KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Rychlostná cesta R1, Nitra‑západ – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat, projekt PPP. Další fáze u konce!

Rychlostná cesta R1, Nitra‑západ – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat, projekt PPP. Další fáze u konce!

Publikováno: 9.11.2012
Rubrika: Zajímavosti

V pátek 27. 7. 2012 byla symbolicky ukončena fáze realizace na projektu PPP R1 na Slovensku z Nitry do Banské Bystrice přestřihnutím pásky a následným spuštěním provozu na posledním IV. úseku „Severný obchvat Banské Bystrice“. Projekt tímto aktem zdaleka nekončí, spíše naopak, přechází do fáze provozu a údržby po dobu 30 let. Tak třeba 28. 7. 2042 budeme zhodnocovat úspěšnost i této fáze. Zatím si dovolím shrnout realizace provedené firmami ve skupině SMP CZ, a to zejména společnostmi STA VBY MOSTO V SLO VAKIA, a. s., a FREISSINET , a. s.

Předmětem realizace byly stavební objekty na II., III. a IV. úseku. Konkrétně se jedná o 24 mostních objektů, 15 protihlukových stěn, přeložku koryta potoka v délce 600 m a rekonstrukci 4 tubosiderů. S ohledem na vysoké nároky finanční, kvalitativní a termínové muselo dojít k rozdělení všech objektů na různá technická a technologická řešení, tudíž vzniká poměrně slušný přehled o konstrukcích používaných v dopravním stavitelství.

Největším mostem, který jsme realizovali, je SO 203 Most na R1 nad údolím, silnicí III/6434, potokem Kadaň a polní cestou v km 3,34490. Jedná o dvojmost založený na velkoprůměrových pilotách ∅ 900 mm o délkách 16 – 25 metrů, celkem jich bylo realizováno 800 ks. Spodní stavba má masivní základy pro každý pilíř samostatně, pilíře o průřezu X a kalichovou hlavou, kterých je 30, byly realizovány pomocí překládaného bednění, nevyšší je 28 metrů vysoký. Opěry jsou navrženy a zrealizovány masivní s opěrnými prahy a zavěšenými křídly. Ložiska jsou použita hrncová. Nosná konstrukce je komůrková o 14 polích a délkami 761,7 m a 763,5 m. Navržena a realizována byla jako konstrukce letmé montáže z příčně dělených segmentů z prefy SMP CZ v Brandýse nad Labem. Jednotlivá vahadla jsou spojována zmonolitňující spárou, světlost jednotlivých polí je 65 metrů. Termín realizace je opravdu závratný, posuďte sami, první výkop do země proběhl koncem 10/2009 a 5. 5. 2011 byl namontovaný poslední segment, to je jistě za 16 měsíců úctyhodný výkon. Předpínací systém DIWIDAG dodávaný postupně jako konstrukční sepnutí jednotlivých segmentů na vahadle a později předepnut jako celek na spojitost. Konstrukční výška segmentů je 3 m a délkově představuje 2,2 metru mostu. Tato technologie je velmi šetrná k okolnímu prostředí, zejména ve fázi nosné konstrukce již není vůbec zapotřebí vstupovat mechanizací do půdorysu mostu. Dilatační závěry jsou s ohledem na délku mostu a potřebný posun o velikostech 560 a 640. Vybavení mostu je celkem standardní, monolitické římsy betonované z kolejových vozíků. Na krajích převádějí oboustranně protihlukové stěny a všechny čtyři římsy jsou osazeny montovaným zábradelním svodidlem. Izolace mostovky je celoplošná s dvouvrstvou konstrukcí vozovky.

Dalším zajímavým objektem je SO 202 Most na R1 nad údolím a polní cestou v km 1,586. Realizovaný je rovněž na velkoprůměrových pilotách ∅ 900 mm, základy společné pro dvojici pilířů, pilíře jsou štíhlé o průřezu nepravidelného šestihranu s nejvyššími o délce 15 metrů. Most má 11 polí o délkách 36 metrů. Nosná konstrukce je řešena za pomoci výsuvné skruže ve tvaru plného dvoutrámu a konstrukční výšce 1,9 metru. Výsuvná skruž je podpírána těžkou skruží a vysouvána pomocí hydraulických lisů, pracovní postup je 36 m stejně jako pole a každý takovýto cyklus trvá včetně vysunutí do dalšího postupu 14 dní. Most je předepnutý systémem DIWIDAG. Římsy monolitické betonovány na římsových vozících podvěšených. Na římsách je osazeno zábradlí a zábradelní svodidlo. Konstrukce vozovky dvouvrstvá s celoplošně natavenou izolací. Dilatační závěry s posunem 320 mm.

SO 204 Most na R1 nad údolím, silnicí II/0655 a polní cestou v km 4,789 je zajímavou, elegantní a poměrně efektivní stavbou. Založení je opět na velkoprůměrových pilotách, kterých je zde okolo 900 v délkách 14 – 26 metrů. Základy společné pro dvojice štíhlých pilířů obdélníkového průřezu. Opěry jsou s úložnými prahy a zavěšenými křídly. Nosná konstrukce je nosníkovou estakádou o 16 polích a nosníky v délce 31,5 m. Příčníky prefabrikované. Nosníků je osazeno celkem 386 kusů, spřaženy jsou monolitickou deskou tloušťky v průměru 220 mm. Zajímavá byla i realizace, kompletní montáž včetně spřažených desek trvala od 04/2010 do 12/2010, za těchto 9 měsíců se podařily obě nosné konstrukce o délkách 499 metrů každé z nich. Na pravém mostě se dokonce povedlo v loňském roce provést i izolační systém a první vrstvu vozovky. Vybavení mostu je velmi podobné předcházejícím, monolitické římsy, po obou vnějších stranách je převáděna protihluková stěna a zádržný systém tvořen zábradelním svodidlem. Dilatační závěry s posunem 400 mm.

Podobným mostem je SO 212 Most na R1 nad silnicí I/65, Čerešňovým potokem a polní cestou v km 15,850, jedná se také o nosníkovou estakádu dlouhou 355 metrů, zakládání, spodní stavba řešena velmi podobně. Nosná konstrukce s nosníky o délce 31 metrů a monolitickými příčníky realizována rovněž ve zrychleném čase za 8 měsíců. Monolitické římsy betonovány na zavěšených konzolách.

Dalšími konstrukcemi jsou běžnější monolitické rámy, ať pojížděné přímo nebo přesypané, jedná se o menší rozpětí a většinou o konstrukční výšku mezi 3 – 4 metry s plošným založením bez dilatačních závěrů. Vybavení opět podobné jako u ostatních.

Jistě stojí za zmínku i mostní objekty monolitické, realizované na pevné skruži. Zde na R1 realizuje SMS hned několik takových objektů, které jsou velmi zdařilé jak projekčně, tak i při realizaci. Například jsou to mosty: 208-00 – Most nad R1 a potokom Bocegaj na silnici III/0653 v km 11,014 (II. úsek), 203-00 – Most na preložce c I/66 v km 0,332 000, 207-00 – Most na větvi Kos D v km 0,429 320 (IV. úsek). Tyto mosty jsou založené hlubinně na velkoprůměrových pilotách, výjimečně je použito založení plošné. Základy pro každý pilíř samostatně. Pilíře u všech mostů jsou téměř stejné, štíhlý dřík pilíře, s výraznými prolisy, přechází do kalichové hlavy a ta dále přechází na stejně obloukově se rozbíhající jednotrámovou nosnou konstrukci. Celkový vzhled těchto konstrukcí tvoří zdařilý estetický dojem jednotnosti řešení. Nosné konstrukce jsou o 7 a u posledního o 9 polích v délkách 164 – 240 metrů. Vybavení opět velmi podobné, monolitické římsy betonované na konzolách a opět přes mosty probíhají jak protihlukové stěny, tak zádržný systém, jako montované zábradelní svodidlo.

Protihlukové stěny byly prováděny na mostních objektech. Systém se skládá z ocelových sloupků kotvených do říms, hliníkových soklových panelů a průhledných výplní v rámech opatřených linkami, jako ochranu proti nalétávajícímu ptactvu. Samozřejmostí je UV stabilizace povrchu a v místech nad místy s pohybem veřejnosti použití výplní se stupněm tříštivosti 5 – 6.

Tubosidery na III. úseku představovaly obnovení PKO a sjednocujícího odstínu v předepsané stupnici RAL, včetně doplnění zábradlí a odláždění portálů. Technicky zajímavější, bylo u dvou těchto objektů posílení dna respektive vložení nového a betonáže mezikruží, a to za stálého průtoku dvou místních potoků.

A za zmínku stojí i přeložka potoka Bystrica v délce 600 m, kdy zejména po deštích a v období tání sněhů na Donovalech hladina vody velmi kolísala a velmi často práce úplně znemožnila. Původní koryto bylo mírně posunuto a hlavní změnu představovala oboustranná výstavba opěrných zdí o průměrné výšce 3 metry s kamenným obkladem, následně doplněným o monolitickou římsu a zábradlí. Myslím, že následná úprava celé křižovatky je velmi zdařilá.

V průběhu celé akce na Slovensku zde všechny zúčastněné firmy nasadily většinu technologie, kterou disponují pro ČR i SR. Je to poměrně zajímavá možnost udělat si komplexní představu o betonových konstrukcích, a zejména u mostů.

Základní údaje o stavbě

  • Název stavby: Rychlostná cesta R1, Nitra‑západ – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat, projekt PPP.
  • Veřejný objednatel: Ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikací SR.
  • Koncesionář: Granvia Construction, s. r. o.
  • Generální projektant: Dopravoprojekt, a. s.

Obecné informace

  • stavba PPP projektu je zajímavým způsobem realizace, spočívá v zajištění financování, naprojektování, vlastní realizaci, provozování a údržby, v tomhle případě to bude 30 let. Celková trasa je téměř 52 km a je rozdělena na čtyři úseky:
    • Nitra západ – Selenec – 12,6 km
    • Selenec – Beladice – 19 km
    • Beladice – Tekovské Nemce – 14,3 km
    • Severný obchvat Banské Bystrice – 5,7 km
  • Termín zahájení 09/2011
  • Uvedení do předčasného užívání na prvních třech úsecích 28. 9. 2011, na IV. úseku 27. 7. 2012

Stavba v hlavních datech

  • Délka: 51,6 km
  • Plocha vozovek: 1 100 000 m²
  • Počet stavebních objektů: 850
  • Mostní objekty: 84 o celkové délce 6,9 km
  • Mimoúrovňové křižovatky 6
  • Protihlukové stěny 33 km
  • Opěrné stěny 4,4 km

R1 Expressway Nitra – West – Tekovské Nemce and Banská Bystrica – Northern Bypass, PPP Project, Another Section is Over!
On Friday, July 27, 2012, a stage of implementation of PPP R1 Project in Slovakia, from Nitra to Banská Bystrica, was symbolically finished by a tape cutting and subsequent traffic launching on the last Section 4 “Banská Bystrica – Northern Bypass”. However, the project is not by a long sight finished by this act, rather otherwise, it  is moving to a stage of operation and maintenance for a period of 30 years. So maybe on July 28, 2042, we will assess success also of this stage. For now, we can sum up implementations executed by the companies of SMP CZ Group, mainly by STAVBY MOSTOV SLOVAKIA, a. s., and FREISSINET, a. s.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Rychlostná cesta R1Začátky v srpnu 2009Průběh stavby R1 – SO 203 na II. Úseku Selenec – BeladiceMosty na křižovatce Rudlová – finální podobaMosty na křižovatce Rudlová – průběh stavby, stav v ziměMosty na křižovatce Rudlová – finální podoba, stav v ziměOtvírání 27. července 2012Přeložka koryta potoka o délce 600 metrůKřižovatka Kostiviarska v Banské Bystrici

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (176x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (108x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice