KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    PR    Stříkaná hydroizolační membrána pro tunely a podzemní stavby

Stříkaná hydroizolační membrána pro tunely a podzemní stavby

Publikováno: 11.12.2012
Rubrika: PR

Podzemní voda a její účinky jsou jedním z nejzávažnějších faktorů ovlivňující návrh, provádění i následné užívání podzemního díla. Proto je hydroizolace jako ochrana podzemního díla proti vodě důležitou součástí konstrukce. Nejčastějším způsobem návrhu hydroizolačního systému je v současné době mezilehlá fóliová hydroizolace. Mezilehlá proto, že leží mezi primárním a sekundárním ostěním podzemní stavby.

Novější a progresivnější metodou hydroizolace podzemních staveb je technologie stříkané hydroizolační membrány. Hlavní myšlenkou této technologie je integrování hydroizolace do trvalého ostění ze stříkaného betonu. Tímto způsobem se vytvoří relativné tenká vodotěsná vrstva, která je kompatibilní s trvalým ostěním složeným ze stříkaného betonu a horninových svorníků. V řadě situací, kdy tradiční systémy hydroizolací čelí specifickým problémům nebo omezením, může být tato metoda cenově výhodnou alternativou k tradičním metodám izolování staveb proti vodě.

Během uplynulých let se tímto systémem dokončila řada úspěšných projektů ve velmi odlišných podmínkách a za různých návrhových požadavků, čímž se demonstrovala cenová výhodnost a technická mnohostrannost tohoto systému. Tato specifická metoda a technické detaily, o kterých se píše v tomto článku, se týkají hydroizolační stříkané membrány Masterseal® 345, která byla vyvinuta firmou BASF.

POPIS SYSTÉMU A TECHNICKÉ VLASTNOSTI 
Technické řešení stříkané hydroizolace se skládá z nepropustné stříkané membrány, která je aplikována mezi vrstvami stříkaného betonu. Tato membrána se váže na obou svých stranách na stříkaný beton (ale i případně litý beton sekundárního ostění) s velkou tahovou pevností spojení. Je důležité, aby se toto technické řešení chápalo jako kompozitní systém, ve kterém základní funkční součásti tvoří stříkaný beton a membrána.

Membrána musí mít minimální tloušťku 2 mm k tomu, aby byla považována za vodotěsnou. Kromě toho je důležitá tahová pevnost spojení. Běžně se v praxi dosahuje u membrány Masterseal® 345 tahové přídržnosti spojení >1 MPa. Na hladkém povrchu monolitické betonové konstrukce se při správné aplikaci dosahuje pevnost >2 MPa.

Tato přídržnost činí stykovou plochu mezi membránou a betonem vodotěsnou. Nemůže tudíž dojít k pohybu/migraci vody po stykové ploše membrány a betonu. Toto je velmi důležité z hlediska spolehlivosti celého hydroizolačního systému. Tato vlastnost zásadně odlišuje vázanou stříkanou membránu od jiných způsobů hydroizolací, jako jsou systémy fóliové izolace s drenážní geotextilií, systémy s drenážním štítem z pásů pěnového PE nebo prefabrikované prvky z lehčeného betonu apod.

Kompozitní ostění složené ze stříkaného betonu a hydroizolační stříkané membrány má tedy následující důležité technické vlastnosti:

  • Případný otvor nebo vada v membráně nemusí vést nutně ke vzniku průsaku, jelikož taková vada se nemusí krýt s místem trhliny, tedy průsakem v betonu.
  • Případné místo průsaku membránou se dá řešit přesně v místě výskytu průsaku, jelikož tento bod odpovídá průsakovému kanálku v betonu za membránou.
  • Kompozitní ostění složené z membrány a betonu je mechanicky souvislá konstrukce, která se chová jako monolit. Tudíž se dá celá tloušťka konstrukce považovat za část definitivního ostění.

ZKUŠENOSTI Z ČR A ZÁVĚR
Stříkaná hydroizolační membrána je používána již několik let úspěšně i v podzemních stavbách v České republice. Za všechny uveďme třeba několik objektů na Pražském metru. Jedná se především o základní přečerpavací jímky na trase metra IV C 2 z Proseku do Letňan realizovaných již v roce 2005. Dále výtahové šachty na stanicích Florenc a Národní třída. Revitalizace stanice metra Stodůlky. Dále také na železničních stavbách jako je sanace starého železníčního tunelu v Praze pod Vítkovem, sanace tramvajových tunelů v Praze pod Barandovem. Dále pak sanace starých zděných železničních tunelů Ošelínský a Pavlovický.

V současné době je potom realizována velmi náročná stavba, totiž hydroizolace trojlodní stanice Veleslavín metra V A a dalších několik drobných objeků na této nové trase pražského metra. Všechny dosavadní realizované stavby jednoznačně prokázaly větší spolehlivost a flexibilitu hydroizolačního systému na bázi stříkané hydroizolační membrány z důvodů, které jsou popsány v tomto článku.

Nicméně, doposud se v tuzemsku nenašel odvážný projektant nebo investor schopný využít dalších předností oboustranně plně kontaktně spojeného systému stříkané hydroizolace k návrhu kompozitního ostění. Návrh kompozitního ostění s alespoň částečným započtením primárního ostění do statického výpočtu by přineslo navíc značné úspory finanční, ale také enviromentální efekt.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Stříkaná hydroizolační membrána Masterseal®345 na tunelech Ošelín a PavloviceTechnologie se dá použít za různých podmínek a návrhových požadavků

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Spolehlivá řešení pro odvodnění komunikacíSpolehlivá řešení pro odvodnění komunikací (40x)
Rychlostní komunikace nebo obytné zóny? Rozdílné typy komunikací potřebují spolehlivě odvést dešťovou vodu při běžných i...
GLORIT dokáže snížit náklady na výstavbu cest až o 50 % (36x)
Existuje hned několik způsobů, kterými lze upravit a zpevnit cesty, stezky a cyklostezky. V dnešním článku se zaměříme n...
Znáte BMS – Bridge Management System? (34x)
Systém hospodaření s mosty (Bridge Management System – BMS) je expertní systém s celorepublikovou působností (D, I. II. ...

NEJlépe hodnocené související články

SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI.SaM – silnice a mosty na Vašich cestách VI. (5 b.)
Skupina SaM realizuje silniční a mostní stavby pro partnery ve většině českých krajů. Je držitelem 12 ocenění Mostní díl...
Aktuální trendy ve financování manipulační a těžké dopravní techniky (5 b.)
V loňském roce se u nás prodaly nákladní vozidla a autobusy za téměř 22 miliardy korun. Dopravci přitom nakupují těžkou ...
Půjčovna vzv rozšířila flotilu na 200 strojů (5 b.)
Ve snaze uspokojit požadavky všech klientů a obsáhnout stále sílící poptávku po pronájmu vysokozdvižných vozíků, jsme se...

NEJdiskutovanější související články

Konference Hluk 2009Konference Hluk 2009 (3x)
1. odborná konference Hluk 2009 s podtitulem Snižování hlukových zátěží – příležitost pro stavební firmy se konala...
Jak správně vybrat úhlovou brusku?Jak správně vybrat úhlovou brusku? (2x)
Úhlová bruska je jedním ze základních pomocníků při úpravě, zpracování a broušení zejména kovových materiálů. Zatímco st...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice