KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Tištěná čísla    5/2012 - listopad

5/2012 - listopad

Editorial

Miliardový čardáš

Horký politický podzim je za námi a drama s podtitulem „kolik si kdo urve“ ze státního rozpočtu se pomalu blíží ke svému konci. Balík peněz pro dopravu nakonec nevypadá tak zle, jak se mohlo zdát před několika týdny a jistě nejen na SFDI v kanceláři ředitele Čočka si můžou hlasitě oddechnout. Potud alespoň mírně pozitivní zprávy.

Na druhou stranu je zajímavé sledovat debatu, která sestavování státního rozpočtu předcházela. Ještě než Poslanecká sněmovna schválila vyšší DPH o jedno procento, měnily se navrhované investice do dopravy závratnou rychlostí. Léto a ministr Kalousek: potřebujeme prorůstová opatření, prioritou jsou investice do dopravní infrastruktury a školství. Září, stejný ministr: schodek musí být pod tři procenta i za cenu drastičtějších škrtů. Odnést to může doprava. Konec října a opět Miroslav Kalousek: doprava přijde o 12,5 miliardy, vláda musí škrtnout přes 40 miliard. A překvapivě v polovině listopadu stejný Miroslav Kalousek oznamuje, že je potřeba podpořit růst a to především vyššími investice do dopravní infrastruktury.

Chápeme, že politické hry s sebou nesou i taktizování, vypouštění balónků do médií a nátlak na oponenty – a ideálním nástrojem ministra financí je rozpočet! Ale proč by měly být celé sektory ekonomiky – a nejde jen o stavebnictví – rukojmími politických šarvátek a žít v nejistotě, jak bude nastavené podnikatelské prostředí v příštím roce? To, že se ještě teď stoprocentně neví, jaká výše DPH bude platit v příštím roce, je totální politický amatérismus. Stejně jako desítimiliardové změny v rozpočtu ministerstva dopravy během několika málo měsíců.

Stavebnictví evidentně žije ze zakázek, které uzavřely firmy před dvěma a více lety. A je jasné, že když doma pramen vyschne, poohlížejí se v zahraničí. Netají se tím česká větev Skansky a natvrdo to říká v tomto čísle Silnic železnic i generální ředitel Eurovie Martin Borovka. A když se nepodaří sehnat zakázky ani tam, hrozí českému dopravnímu stavebnictví, že přijde o své nejlepší lidi, protože jednoduše nebudou mít do čeho píchnout. Ví to ředitelé firem, ví to na SFDI, snad se to donese i do politických kuloárů.

Vážení čtenáři Silnic a železnic, přeji Vám hodně sil do závěru roku, příjemné svátky, rozumně prudký Nový rok a doufám, že i příští rok nám zachováte přízeň. My se na oplátku budeme snažit psát o všem důležitém a zajímavém, co se v našem oboru šustne.


Petr Svoboda,
šéfredaktor

Obsah

Rozhovor

Průjezd Plzní

VMO Brno

Mosty

Tunely

Doprava

Zajímavosti z oboru

Komerční prezentace

Související obsah (tištěná média)

5/2012 - HLUK
5/2012
HLUK

Předplatné

Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice