3/2018 - srpen
Editorial
O vyvlastňování
Poslanecká sněmovna schválila s drtivou podporou zákon o urychlení dopravní infrastruktury, zvaný též jako „vyvlastňovací zákon“. Je ironií osudu, že prošel zrovna v době, kdy se nová vláda definitivně opřela o hlasy komunistických poslanců, kteří mají historicky s vyvlastňováním bohaté zkušenosti. V tomto konkrétním případě však jde jednoznačně o posun k lepšímu. Příprava klíčových liniových staveb je u nás v posledních dekádách zoufale pomalá, rozhodování úřadů roztříštěné a alibistické a výkup pozemků bez pořádné strategie, která by uspokojila jak vlastníka půdy, tak umožnila státu co nejrychleji stavět.
Je dobře, že vyvlastňovací právo je v zákoně omezené na několik vyjmenovaných klíčových staveb. Osobní vlastnictví je tak důležitou hodnotou svobodného, demokratického státu, že je třeba být s jeho narušováním velmi opatrný. Zároveň se ale legislativní džungle nemůže stát nástrojem jednotlivců – vyděračů, spekulantů, kmotrů…, nechť si laskavý čtenář doplní dle svého – a stát musí mít nástroje, jak prosadit své strategické zájmy, drží-li se v mantinelech práva a rozumných náhrad.
V čísle, které právě držíte v rukou, jsme se snažili detailněji rozebrat aktuální stav a rozvoj liniových staveb v Jihočeském kraji. Právě jižní Čechy jsou jedním z krajů, které čekají desítky let na pořádnou infrastrukturu. Soudě podle horečné aktivity se snad začíná blýskat na lepší časy. Snad k tomu pomůže i rozumně využívaný „vyvlastňovací zákon“.
Pěkný zbytek léta přeje,
Petr Svoboda,
šéfredaktor
Obsah
Rozhovor
- „Držet slovo je v Německu samozřejmostí,“
- Novela zákona může urychlit výstavbu strategických dopravních staveb až o pět let
Jihočeský kraj
- Pozemní komunikace v Jihočeském kraji – stav, zdroje, možnosti a připravované
- Správa a údržba silnic Jihočeského kraje: unesli bychom dvojnásobný rozpočet, aby zároveň nekolabovala doprava. Limitou mohou být vyčerpané kapacity stavebních firem
- Plány SŽDC v rámci rozvoje Jihočeského kraje
- Aktuální stav modernizace IV. tranzitního železničního koridoru
- Obchvat Českých Budějovic začneme stavět v září
- Přeložka silnice III/14539 (přes ulici M. Horákové do ulice Strakonická) – stavební část 2 – 1. etapa
- „Stavba D3 je pro mě srdeční záležitostí,“
- Most ev. č. 29-003, Podolský most – diagnostický průzkum
- Cyklolávka přes Vltavu u TJ Meteor v Českých Budějovicích
Zajímavosti z oboru
- Most na silnici I/11 přes řeku Olši – obchvat Třince, úsek Oldřichovice
- Lávka pro pěší v Radotíně
- Rekonstrukce nástupiště stanice metra Muzeum A
- Revitalizace trati Karlovy Vary dolní nádraží – Johanngeorgenstadt
- Unikátní výstava o Dopravním uzlu Pardubice je k vidění v letištním terminálu
- Vyhodnotenie premenných parametrov vozovky rýchlostnej komunikácie R1 Trnava – Nitra v km 0,000 až km 2,250, v mieste uloženia oceľovej výstužnej siete Roadmesh
- Aktivace zabezpečovacího zařízení v Ankaře
- Není „malých projektů“ aneb obhajoba „prekvalifikací“ pro Deutsche Bahn
- Odešel profesor František Lehovec, významná postava českého stavebnictví
- Cena Grand Prix XII. ročníku soutěže Stavba Moravskoslezského kraje putuje na Pustevny
Stavební stroje a zařízení
- Aktuální trendy ve financování stavebních strojů
- Projektanti začnou řešit podobu trati mezi pražským Výstavištěm a Veleslavínem
- Za projekty Skanska stojí moderní technika a stroje
- Přejezd ve Studénce má zpracovaný záměr projektu mimoúrovňového křížení
- Plánovaná vysokorychlostní trať Čechy s Němci spojuje, chystají prezidentskou smlouvu
- Rýpadla Komatsu do stísněných podmínek
- Těžba lupku s novým pásovým rýpadlem Cat 374F
Obalovny a lomy
Předplatné
Časopis SILNICE ŽELEZNICE si můžete objednat na http://predplatne.konstrukce-media.cz/, nebo kontaktujte slečnu Moniku Odstrčilovou – T +420 597 317 578, M +420 733 530 695, odstrcilova@konstrukce-media.cz.