KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Na silnice míří nová svodidla

Na silnice míří nová svodidla

Publikováno: 3.1.2013
Rubrika: Zajímavosti

ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokračoval v uplynulých dvou letech ve vývoji a zkoušení nových typů svodidel. O práci a výsledcích tohoto vývoje letos vyšlo několik článků v odborné literatuře a proběhlo pár informací i ve veřejných médiích. Po poměrně dlouhých a složitých jednáních se státními organizacemi se v dubnu letošního roku podařilo dosáhnout schválení nových typů svodidel ArcelorMittal pro český trh, zatímco na slovenském trhu mohla firma prodávat již o rok dříve.

Nejlepších výsledků bylo dosaženo při vývoji nového oboustranného svodidla pro úroveň zadržení H2 s využitím nové svodnice označované AM. Tento typ svodidla se používá ve středovém pruhu rychlostních silnic a dálnic a zanedlouho by se měly první kilometry nového svodidla objevit i na silnicích Moravskoslezského kraje. Nejpodstatnější změnou je radikální snížení hmotnosti systému, kdy nový systém je o téměř 50% lehčí než jeho předchůdce založený na svodnici NH4. Snížením hmotnosti však nedošlo ke snížení výkonových parametrů svodidla, právě naopak, zlepšily se všechny sledované parametry, jako je pracovní šířka, dynamický průhyb a index prudkosti nárazu. Za tajemstvím úspěchu stojí využití nových typů mikrolegovaných ocelí s vyšší pevností umožňujících snížení hmotnosti jednotlivých dílů svodidla.

Jiným, neméně úspěšným svodidlem je nový typ založený na svodnici A, která je běžná u všech našich sousedů v Evropě i za oceánem. Tento typ svodidla s úrovní zadržení H1 je určen na krajnice frekventovanějších silnic a dálnic. Vedle výborných technických parametrů má velmi nízkou metrovou hmotnost dosaženou jak použitím mikrolegovaných ocelí s vyšší pevností, tak i roztečí sloupků 4 metry, kdy naše jiné nebo konkurenční systémy mají rozteč 2 metry. Toto svodidlo je už možné vidět na několika kilometrech slovenských silnic.

ArcelorMittal vyrábí i další moderní typy svodidel s využitím svodnice AM, jejichž velkou výhodou vedle nižší hmotnosti je i možnost přímého napojení na existující systémy založené na svodnici NH4 bez nutnosti použití přechodového dílu. Nosnou myšlenkou při vývoji byla jednoduchost nasazení nového typu ať na nově budovaných silničních úsecích, nebo při opravách stávajících úseků. Je ovšem těžké přesvědčit odběratele a investory, aby při nových stavbách nebo opravách používali nový typ svodidla. Kupodivu ani cenový rozdíl obou typů je nemotivuje používat nová svodidla AM; důvodem je patrně jistý stereotyp používat to, co je důvěrně známé, možná nedůvěra v nový výrobek. Ale ekonomické i technické výhody by měly mít při rozhodování o použitém typu svodidla navrch. Někteří odběratelé si však výhody uvědomili a první kilometry nového svodidla AM již byly nainstalovány v Plzeňském kraji.

Aby napomohla k většímu rozšíření nových typů svodidel, nabízí firma ArcelorMittal odborné prezentace svých výrobků u významných investorů, největších stavebních firem a odběratelů. Kromě vysvětlování rozdílů mezi starými a novými svodidlovými systémy se zaměří také na další, velmi důležitou oblast, kterou je samotná montáž svodidel. Praxe bohužel ukazuje, že i přes odborné školení montáže svodidel poskytované ArcelorMittal Ostrava bezplatně lze na našich silnicích najít spoustu neodborně provedené montáže. Některá provedení jsou úsměvná, jiná jsou výslovně nebezpečná. Mezi největší prohřešky patří instalace svodidel příliš blízko pevné překážky, kdy se nemůže uplatnit efekt utlumení nárazu prohnutím svodnice a náraz do takového svodidla se blíží nárazu do betonového svodidla, které má téměř tuhou konstrukci. Takový náraz má negativní vliv na zvýšení indexu prudkosti nárazu nad úroveň jedna, která je považována jako přijatelná pro posádku vozidla, aniž by došlo k vážným zraněním. Dalším velmi nebezpečnou úpravou bývá vypalování nebo vybrušování drážek nebo klínů do svodnice, které mají sloužit ke snadnějšímu provedení oblouku nebo nápravy nepřesné instalace sloupků.

Díky porušení profilu svodnice dojde k prudkému snížení únosnosti a je velké nebezpečí, že při nárazu dojde k prasknutí svodnice a jejímu vniknutí do prostoru posádky vozidla s fatálními následky. Možná si někteří vzpomenou na havárii polského jezdce Formule 1 Roberta Kubicy, který při závodu WRC vrazil do svodidla zrovna v místě, kde nebyly vzájemně sešroubované svodnice. Volný konec svodnice jeho vůz propíchl a jezdec unikl smrti jen s velkým štěstím, nicméně následky havárie mu dodnes znemožňují závodit ve Formuli 1.

ArcelorMittal Ostrava by chtěl také rozvíjet spolupráci s českými institucemi, které mají na starost výstavbu a rozvoj pozemních komunikací, například s ŘSD. Při výstavbě silnice a její následné přejímce se mnohdy stává, že pracovníci stavebního dozoru neví, jaké dokumenty ke svodidlům požadovat, protože rezortní předpisy jsou velmi rozsáhlé a často nepřehledné. Silniční svodidlo je stanovený stavební výrobek, posuzovaný podle Zákona č. 22/1997 Sb., Nařízení vlády 190/2002 Sb. a dalších dokumentů, jeho schválení podléhá přísným podmínkám. Výsledkem je ES certifikát shody platný pro celou Evropskou unii opravňující výrobce označovat výrobek CE značením. A právě tento dokument, spolu s Prohlášením výrobce o shodě, případně CE štítkem jsou dostatečnými doklady pro přejímače stavby, což ale většina z nich neví a vyžaduje předložení spousty dalších, bezpředmětných dokumentů. Proto se ArcelorMittal Ostrava spojil s dalšími výrobci nebo dovozci silničních svodidel a aktivně spolupracuje na revizi dokumentů Ministerstva dopravy týkajících se právě silničních a mostních svodidel s cílem jejich zjednodušení a zpřehlednění. Takové zjednodušení (a nejen předpisů týkajících se svodidel) by ušetřilo spoustu práce a nervů všem účastníkům investičního cyklu, od přípravy stavby přes její realizaci až po předání.

New Crash Barriers are Heading to Roads
The company ArcelorMittal Ostrava a. s. via its subsidiary ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic, s. r. o. has been continuing in a development and tests of new types of crash barriers in the past two years. Several articles about the work and its development results have been published in a professional literature and some information has also appeared in public media. After relatively long and complicated negotiations with state organisations, an approval of new types of ArcelorMittal crash barriers for Czech market was obtained, although in Slovakia, the company could sell their products already a year ago.

Bookmark
Ohodnoďte článek:
Diskuse

Na silnice míří nová svodidla

Svodidla
 Dobrý den, kdyby jste chtěl někdo jen tak pro zajímavost vědět vypsané druhy svodidel, tak zajimavý článek k tomu najdete například zde: https://www.dopravniznaceni...
Projekce
Paráda, tak už TP 167 vztahující se k těmto svodidlům už je zde http://www.pjpk.cz/te_po.htm  ke stažení. Díky. Osobně se snažím prosadit nové trendy, lep...
Kvalita projekce
 2PAvel: kvalita projekce je problém. Viz Vaše reakce. V ČR i SR máme problém, že neexistuje motivace projektanta projektovat levně, moderně a efektivně. Naopak se p...
svodidla
A jaksi na projektanty jste zapomněli. Ještě by jste mohli příslušná TP dát na stránky www.pjpk.cz. Dokud tam nebudou, nebudu tyto svodidla navrhovat....
počet příspěvků: 4 | poslední příspěvek: 16.4.2021 09:14vstup do diskuse >>

Fotogalerie
Srovnání profilů svodnicSrovnání nového a starého systémuZkouška svodidla JSA-AM-4/H1Příklady nesprávné nebo neodborné montážeDůsledek neodborné montáže a údržby

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (175x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (80x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (75x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice