přehlédl. Rypadlo lze vybavit kamerou pro monitorování prostoru za strojem pro větší bezpečnost práce. Pro práci ve velmi prašném a nečistém prostředí jsou zvýšeny nároky na utěsnění elektroniky, ovládacího panelu a pojistkové skříně. Tyto jsou uloženy v utěsněných pouzdrech. Rypadlo není vybaveno klasickými pojistkami, ale „pojistkovým automatem“, který lze jednoduše opět nahodit. Dle současné legislativy je rypadlo vybaveno filtrem pevných částic výfukových plynů, samohasicím zařízením pro motorový prostor a dodatečnými hasicími přístroji. Pracovní světlomety jsou již tradičně buď zakomponovány v konstrukci kabiny či výložníku, nebo jsou chráněny robustní mřížkou. Standardně dodáváme poloautomatické centrální mazání.

„Stroje, a to nejen tunelové, vyrábíme v dlouhodobém horizontu podle potřeb našich zákazníků.“

V jaké míře se používají v tunelech pásové a kolové nakladače?
Pásový nakladač lze díky vynikající trakci v tunelech výborně využít, jeho nakládací výkon na čele tunelu je excelentní. Navíc se díky hydrostatickému pohonu pojezdu a protiběžnému otáčení pásů dokáže otočit prakticky na místě. Manipulační prostor je tak dán délkou lopaty a výložníku. Naopak kolové nakladače se používají pro svou univerzální použitelnost. Zvýšení trakce a snížení opotřebení pneumatik lze dosáhnout používáním ochranných řetězů. Pokud se ale ptáte, které stroje se využívají více, tak v podmínkách ČR zcela jednoznačně vítězí kolové nakladače. V zahraničí jsou pásové nakladače rozšířeny více a to nejen v tunelové výstavbě.

Jaké vybavení nabízíte pro tunelové verze nakladačů?
Také pásové a kolové nakladače nabízíme ve verzích pro tunelovou výstavbu. Kolové nakladače mimo standardní ochrany hydraulických válců a zesílené Heavy-Duty lopaty mají tunelové provedení kabiny, které je užší a nižší oproti standardní kabině nakladače a je vybaveno pancéřovým předním sklem. Na zádi stroje je navíc kovový ochranný nosník, tvořící součást protizávaží, jehož součástí je trubková ochranná konstrukce zádi nakladače. Dále stojí za zmínku např. standardně dodávané pneumatiky dezénu L5, poloautomatické centrální mazání a filtr pevných částic výfukových plynů. Pásové nakladače mají podobné ochranné prvky.

Co nejvíce ovlivňuje životnost stroje?
Zejména konkrétní skladba těženého materiálu, v hlinitém podloží bude zcela jiná než např. ve skále. Obrovský vliv na životnost stroje má zacházení obsluhy, to platí ale u každého stroje. Pokud se se strojem pracuje nevhodně, mohou se projevit poškození a poruchy i u toho nejrobustnějšího stroje. Naše společnost dodává stroje včetně kompletního poradenství, školení a servisních služeb včetně renovací a generálních oprav.

Na co kladete při vývoji strojů důraz?
Jsme specialisté. Tunelové stroje vyvíjíme už desítky let ve spolupráci s největšími firmami, které se zabývají výstavbou tunelů. Robustnost a provedení strojů jsou koncipovány přímo pro speciální nasazení a není to pouze odnož z klasického zemního stroje. Jako výrobce přicházíme na základě dialogu se zákazníky s novými konstrukčními řešeními. Můžeme říci, že stroje, a to nejen tunelové, vyrábíme v dlouhodobém horizontu podle potřeb našich zákazníků.

Kde můžeme vaše tunelové stroje vidět v akci?
Liebherr je jednička na poli tunelové výstavby a dá se říci, že každá velká firma používá naše stroje. V České republice jsou to takové firmy jako např. Metrostav, Subterra, OHL ŽS. V Rakousku například firma Alpine. Stroje přímo v nasazení často neuvidíte, protože do tunelu, vzhledem k přísným bezpečnostním pravidlům, se jen tak nedostanete. Jinak ale tunelová rypadla pracují na několika stavbách tunelů, např. stavba železničního tunelu Turecký vrch u Nového Mesta nad Váhom. Tunel zde razí společnost OHL ŽS a letos v lednu sem byly dodány dva tunelové stroje, pásové rypadlo a kolový nakladač.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Nové tunelové rypadlo Liebherr R 924 T, ražba tunelu Turecký VrchLiebherr L566T na čele tunelu Turecký Vrch u Nového Mesta nad VáhomSpeciální ochranné vybavení je do tunelů nezbytné.Těžba pomocí hydraulické frézy a následný odvoz materiáluJan Hort

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Pásové rypadlo Liebherr R 960 demolition „čistí“ areál bývalé aglomeracePásové rypadlo Liebherr R 960 demolition „čistí“ areál bývalé aglomerace (151x)
Přesně 4. července 2019 bylo předáno nové pásové rypadlo Liebherr R 960 demolition stavební společnosti Polanský s. r. o...
Základní členění strojů využívaných v pozemním stavitelstvíZákladní členění strojů využívaných v pozemním stavitelství (99x)
Když si člověk položí otázku, jaké stavební stroje zná a k čemu se vlastně využívají, může dojít k závěru, že u většiny ...
S novými finišery P7820C a P8820C Volvo opět nastavuje laťku při přesném pokládání všech typů materiálůS novými finišery P7820C a P8820C Volvo opět nastavuje laťku při přesném pokládání všech typů materiálů (88x)
Konstrukce nových finišerů Volvo P7820C a P8820C těží z více jak padesátileté zkušenosti výroby silniční techniky. Velká...

NEJlépe hodnocené související články

Při opravě trati AŽD Praha nasadí Swietelsky Rail stroj, který v Česku ještě nebyl. Dobu rekonstrukce zkrátí o tři dny Při opravě trati AŽD Praha nasadí Swietelsky Rail stroj, který v Česku ještě nebyl. Dobu rekonstrukce zkrátí o tři dny (5 b.)
Mimořádnou podívanou nabídne rekonstrukce kolejí na severočeské trati Čížkovice – Obrnice, patřících AŽD Praha. Společno...
Bourací kladiva Atlas Copco COBRA: kompaktní stroje s neuvěřitelnou silou (5 b.)
Když potřebujete bourací či podbíjecí kladivo s vysokým výkonem, nemusíte kupovat jen elektrické nebo pneumatické. Atlas...
Efektivní využití věžových jeřábů na stavbáchEfektivní využití věžových jeřábů na stavbách (5 b.)
Značné množství zabudovávaného materiálu při výstavbě objektů si vyžádalo rozvoj strojů a zařízení pro svislou dopravu. ...

NEJdiskutovanější související články

Zajímavé aplikace zvedání a vysouvání konstrukcí na tyčích v roce 2011Zajímavé aplikace zvedání a vysouvání konstrukcí na tyčích v roce 2011 (3x)
Článek pojednává o realizacích společnosti MTEK, s. r. o., a to jak v rámci České republiky, tak v zahraničí. Konkrétně ...
Dvoucestné rypadlo Terex 1604 ZW míří do PrahyDvoucestné rypadlo Terex 1604 ZW míří do Prahy (2x)
Dvoucestná rypadla Terex jsou zatím stále jedinými speciálně vyráběnými stroji na českém trhu. Speciální v tom, že se ne...
Bourací kladiva Atlas Copco COBRA: kompaktní stroje s neuvěřitelnou silou (1x)
Když potřebujete bourací či podbíjecí kladivo s vysokým výkonem, nemusíte kupovat jen elektrické nebo pneumatické. Atlas...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice