5/2012 - listopad
Editorial
Miliardový čardáš
Horký politický podzim je za námi a drama s podtitulem „kolik si kdo urve“ ze státního rozpočtu se pomalu blíží ke svému konci. Balík peněz pro dopravu nakonec nevypadá tak zle, jak se mohlo zdát před několika týdny a jistě nejen na SFDI v kanceláři ředitele Čočka si můžou hlasitě oddechnout. Potud alespoň mírně pozitivní zprávy.
Na druhou stranu je zajímavé sledovat debatu, která sestavování státního rozpočtu předcházela. Ještě než Poslanecká sněmovna schválila vyšší DPH o jedno procento, měnily se navrhované investice do dopravy závratnou rychlostí. Léto a ministr Kalousek: potřebujeme prorůstová opatření, prioritou jsou investice do dopravní infrastruktury a školství. Září, stejný ministr: schodek musí být pod tři procenta i za cenu drastičtějších škrtů. Odnést to může doprava. Konec října a opět Miroslav Kalousek: doprava přijde o 12,5 miliardy, vláda musí škrtnout přes 40 miliard. A překvapivě v polovině listopadu stejný Miroslav Kalousek oznamuje, že je potřeba podpořit růst a to především vyššími investice do dopravní infrastruktury.
Chápeme, že politické hry s sebou nesou i taktizování, vypouštění balónků do médií a nátlak na oponenty – a ideálním nástrojem ministra financí je rozpočet! Ale proč by měly být celé sektory ekonomiky – a nejde jen o stavebnictví – rukojmími politických šarvátek a žít v nejistotě, jak bude nastavené podnikatelské prostředí v příštím roce? To, že se ještě teď stoprocentně neví, jaká výše DPH bude platit v příštím roce, je totální politický amatérismus. Stejně jako desítimiliardové změny v rozpočtu ministerstva dopravy během několika málo měsíců.
Stavebnictví evidentně žije ze zakázek, které uzavřely firmy před dvěma a více lety. A je jasné, že když doma pramen vyschne, poohlížejí se v zahraničí. Netají se tím česká větev Skansky a natvrdo to říká v tomto čísle Silnic železnic i generální ředitel Eurovie Martin Borovka. A když se nepodaří sehnat zakázky ani tam, hrozí českému dopravnímu stavebnictví, že přijde o své nejlepší lidi, protože jednoduše nebudou mít do čeho píchnout. Ví to ředitelé firem, ví to na SFDI, snad se to donese i do politických kuloárů.
Vážení čtenáři Silnic a železnic, přeji Vám hodně sil do závěru roku, příjemné svátky, rozumně prudký Nový rok a doufám, že i příští rok nám zachováte přízeň. My se na oplátku budeme snažit psát o všem důležitém a zajímavém, co se v našem oboru šustne.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
Průjezd Plzní
- Realizace stavby III. tranzitního železničního koridoru „Průjezd uzlem Plzeň ve směru III. TŽK“
- Modernizace „Průjezdu Plzní“ má za sebou hlavní stavební práce
- Železniční most v km 349,657 na trati Plzeň – Cheb (přes Radbuzu v Plzni)
- MCE Slaný vyrobila a smontovala ocelovou konstrukci železničního mostu přes Radbuzu v Plzni
- Modernizace trati Rokycany – Plzeň před zahájením
VMO Brno
- Stavba „Silnice I/42 Brno, VMO, Dobrovského B“
- Velký městský okruh Dobrovského v Brně je konečně v provozu
- Mosty v předpolí Královopolského tunelu
- Královopolský tunel – hlavní část velkého městského okruhu Dobrovského
- Monitoring při výstavbě Tunelů Dobrovského v Brně
Mosty
- SO 43-19-10 žst. Přerov, železniční most přes Bečvu v km 183,974
- Nové železniční mosty na Ostravsku
- Asfaltové izolační pásy pro izolaci mostů v České republice – fyzikální a mechanické vlastnosti
- Identifikace příčin poklesů železniční mostní konstrukce
Tunely
Doprava
- Verejné terminály intermodálnej prepravy Bratislava a Leopoldov
- Eurovia modernizuje tratě v Litvě a Polsku. Martin Borovka: „Otevíráme si dveře i k dalším významným projektům“
Zajímavosti z oboru
- Detekce jízdní stability nákladních vozidel
- Stříkané izolace na bázi polyuretanu: varianta k tradiční povlakové izolaci
- Spolupráce ARCADIS Geotechnika na stavbách oceněných v soutěži Česká dopravní stavba
- Nakladače MECALAC (Ahlmann)
- Na silnice míří nová svodidla
- Výstavba GSM‑R v trati Kolín – Všetaty – Děčín
- Zakládání staveb – Foundations, Brno 2012, 40. výroční konference se zahraniční účastí
- Speciální betony 2012, 9. konference se zahraniční účastí
Komerční prezentace
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.