KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Seriály    Tunel Blanka    „Blanka nemá alternativu,“

„Blanka nemá alternativu,“

Publikováno: 1.11.2012
Rubrika: Tunel Blanka

Jedna z největších investic v dějinách Prahy pomalu spěje ke konci a hlavní město by se za necelé dva roky mělo dočkat zprovoznění tunelového komplexu, který výrazně odlehčí dopravě ve středu města. O Blance jsme hovořili s ředitelem Odboru městského investora (OMI) Ing. Janem Beránkem.

Tunelový komplex Blanka pomalu spěje ke zprovoznění, jak se díváte na celý projekt z hlediska investora?
Blanka je jednoznačně jednou z nejvýznamnějších dopravních staveb současnosti a samotné zadání stavby podle mě bylo v pořádku. Tím, že se po tolika letech blíží zprovoznění, ale narůstají požadavky ze stran městských částí, Technické správy komunikací i investora, a tím i výrazně narostla potíž s prodražováním.

Je vůbec možné u tak velké stavby a dopravních staveb obecně, aby jejich cena zůstala léta neměnná?
To určitě možné není. Za ta léta se musel projekt Blanky tolikrát měnit a upravovat, že nulové navýšení ceny je i hypoteticky nemožné. Už jen kvůli valorizacím, střetu s geologickou realitou při ražbě tunelů a souvisejí s tím samozřejmě i nařízení Báňského úřadu, která se na navýšení ceny podílí více než pětinově. Ale úplně jinou otázkou je, zda je potřeba provést všechny práce podle původních plánů.

Proto jste se rozhodli šetřit na technologiích a dalších požadavcích? A co to pro dostavění Blanky v praxi znamená?
Přesně tak. Je to vždy věc plánů a následné reality. Původně se předpokládala celá řada požadavků, které by cenu navýšily o několik set milionů korun. Ale když to spěje k realitě, některé požadavky se vyškrtaly. Navíc technologická část stavby probíhá prakticky až od letošního srpna, což je dost dlouhá doba od zahájení projektu.

S čím jste se při stavbě Blanky nejvíc potýkali?
Největší problém byly asi výkupy pozemků. A pak stavební povolení.

Dal se systém dopravy v Praze vyřešit i jinak?
Systém dopravy v Praze je vymyšlený padesát let a jinou alternativu si nedokážu představit. Vnitřní a vnější okruh dávají svou logiku a podle mě, pokud se jednou opravdu dostaví, dopravě v Praze hodně pomůžou. A přes všechny kontroverze, které kolem Blanky jsou, a pochybnosti, kterým můžu docela dobře rozumět, samotné řešení vést dopravu tunely podle mě nemá rozumnou alternativu. Což samozřejmě neznamená, že se nedá o každé jednotlivé trase debatovat, kudy přesně by měla vést. Ale celková vize je stejná už padesát let a já ji sdílím. 

Jaký je harmonogram dalších investic?
Pokud se podaří Blanku zprovoznit v termínu – a v to pevně věřím – mohla by se začít pomalu stavět jedna z připravených radiál. A případně je otázka, jak se naloží s trasou metra D. Vedení hlavního města se bude muset rozhodnout, kterému projektu dá prioritu, protože všechny se při současném rozpočtu rozjet nedají.

Který je podle vás důležitější?
Ideálně by se mělo samozřejmě dělat všechno, pomalu a po částech. Nedokážu si představit, že postavím „déčko“ v jednom tahu za čtyřicet miliard. I historicky se stavěly vždy dvě, maximálně tři stanice a zkušenost s Blankou ukazuje, že postupný proces stavby je rozumný.

Investiční náklady (ke 30. 6. 2012; v mil. Kč včetně DPH) smluvní předpokládané celkem
Stavební část 25 983 0 25 983
Technologická část 4 763 0 4 763
Základní cena celkem 30 746 0 30 746
Inženýrská a projektová činnost 675 271 946
Geologický, archeologický průzkum, geodetické práce, poradenská činnost 534 124 658
Geotechnický monitoring 113 45 158
Výkup pozemků 263 37 300
Ostatní náklady celkem 1 585 477 2 062
Rozpočtová rezerva 0 825 825
Celkem v základní cenové úrovni 32 331 1 302 33 633
Valorizace uhrazeno do 8. 2011 1 857 0 1 857
Valorizace předpoklad do 2016 1 475 15 1 490
Valorizace celkem 3 332 15 3 347
Celkem souhrnně 35 663 1 317 36 980
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Systém dopravy je v Praze vymyšlený už padesát let

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stavba č. 9515 Myslbekova – Prašný most (MYPRA)Stavba č. 9515 Myslbekova – Prašný most (MYPRA) (30x)
Stavba č.9515 v úseku Myslbekova – Prašný most je součástí souboru staveb Městského okruhu Myslbekova – Pelc‑T yrolka ja...
Stavba č. 0079 Špejchar – Pelc-Tyrolka, část LetnáStavba č. 0079 Špejchar – Pelc-Tyrolka, část Letná (24x)
Stavba č. 0079 Špejchar – Pelc-Tyrolka, část Letná je umístěna především na území Letenské pláně. Její první dilatace se...
Tunelový komplex Blanka na Městském okruhu v PrazeTunelový komplex Blanka na Městském okruhu v Praze (21x)
Největší podzemní stavbou budovanou v současné době v České republice je tunelový komplex Blanka v Praze. Tato rozsáhlá ...

NEJlépe hodnocené související články

Geodetické práceGeodetické práce (5 b.)
Provádění geodetických prací souvisejících s výstavbou vnitřního dopravního okruhu Blanka byla věnována pozornost již v ...
Stavba č. 9515 Myslbekova – Prašný most, část tunel BrusniceStavba č. 9515 Myslbekova – Prašný most, část tunel Brusnice (5 b.)
Tunel Brusnice je součástí tunelového úseku Blanka a představuje komplex ražených a hloubených třípruhových tunelů mezi ...
Věřím, že budoucí generace Blanku oceníVěřím, že budoucí generace Blanku ocení (3.7 b.)
Před čtrnácti lety se komise starostů Prahy definitivně shodla, kudy povede trasa tunelového komplexu Blanka. V únoru 20...

NEJdiskutovanější související články

Věřím, že budoucí generace Blanku oceníVěřím, že budoucí generace Blanku ocení (1x)
Před čtrnácti lety se komise starostů Prahy definitivně shodla, kudy povede trasa tunelového komplexu Blanka. V únoru 20...