KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tunely    Tunel Blanka – sledovaný v programu Aspe

Tunel Blanka – sledovaný v programu Aspe

Publikováno: 21.6.2010
Rubrika: Tunely

Rozsáhlý tunelový komplex Blanka v Praze, který je v současnosti největší podzemní stavbou v České republice, se začal budovat na přelomu let 2006 a 2007. Tato stavba bude po dokončení na konci roku 2011 začleněna do severozápadní části pražského Městského okruhu. Celková délka budoucího tunelového komplexu dosáhne délky 6 382 m a propojí městskou část Trója se Strahovským tunelem. Bude se jednat o nejdelší tunel v ČR a nejdelší městský tunel v Evropě. Investor a zhotovitel stavební části se dohodli na sledování realizace této rozsáhlé stavby v programu Aspe® verze 8.

PRŮBĚH SLEDOVÁNÍ REALIZACE
Tunel Blanka se stal první stavbou tak velkého rozsahu, jejíž realizace je sledována v programu Aspe® 8. Právem ji tedy uvádíme mezi nejvýznamnějšími referenčními stavbami Aspe. Původní soupisy prací projektant zhotovil v souborech ve formátu MS Excel. Veřejnou soutěž o dodávku díla tak investor vypsal s pomocí cca 2 000 souborů MS Excel, které uchazeči doplnili o nabídkové jednotkové ceny položek. Vítězná nabídka pak byla zhotovitelem před zahájením prací převedena do Aspe® 8.

Pro sledování realizace je Blanka rozdělena na čtyři samostatné stavby:

  • stavba ev. č. 0065 – Strahovský automobilový tunel, 2A a 2B etapa (není vedena v Aspe, provádí jiný zhotovitel),
  • stavba ev. č. 9515 – Myslbekova – Prašný most (MYPRA),
  • stavba ev. č. 0080 – Prašný most – Špejchar (PRAŠ),
  • stavba ev. č. 0079 – Špejchar – Pelc-Tyrolka (ŠPELC).

Nejrozsáhlejší je stavba ev. č. 0079 – Špejchar – Pelc-Tyrolka (ŠPELC).

První zjišťovací protokoly této stavby byly vystaveny již za březen 2007 a momentálně se stavba dostala do své druhé poloviny fakturace. Realizace staveb č. 80 a č. 9515 byly zahájeny v únoru 2008 a jejich fakturace se nachází přibližně mezi jejich první a druhou čtvrtinou.

ÚPRAVY ASPE® SPECIÁLNĚ PRO BLANKU
Při převodu souborů MS Excel do Aspe® se objevila standardní uživatelská chyba v práci s MS Excel, kdy bývá zaokrouhlování čísel na desetinná místa často zaměňováno za pouhé zobrazování na zvolený počet desetinných míst. Projektant v soupisech prací množství položek nezaokrouhloval na tři desetinná místa, ale jen je na tento počet desetinných míst zobrazoval. Při převodu do Aspe® tak vznikaly rozdíly mezi předlohou a konečným výsledkem v Aspe®. Proto první úpravou v Aspe® byl tzv. import dat z MS Excel se zpětným zaokrouhlením, který umožnil celý položkový rozpočet importovat s přesností konečné ceny rozpočtu na dvě desetinná místa. Nezaokrouhlená desetinná místa z „Excelu“ se tak v Aspe® rozpustila do množství položek na nezobrazovaném 4. až 6. desetinném místě.

Další významnou úpravou v Aspe® bylo postupné zpracovávání realizační dokumentace stavby (RDS) projektantem. Průběžně dokončovaná RDS objektů značně mění objektovou skladbu dosavadní stavby a tyto změny struktury bylo nutné umožnit také v Aspe®. Původní objekty se dělí na další a další části, přičemž jejich konečný počet není předem znám. Většina takto dělených objektů je také již v době dělení čerpaná. Čerpání položek v původním rozpočtu je vždy nutné přenést do nových rozpočtů tak, aby nedošlo k jejich přečerpání. Současně musí být také sledovány pozastávky na objektech. Samozřejmostí jsou související úpravy řady dosud používaných tiskových sestav, které nová struktura stavby vyžaduje.

Realizace této náročné a rozsáhlé stavby přináší na Aspe® stále nové požadavky. Na přání zhotovitele i investora vytváříme nové tiskové výstupy, Aspe® rozšiřujeme o další nové užitečné funkce a stávající funkce se snažíme zrychlovat. Řada úprav Aspe®, které původně vzešly ze sledování realizace této stavby, slouží nakonec všem uživatelům Aspe® a pomáhá významně i jim v jejich práci. Tímto bychom chtěli poděkovat pracovníkům zhotovitele za jejich spolupráci na vývoji Aspe®, bez jejich úsilí a zlepšovacích nápadů bychom nebyli s Aspe® tak daleko jako dnes.

ZÁKLADNÍ INFORMACE O TUNELOVÉM KOMPLEXU BLANKA
Investor: Hlavní město Praha
Koordinace projektu: SATRA, spol. s r. o.
Zhotovitel stavební části: Metrostav a. s.
Zhotovitel technologické části: ČKD Praha DIZ, a. s.
Cena stavby: 21,2 miliardy Kč s DPH (17,8 miliardy Kč bez DPH)

Komplex Blanka je rozdělen na tři na sebe navazující tunelové úseky oddělené od sebe dvěma mimoúrovňovými křižovatkami:

  • Tunelový úsek Brusnice o délce 1,4 km vede od severního portálu Strahovského tunelu Patočkovou ulicí, přes křižovatku s Myslbekovou a končí před křižovatkou Prašný most.
  • Tunelový úsek Dejvice o délce 1 km začíná na křižovatce Prašný most a pokračuje pod třídou Milady Horákové až po budoucí křižovatku U Vorlíků na Letné.
  • Tunelový úsek Královská obora o délce 3,09 km pak pokračuje od křižovatky U Orlíků pod Královskou oborou ve Stromovce, dále pod Plavebním kanálem, Císařským ostrovem a Vltavou až k portálu v Tróji.

Tunelový komplex Blanka je tvořen v každém směru samostatným tubusem s dvěma, místy třemi, pruhy dle dopravních požadavků. Jeho součástí je také výstavba nového trojského mostu.

Základní informace o stavbě jsou čerpány ze zdroje www.tunelblanka.cz

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Staveniště v otevřené stavební jámě na Letné – dilatace R1 a R2 jižních ramp 2/3 (v pozadí fotbalový stadion Sparty)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (124x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Nejdelší železniční tunel Březno v provozu (88x)
Zhruba před rokem byla zprovozněna na železniční trati Praha – Chomutov v traťovém úseku Březno u Chomutova &ndash...
Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (47x)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Ejpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavbyEjpovické tunely: historie projektové přípravy a současnost výstavby (1x)
V současnosti probíhá realizace nejdelšího železničního tunelu v ČR, z katastru obce Kyšice mezi Ejpovicemi do Plzně. Pr...
Realizace tunelů 4. koridoru Votice – BenešovRealizace tunelů 4. koridoru Votice – Benešov (1x)
Příspěvek popisuje realizaci staveb dvoukolejných tunelů – Tomického I. a II., Olbramovického, Votického a Zahradn...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice