4/2012 - říjen
Editorial
Stoletá Blanka
Na posledním setkání lídrů českého stavebnictví vyjádřila čtvrtina ředitelů či majitelů stavebních firem názor, že dlouhodobý tlak na cenu stavebních prací se začíná výrazně projevovat do jejich kvality. Veřejní zadavatelé, kteří jsou pod tlakem médií, si už prakticky nedovolí stavět kritéria veřejných zakázek na inženýrské práce jinak než „ať je to hlavně co nejlevnější“. A firmy jsou nuceny podstupovat často sebevražednou soutěž „kdo dá míň“.
Tunelový komplex Blanka, který je dominantním tématem tohoto čísla, bude Prahu dohromady stát necelých 37 miliard korun. Je jasné, že nejde o malou částku a jak investor, tak zhotovitelé jsou pod permanentní palbou, kde všude se dalo ušetřit, co se dalo udělat jinak, proč se použila zrovna tato technologie a ne jiná atd. Už méně se hovoří o tom, že stavba prakticky nemá dopravní alternativu, výrazně odlehčí přetíženému centru Prahy a za sto let životnosti jí projede pět miliard automobilů.
Kvalitní stavby stály vždycky hodně peněz. A stavaři měli vždy ambici zanechat po sobě dílo pro několik dalších generací. Pevně věřím, že i Tunel Blanka je jednou z těch staveb a i proto jsme mu věnovali v čísle tolik místa. Nemluvě o tom, že jde jednoznačně o jeden z největších dopravních projektů od stavby pražského metra. A ten by v Silnicích železnicích chybět neměl.
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Tunel Blanka
- Věřím, že budoucí generace Blanku ocení
- „Blanka nemá alternativu,“
- Tunelový komplex Blanka na Městském okruhu v Praze
- Realizační dokumentace, rozpočty, fakturace
- Časové řízení stavby
- Systém řízení kvality
- Geodetické práce
- Odvoz přebytečného materiálu
- Stavba ev. č. 0079 Špejchar – Pelc-Tyrolka, Špelc – část TROJA
- Stavba č. 0079 Špejchar – Pelc Tyrolka, Špelc – ražená část
- Stavba č. 0079 Špejchar – Pelc-Tyrolka, část Letná
- MO Myslbekova – Pelc-Tyrolka, úsek Prašný most – Špejchar, stavba 0080
- Stavba č. 9515 Myslbekova – Prašný most (MYPRA)
- Stavba č. 9515 Myslbekova – Prašný most, část tunel Brusnice
- Stavba ev. č. 0079 Špejchar – Pelc Tyrolka, Špelc – část Trojský most
Zajímavosti z oboru
- SOMARO CZ, s. r. o.: „Se silničáři od začátku do konce“
- Rychlostná cesta R1, Nitra‑západ – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat, projekt PPP. Další fáze u konce!
- Významné technické novinky a inovace ve společnosti ARCADIS Geotechnika
- Technické zázemí a rozšíření pohybových ploch letiště Pardubice
- COLAS CZ, a. s. – obalované směsi kameniva s pojivy Bituclair a Végécol
Tunely
Mosty
Kolejová doprava
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Dvorščákovou – T +420 596 771 560, M +420 733 530 695, dvorscakova@konstrukce-media.cz.